بهینه سازی سایت برای موبایل

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری از بهینه سازی سایت برای موبایل

این حقیقت بر هیچکس پوشیده نیست که این روزها موبایل به عضو جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده. در راستای اثبات این فکت، آمارها هم نشون میده که بیش از 50 درصد کاربران از موبایل برای مشاهده سایت‌ها استفاده می‌کنن.

این موارد همگی مهر تاییدی بر ضرورت بهینه سازی سایت برای موبایل و تاثیرش در سئو هستن.

منظور از بهینه سازی سایت وردپرس برای موبایل اینه که با اجرای یک سری اصول نمایش محتوا و قسمت‌های مختلف یک سایت برای کاربران موبایلی در بهترین حالت خودش قرار بگیره و کاربر بتونه بدون هیچ گونه چالش و ضعف ساختاری و محتوایی در وب سایت مورد نظر گشت و گذار انجام بده و از محتواش استفاده کنه.

در ادامه این مطلب قراره طی 11 مرحله یاد بگیرید که چطوری باید یک سایت رو برای نسخه موبایلی بهینه سازی کنید.

11 گام بهینه سازی سایت برای موبایل

در ادامه 11 گام مهم و اساسی که در راستای بهینه سازی سایت برای موبایل باید انجام بدید رو با هم مرور می‌کنیم. 

از قالب با کدنویسی بهینه استفاده کنید

در اولین قدم باید قالبی رو برای سایت انتخاب کنید که کدنویسی استانداردی داشته باشه. بسته به اینکه از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده کرده باشید قالب‌های استاندارد مختلفی وجود داره که می‌تونید ازشون استفاده کنید.

سرعت بارگذاری در قالب‌های استاندارد بالاست و کاربران به راحتی می‌تونن به تمام بخش‌های اون دسترسی داشته باشن. از طرف دیگه به دلیل اینکه قالب‌های استاندارد از نظر گوگل بهینه هستن، ربات‌های گوگل راحت‌تر می‌تونن به محتوای صفحات مختلف سایت شما دسترسی پیدا کرده و اون‌ها رو بررسی کنن.

از url مجزا استفاده نکنید

برخی از وب سایت‌ها به جای ریسپانسیو طراحی کردن سایت، یک نسخه موبایلی مجزا برای اون طراحی می‌کنن که url متفاوت از url اصلی سایت داره؛ مثلا اگر آدرس اصلی سایت من dmhouse.agency هست، url نسخه موبایلیش در چنین حالتی میشه m.dmhouse.agency؛ هر چند این شیوه بیشتر توی گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و الان اکثر وب سایت‌ها به جای طراحی نسخه موبایلی مجزا از قالب ریسپانسیو استفاده می‌کنن؛ اما هنوز هم هستن معدود سایت‌هایی که پایبند به سنت‌های گذشته هستن و نسخه موبایلی سایت رو جداگانه طراحی می‌کنن.

در حقیقت اونچه که این روش رو منسوخ کرده این مسئله هست که با گذشت زمان و تغییر الگوریتم‌های گوگل، این راهکار با اصول و ارزش‌های سئو مغایرت داره. به عبارت دیگه به کارگیری این متد باعث میشه گوگل این دو url رو به عنوان دو وب سایت مجزا شناسایی کنه که از روی دست هم کپی کردن؛ در نتیجه قطعا سرنوشت خوبی در انتظار سایت مذکور نخواهد بود. در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن هم ترافیک سایت بین دو url مذکور پخش میشه که هیچ کمکی بهتون نمی‌کنه؛ بنابراین به نفع‌تونه به جای طراحی یک نسخه موبایلی مجزا، سایت رو ریسپانسیو طراحی کنید.

سایت رو ریسپانسیو طراحی کنید

وب سایتی که ریسپانسیو طراحی شده و به قول معروف موبایل فرندلی باشه در هر صفحه نمایشگری با هر سایزی به طور کامل و صحیح نمایش داده میشه؛ بنابراین دیگه نیازی به طراحی نسخه موبایلی به صورت مجزا نیست. طراحی ریسپانسیو قالب سایت از طراحی نسخه موبایلی جداگانه خیلی راحت‌تره و برعکس اون در رشد سئوی سایت شما تاثیر مثبت می‌ذاره؛ بنابراین از هر طرف به قضیه نگاه کنید نسبت به روش دیگه‌ای که پیش‌تر دربارش حرف زدیم یک سر و گردن بالاتره.

به جای فلش از HTML5 استفاده کنید

تعداد سایت‌های فلش در گذشته خیلی زیاد بود. یکی از معایب برجسته این سایت‌ها این بود که خیلی سنگین بودن؛ به حدی که گاهی بارگذاری یک صفحه سایت فلش چند دقیقه طول می‌کشید! علاوه بر این وب سایت‌های فلش در موبایل به خوبی نمایش داده نمیشن. دلیلش هم واضحه؛ چون گوشی‌های هوشمند از ادوبی فلش پشتیبانی نمی‌کنن. به جای ادوبی فلش می‌تونید از HTML5 استفاده کنید تا متوجه تغییرات مثبت و چشمگیری در وب سایت‌تون بشید.

سرعت بارگذاری سایت رو افزایش بدید

سرعت سایت به طور مستقیم در تجربه کاربری تاثیر میذاره. علاوه بر این به دلیل نقشی که در ماندگاری کاربر در صفحه و کاهش نرخ پرش داره، به طور غیر مستقیم روی سئو سایت و در نتیجه رتبه صفحه در گوگل هم اثرات مثبت داره؛ اما چطