بازاریابی ویروسی

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مفهومی از بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یا همون وایرال مارکتینگ یک نوع از بازاریابی هست که کاربران شبکه‌های اجتماعی در اون نقشی مهمی دارن. توی بازاریابی ویروسی کاربرانی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی دارند محتوای شما رو در صفحات‌شون منتشر می‌کنن و باعث میشن که محتوای شما در عرض چند دقیقه مورد بازدید افراد زیادی قرار بگیره.

همیشه مطالب زیادی راجع به وایرال شدن یک ویدیو یا عکس در فضای مجازی شنیدیم. محتواهایی وجود داشتن که با سرعت نور در اینترنت پخش شدن. حالا می‌خوایم بدونیم که اصلا بازاریابی ویروسی چیست؟ این نوع بازاریابی چجوری باعث میشه تا محتوای ما دیده بشه و بازدید بالایی بگیره؟ در ادامه می‌خوایم درباره این موضوع، مفصل صحبت کنیم.

وایرال مارکتینگ چیست؟

هیچکس به اندازه یک مدرس دیجیتال مارکتینگ نمیتونه این نوع بازاریابی رو خوب توصیف کنه؛ ولی اگه بخوایم یک تعریف کلی داشته باشیم می‌تونیم بگیم که بازاریابی ویروسی یا همون وایرال مارکتینگ مثل یک ویروس می‌تونه به سرعت باعث افزایش فروش محصول و برند شما بشه. در واقع بازاریابی ویروسی به سرعت از فردی به فرد دیگه منتقل میشه و مثل یک ویروس پخش میشه. مهم‌ترین روشی که در این نوع مارکتینگ استفاده میشه اینه که از مخاطبانی استفاده می‌کنیم که بتونن به سرعت محصول و برند رو به اشتراک بزارن. با توجه به راحتی و سرعت بالایی که در به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی وجود داره این شبکه‌ها بستر اصلی بازاریابی ویروسی به شمار میان. به عنوان مثال منتشر کردن یک ویدئو در یوتیوب رو میشه نام برد که یک محصول رو با سرعت بالا به افراد معرفی می‌کنه.

مهم‌ترین دلیل ما هم برای استفاده از بازاریابی ویروسی سرعت و سهولت گسترش اونه.

با این حال وایرال مارکتینگ علاوه بر جنبه‌های مثبت، جنبه منفی هم داره؛ یکی از این جنبه‌های منفی اینه که محتوا و پیام شما توسط مخاطب در شبکه‌های اجتماعی پخش میشه و ممکنه گاهی کنترل از دست شما خارج بشه و کاربران هر برداشتی که دوست داشتند از محتوای شما داشته باشند؛ گاهی هم ممکنه که پیامد‌های بسیار خوبی برای کسب و کار شما داشته باشه. در آخر می‌تونید برای آشنایی بیشتر با وایرال مارکتینگ از یک مشاور دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

چگونه در یک کمپین وایرال مارکتینگ شرکت کنیم؟

برای وایرال کردن محتوای خودتون و راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی ویروسی کافیه که یک ویدیو یا یک محتوا جذاب تولید کنید و سپس برای مخاطبان و کاربرانی که فکر می‌کنید محتوای شما براشون جذابه به اشتراک بزارید. حالا منتظر باشید تا کاربران محتوا رو با افراد دیگه به اشتراک بزارن؛ به این ترتیب می‌بینید که به شکل عجیبی محتوای شما در حال اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی است.

البته گاهی هم ممکنه که انتشار ویروسی یک محتوا کاملا اتفاقی رخ بده؛ در این مواقع معمولا یک ویدیویی که در اینترنت قرار داده شده، به صورت ناگهانی برای کاربران اینترنت محبوب میشه و همین موضوع سبب انتشار ویروس وار اون در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت میشه؛ البته احتمال رخ دادن این اتفاق بسیار کمه.

برای انتقال محتواتون به شیوه ویروسی بین کاربران لازمه که چند تا فعالیت رو انجام بدید:
این فعالیت‌ها به صورت خلاصه شامل موارد زیر میشن:

  • تحقیق (مهم‌ترین بخش برای اینکه محتواتون جذاب باشه انجام تحقیقاته)
  • خلاقیت (محتوایی که در اون خلاقیت به خرج داده بشه شانس خیلی بالاتری برای وایرال شدن داره)
  • کیفیت (سعی کنید محتواتون رو با بالاترین کیفیت تولید کنید)
  • انتشار (محتوای جذاب‌تون رو در مکان و زمان مناسب منتشر کنید)
  • محتوا رو به شکلی منتشر کنید که مخاطب بتونه باهاش تعامل داشته باشد
  • از اطرافیان دوستان‌تون برای اشتراک گذاری بیشتر محتوا کمک بخواید
  • به سوالات و انتقادات کاربران با صبر و حوصله پاسخ بدید
تصویر مفهومی بازاریابی ویروس

مزایای بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی هم مثل انواع بازاریابی‌ مزایا و معایبی داره که با توجه به این مزایا و معایب باید آگاهانه ازشون استفاده کنیم. توی این بخش قراره از مزایای بازاریابی ویروسی براتون صحبت کنم:

کم هزینه بودن بازاریابی ویروسی دیجیتال

در بازاریابی ویروسی بخش اصلی تبلیغات توسط کاربران انجام میشه؛ بنابراین تا حد زیادی تو هزینه‌های مربوط به تبلیغات صرفه جویی میشه؛ در واقع لازم نیست که یک فضای رسانه‌ای مثل تلویزیون، نشریات و مطبوعات رو برای تبلیغ برند خودتون خریداری کنید؛ با استفاده از این نوع بازاریابی می‌تونید برای کسب و کارتون سرنخ جمع کنید.

امکان انتشار بین المللی در بازاریابی ویروسی

محتوای تولید شده شما که در فضای اینترنت به اشتراک گذاری میشه این امکان رو داره که توی سطح بین المللی توجه کاربران رو به خودش جلب کنه. بنابراین شما بدون هیچ هزینه‌ای می‌تونید محتوای خودتون رو تا خارج از کشور هم به نمایش بذارید.

بازاریابی ویروسی آزاردهنده نیست

از اونجایی که توی بازاریابی ویروسی خود مخاطب‌ها هستند که تصمیم به اشتراک گذاری محتوا می‌گیرن، پس مثل تبلیغات سنتی برای کاربر آزاردهنده نیست؛ این موضوع باعث تعامل بهتر کاربر با برند میشه.

نمونه بازاریابی ویروسی

در ادامه می‌خوایم چند نمونه بازاریابی ویروسی موفق رو براتون مثال بزنیم.

دستیار صوتی الکسا توسط آمازون ویسی رو منتشر کرد که یک قطعه فوق العاده و تاثیرگذار بود؛ این ویس 47 میلیون بازدید کننده داشت. 

شرکت آدیداس از شرکت کنندگان در رویداد ماراتن بوستون خواست تا عکس و فیلم‌های خودشون رو از این تجربه به اشتراک بزارن. این درخواست باعث ایجاد شدن محتوایی توسط کاربر شد که یک نگاه خاص به یک رویداد داشت و همین موضوع باعث شد تا در مرحله اول این ویدیوها صد هزار بازدید بخوره. شرکت kfc با عذرخواهی کردن به خاطر کمبود مرغ باعث جذب طرفداران زیاد به برند خودش شد. این معذرت خواهی یک پاسخ به بحران کمبود مرغ بود و باعث وایرال شدن این برند شد و نتایج مثبتی رو به همراه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *