افزایش سئو سایت، گامی بلند برای بهتر دیده شدن

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

همانطور که می‌دونید سئو علم بهینه سازی صفحات سایت برای موتورهای جستجوگر از جمله گوگل هست. با وجود اینکه در بحث آموزش سئو اصول اولیه و چارچوب کلی بهینه سازی سایت‌ها تغییر خاصی نداره؛ اما راه‌های افزایش سئو سایت و تکنیک‌های سئو که به منظور ارتقا جایگاه سایت در صفحه نتایج مورد استفاده قرار می‌گیره در طول زمان دائما بهینه سازی و آپدیت میشه. در ادامه این مطلب شما رو با راهکارهای افزایش seo آشنا می‌کنم.

راه‌های بالا بردن سئو سایت

تکنیک‌های حرفه‌ای سئو با اینکه کم نیستن، اما بی نهایت هم نیستن. یک سری ترفندهای سئو هستن که با اجرا کردنشون می‌تونید در مسیر بهینه سازی و کسب رنک‌های برتر گوگل با سرعت بیشتری حرکت کنید. من در جایگاه یک مدرس و مشاور سئو می‌خوام جمعی از کاربردی‌ترین روش‌های بالا بردن سئو سایت رو بهتون معرفی کنم.

انتخاب هاست مناسب

یکی از ابتدایی‌ترین راه‌های بالا بردن سئو سایت رو در قدم‌های اولیه طراحی سایت از سر می‌گذرونید و اون انتخاب هاست مناسبه. توی انتخاب هاست سایت باید خیلی دقت کنید؛ چون به صورت غیرمستقیم در ارتقای سئو سایت تاثیر گذاره. سرعت و امنیت با سطح بالا و پشتیبانی از قابلیت‌های فنی از جمله معیارهای یک هاست خوبه. پایین بودن سرعت هاست، کاهش سرعت وب سایت رو به همراه داره و این امر یکی از دلایل افت جایگاه وب سایت‌ها در صفحه نتایجه. 

نصب گواهی ssl

خب دومین گام از سری راه‌های افزایش سئو سایت، افزایش امنیته. برای گوگل مهمه کاربر رو به سایتی هدایت کنه که از لحاظ امنیتی مطمئن باشه. نصب گواهی ssl یکی از راه‌های افزایش امنیت سایت در راستای سئو هست. اگه سایت‌تون بدون گواهی ssl توسط گوگل ایندکس شده باشه url سایت باید با http آغاز شده باشه؛ پس در اولین فرصت این گواهی رو نصب کنید و لینک اولیه سایت رو به آدرس جدید که با https شروع میشه ریدایرکت کنید تا به ترافیک ورودی سایت لطمه وارد نشه.

ریسپانسیو کردن ساختار وب سایت

کافیه هر جا هستید سر بلند کنید و نگاهی به مردم اطراف‌تون بندازید، می‌بینید که تعداد کثیری از مردم موبایل دستشونه. این مسئله ضرورت ریسپانسیو کردن ساختار وب سایت رو دو چندان می‌کنه. در واقع با توجه به افزایش آمار کاربران موبایلی، برای گوگل خیلی مهمه که وب سایت‌ها حتما ساختار موبایل فرندلی داشته باشن و مخاطبین موبایلی تجربه خوبی از حضور توی سایت مذکور داشته باشن؛ به همین خاطر هم رعایت این مورد یکی از معیارهای مهم گوگل برای ارتقا جایگاه وب سایت‌ها در صفحه نتایجه.

استفاده از url سئو فرندلی برای سایت

url سئو فرندلی یعنی اینکه url مورد نظر بر اساس معیارهای سئو نوشته شده باشه.

حتما خودتون بهتر می‌دونید که اصول سئو و بهینه سازی سایت در راستای جلب رضایت موتورهای جستجو هست و این موتورها هم هدفی جز رضایت کاربر ندارن؛ بنابراین جدا از بحث طولانی نبودن url، آدرس صفحه باید برای کاربر مفهوم و قابل درک باشه؛ یعنی وقتی کاربر به url نگاه می‌کنه بدونه الان توی چه صفحه‌ای حضور داره و موضوع محتوای اون صفحه چیه. نکته دیگه اینه که بهتره هنگام نوشتن url از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

رعایت این مجموعه این موارد ضمن اینکه اعتماد کاربر رو نسبت به سایت شما افزایش میده، ctr صفحه رو هم افزایش میده.

نتیجه اتفاقاتی که توی جمله بالا گفتم هم میشه جلب رضایت گوگل و بهبود رنک سایت در صفحه نتایج. 

افزایش سرعت سایت

سرعت سایت همچنان که در سئو تاثیر گذاره، یکی از عوامل کلیدی در کاهش نرخ پرش سایت و افزایش زمان ماندگاری کاربره؛ پس هرکاری از دست‌تون برمیاد انجام بدید تا سرعت سایت بره بالا. البته منظورم از هر کاری، هر کاری نیست. منظورم کارهاییه که بدون آسیب به سایت، سرعتش رو افزایش میده؛ مثلا کم کردن حجم تصاویر با حفظ کیفیت تا حد ممکن، مینیفای کردن فایل‌های css و javascript، استفاده از افزونه‌های کش و… سرعت سایت رو به میزان قابل توجهی افزایش میدن.

تولید محتوای اصولی و هدفمند

بحث محتوا خیلی مفصل‌تر از چیزیه که بخوام توی یک پاراگراف براتون خلاصه‌اش کنم. در یک جمله می‌خوام اهمیت محتوا رو بگم، اونم اینه که محتوا حکم قلب سئو رو داره و بدون حضورش افزایش سئو سایت وردپرسی و غیر وردپرسی صرفا یک رویای شیرینه! 

بحث محتوا انقدر توی بهینه سازی سایت اهمیت داره که ما مبحثی به اسم سئو محتوا داریم. قبل از شروع فرآیند تولید محتوا باید استراتژی بچینید و مسیر محتوایی سایت رو مشخص کنید. محتوای تولیدی باید از ساختار مناسب و کاربر پسندی برخوردار باشه. به علاوه نحوه پرداخت به موضوع مورد نظر و لحن محتوا باید مختص خود شما و برندتون باشه. به هیچ وجه کپی نکنید! محتوای کپی تیشه به ریشه سئو میزنه. سعی کنید تا جای ممکن محتوای کامل و جامعی ارائه بدید، به طوری که دیگه سوالی برای کاربر باقی نمونه.

در آخر هم این نکته رو گوشزد کنم که حواس‌تون باشه هر محتوا فقط یک صفحه داخل سایت داشته باشه. محتوای تکراری از عواملی پنالتی شدن سایت توسط گوگله. اگر به هر دلیلی به صفحات تکراری توی سایت برخورد کردید می‌تونید با استفاده از تگ کانونیکال، noindex ،nofollow، ریدایرکت کردن و… به نحوی محتواهای تکراری رو حذف یا به صفحه اصلی هر کدوم هدایت کنید.

استفاده از کیوردهای تخصصی‌تر

با توجه به اینکه طی گذر زمان افراد بیشتری وارد حوزه سئو و بهینه سازی سایت میشن، طبیعتا رقابت هم در کلمات کلیدی کلی افزایش پیدا می‌کنه. حالا پیشنهاد من به شما اینه که از الان به بعد روی کیوردهای تخصصی‌تر و جزئی‌تر کار کنید؛ مثلا در حوزه بهینه سازی سایت، آموزش سئو جزو کلمات کلیدی پر رقابت محسوب میشه. شما می‌تونید به جای اون از کیوردهای مثل آموزش سئو وردپرس، آموزش سئو در مشهد و… استفاده کنید که دامنه جستجو رو مقداری محدودتر می‌کنه و تخصصی‌تر میشه.

اینطوری نه تنها برای رسیدن به نتیجه به زمان کمتری احتیاج دارید، بلکه می‌تونید به جای صفحه اول، سایت رو در اون کیورد جزئی به لینک اول گوگل برسونید! این یعنی رسیدن به بهترین نتیجه در کمترین زمان و با حداقل هزینه.

بررسی نرخ پرش و مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه

اگر به دنبال روش‌های بالا بردن seo هستید، یعنی به احتمال زیاد می‌دونید bounce rate و daily time چیه؛ با این حال لازم می‌دونم که یک توضیح مختصر درباره هر کدوم بدم.

بانس ریت یا نرخ پرش یعنی کاربر به محض ورود به صفحه شما به هر دلیلی (که قطعا خوب نیست) از صفحه خارج شده. هر چقدر بیشتر این اتفاق بیفته، نرخ پرش (bounce rate) شما افزایش خواهد داشت و این افزایش قطعا اثرات منفی رو سئو سایت شما خواهد گذاشت.

Daily time به مدت زمان ماندگاری کاربر توی صفحه شما مربوطه؛ یعنی هر چقدر کاربر بیشتر توی سایت بمونه نرخ daily time افزایش پیدا می‌کنه؛ پس به راحتی میشه فهمید که برخلاف بانس ریت، افزایش این نرخ اثرات مثبتی روی بهینه سازی وب سایت و ارتقا جایگاهش در گوگل می‌ذاره.

حالا چیزی که به عنوان یکی از روش‌های بالا بردن سئو سایت می‌خوام بهتون بگم و قطعا خودتون هم می‌دونید اینه که تمام تلاش‌تون رو معطوف کنید به اینکه نرخ پرش رو کاهش و daily time رو افزایش بدید؛ چرا که اگر برعکسش اتفاق بیفته، گوگل از اعتبار وب سایت شما کم می‌کنه و در طولانی مدت چه بسا سایت شما رو به رنک‌ها و صفحات پایین‌تر سوق بده. 

 استفاده از محتوای تصویری و ویدیویی در سایت

استفاده از عکس‌های گرافیکی و ویدیوها اگر به اندازه و در جای خودش باشه یکی از ترفندهای سئو برای جلب رضایت کاربر و گوگله. حتی می‌تونیم ادعا کنیم که استفاده از تصاویر لا به لای محتوای متنی، daily time رو افزایش میده. خود شما وقتی وارد صفحه‌ای بشید که سراسر متنه احتمالا حوصله نمی‌کنید اون رو بخونید و از سایت خارج می‌شید؛ در صورتی که همین محتوای متنی طولانی اگر با استفاده از تصاویر یا ویدیوهای جذاب و مرتبط به بخش‌های کوچیک‌تر تقسیم بشه چه بسا نتیجه برعکس بده و کاربر رو در صفحه نگه داره.

اگر از عکس استفاده می‌کنید، اصول سئو تصاویر رو فراموش نکنید. برای عکس‌هاتون تگ alt در نظر بگیرید تا اگر مشکلی در لود شدن تصاویر پیش اومد کاربر و موتور جستجو متوجه بشن عکس در رابطه با چه موضوعی بوده.

برندینگ

اگر برندتون معروف باشه، ناخودآگاه روی افزایش اعتبار و سئو وب سایت شما هم تاثیر می‌ذاره؛ مثلا اگر یک کلمه کلیدی به همراه اسم برند شما سرچ بشه، به گوگل می‌فهمونه که برند شما محبوبه؛ در نتیجه اعتبار سایت‌تون از نظر گوگل به مرور زمان بالاتر میره؛ پس جدا از فعالیت‌هایی که به صورت تخصصی و فنی در راستای بالا بردن سئو سایت وردپرس یا غیر وردپرس انجام می‌دید، از برندسازی غافل نشید.

فعالیت در راستای رضایت کاربر

هر چی بیشتر جلو می‌ریم، الگوریتم‌های گوگل بیشتر در راستای جلب رضایت کاربر تنظیم میشن. هر چند ما در ابتدای کار برای بسیاری از فعالیت‌هایی که در حوزه سئو انجام میدیم برای جلب رضایت گوگله؛ اما در همین لحظات هم گوگل داره با معیار قرار دادن کاربران خودش صفحات ما رو بررسی می‌کنه؛ پس میشه ادعا کرد تمام این ترفندهای افزایش سئو به درد نمی‌خورن، اگه فقط کاربر راضی نباشه؛ در نتیجه وب سایت خودتون رو کاربر محور کنید. کاربر محور بودن یعنی چی؟ یعنی با یادگیری تکنیک‌های روانشناسی و شناخت مناسب مخاطب، ساختار، محتوا و بخش‌های مختلف سایت رو طوری بهینه سازی کنید که کاربران رو به سمت سایت جذب کنه و نگه داره. طوری که دقیقا همون مسیری که شما می‌خواید رو در سایت طی کنن.

وقتی مخاطب هدفتون رو کاربران قرار بدید، نه تنها نرخ تبدیل وب سایت‌تون در گذر زمان به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کنه، بلکه گوگل هم شما رو در دید اهدافتون (کاربران) قرار میده؛ پس کلیک بیشتر و در ادامه ترافیک ورودی بیشتری دریافت می‌کنید.

لینک سازی‌های هدفمند

لینک سازی هدفمند یکی دیگه از راهکارهای افزایش سئو سایت هست. اگر قبل از این، مقاله‌های سایت رو دنبال کرده باشید حتما متوجه شدید که بارها درباره لینک سازی و اهمیتش صحبت کردم.

لینک سازی داخلی علاوه بر اینکه کاربران رو به صفحات مختلف سایت هدایت می‌کنه، باعث میشه بیشتر داخل سایت چرخ بزنن و نرخ daily time رو افزایش میده. به علاوه فرآیند ایندکس کردن صفحات مختلف سایت رو هم برای کراولرها تسهیل می‌کنه. به کمک لینک سازی داخلی هدفمند توی یکی از صفحات قوی و با کیفیت سایت می‌تونید سایر صفحات سایت رو هم از قدرت اون صفحه بهره مند کنید. البته این نکته رو از قلم نندازید که لینک‌های داخلی رو باید به صورت هدفمند توی متن استفاده کنید.

توی بحث لینک سازی خارجی و بک لینک هم توجه کنید که به هر سایتی لینک ندید (لینک خارجی) و هر وب سایتی هم به صفحه شما لینک نده. هیچوقت برای از سر باز کردن و بی هدف لینک سازی خارجی انجام ندید؛ چون اون وقت گوگل هم شما رو از سر خودش باز می‌کنه.

لینک سازی خارجی هم درست مثل داخلی باید هدفمند انجام بشه. روش‌هایی مثل چپوندن لینک‌های خارجی بی ربط توی متن، لینک سازی توی وبلاگ‌های تازه تاسیس، درج لینک توی کامنت‌های بلاگ و… خیلی وقته که منسوخ شدن و انجام دادنشون فقط شما رو از چشم گوگل میندازه.

بهینه سازی محلی وب سایت (لوکال سئو)

گوگل سعی داره با گرفتن لوکیشن کاربر نتایجی رو بهش نشون بده که که از لحاظ موقعیت جغرافیایی به اون نزدیک‌ترن؛ به همین خاطر بهینه سازی محلی وب سایت (لوکال سئو) یکی از روش‌های افزایش سئو تلقی میشه؛ پس خوبه شما هم سایت‌تون رو برای جستجوهای محلی بهینه کنید. البته بهینه سازی محلی بیشتر برای کسب و کارهایی کاربرد داره که برندشون موقعیت مکانی هم داره.

بهینه سازی تایتل و متا

یکی از راهکارهای افزایش seo، بهینه سازی تایتل و متا دیسکریپشن صفحه هست.

تایتل و متا از اولین قسمت‌های یک سایت هستن که کاربر بعد از جستجو در گوگل باهاشون روبرو میشه؛ برای همین هر چی بیشتر این دو قسمت رو در راستای جذب کاربر بنویسید، احتمال بهبود جایگاه سایت توسط گوگل و در افزایش نرخ کلیک کاربران بیشتر میشه. منظورم از جذاب نوشتن تایتل و متا دیسکریپشن اغراق الکی یا نوشتن محتوای دروغ نیست. همون چیزی که هست رو در قالبی به کاربر ارائه بدید که براش جذاب بشه و اون رو ترغیب کنه روی لینک کلیک کنه.

اتصال سرچ کنسول به سایت

یکی دیگه از مواردی که می‌تونیم جزو راه‌های افزایش سئو سایت به حساب بیاریم، اتصال سرچ کنسول به سایت هست. گوگل سرچ کنسول یکی از مهم‌ترین انواع ابزار سئو هست که حکم عصای دست رو برای سئوکاران داره. با اتصال سرچ کنسول به سایت می‌تونید به حجم بالایی از داده‌های مطمئن و کاربردی دسترسی پیدا کنید. به کمک این ابزار رایگان می‌تونید بفهمید سایت‌تون دقیقا چه جایگاهی توی گوگل داره، نقاط قوت و ضعف‌ سایت کجاست و کدوم یک از بخش‌ها به تقویت و توجه بیشتری احتیاج داره. استفاده از این ابزار مسیر رسیدن به رنک‌های بالاتر در گوگل رو خیلی براتون هموارتر می‌کنه. علاوه بر این آگاهی شما رو نسبت به وب سایت خودتون بالا می‌بره. از قدیم هم که گفتن اولین مرحله پیشرفت در گوگل، خودآگاهیه.

فعالیت در سوشال مدیا

فعالیت توی سوشال مدیا یکی دیگه از راهکارهای افزایش سئو سایت هست. از اونجایی که شبکه‌های اجتماعی حجم انبوهی از کاربران رو در خودشون جای دادن، در صورتی که به درستی از این بستر استفاده کنید می‌تونید ترافیک بالایی رو به سایت سرازیر کنید و در کنارش پالس‌های مثبتی رو از طرف سایت‌تون برای گوگل بفرستید.

نوشتن رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یکی از اعمال سئو خارجی هست که می‌تونیم ازش به عنوان یکی راهکارهای افزایش سئو سایت هم یاد کنیم. رپورتاژ آگهی باعث افزایش ترافیک ورودی به سایت و برندینگ میشه، که در بهبود جایگاه سایت توی گوگل تاثیرگذارن.

گام به گام تا رسیدن به رتبه برتر گوگل با افزایش سئو سایت

یکی از کاربران موتور جستجو است که به سایر کاربران کمک می‌کنه تا محتوای شما را کشف کنند. سئو در مورد کمک به موتورهای جستجو برای درک و ارائه محتوا است. سایت شما ممکنه کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از سایت نمونه ما باشه و محتوای بسیار متفاوتی را ارائه بده، اما موضوعات بهینه‌سازی در این راهنما برای سایت‌هایی با هر اندازه و نوع اعمال می‌شه.

بهینه‌سازی موتور جستجو (seo) اغلب در مورد ایجاد تغییرات کوچک در بخش‌هایی از وب سایت شماست. هنگامی که این تغییرات به صورت جداگانه مشاهده می‌شه، ممکنه پیشرفت‌های تدریجی به نظر برسند، اما وقتی با سایر بهینه‌سازی‌ها ترکیب شوند، می‌تونند تاثیر قابل توجهی بر تجربه کاربری و عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی گوگل داشته باشند. 

بالا بردن بازدید سایت با روش‌هایی ساده و تضمینی

بدون محتوا مناسب نمی‌تونید بازدید مناسبی از وب‌سایت دریافت کنید. بنابراین اگه قصد دارید این بخش رو نادیده بگیرید، این کارو نکنید؛ چون نمی‌تونید هیچ یک از استراتژی‌های دیگر سئو را بدون محتوای خوب و با کیفیت پیاده‌سازی کنید.

البته یکی دیگر از تاثیراتی که محتوای مناسب براتون داره الگوریتم گوگل دنس است. چرا که این الگوریتم به‌دنبال نشان دادن محتوای به‌روز به کاربرانه پس سایت شما را از چند ساعت تا چند روز می‌تونه به صفحه اصلی گوگل بیاره. 

افزایش سئو سایت وردپرس

برای بالا بردن سایت‌ها باید به قوانین استراتژی‌های سئو سایت احترام بذارید. در مورد محتوای مناسب و تاثیرات بسیار زیاد محتوا بر دریافت بازدید از سوی کاربران قبلا صحبت به میان آمد.

به‌روز باشید، برای حفظ رتبه سایت خود، مطمئن شوید که:

در مورد آنچه که موتورهای جستجو هنگام رتبه‌بندی صفحات وب به آن اهمیت می‌دهند، از محتوای به‌روز استفاده کنید و به‌دنبال کلمات کلیدی جدید مرتبط با خدمات خود باشید.

برای بالا بردن سایت خود می‌تونید ارجاعات را از وب سایت‌های دیگر به دست آورید. هنگام رتبه‌بندی صفحات وب، موتورهای جستجو به وب‌سایت‌های دیگه نگاه می‌کنند که به صفحه شما و به طور کلی وب‌سایت شما پیوند داده شده یا به آن اشاره می‌کنند. برای موتورهای جستجو، ارجاع‌ها از وب‌سایت‌های خارجی برای اعتماد به صحت، مرتبط بودن و مفید بودن محتوای شماست. 

با این حال، همه ارجاعات به طور مساوی وزن داده نمی‌شه. ارجاع از وب سایت‌های بسیار معتبر وزن بیشتری نسبت به سایت‌های کمتر معتبر داره. هر چه تعداد مراجعات شما از وب سایت‌های معتبر بیشتر باشه، وب سایت شما رتبه بهتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *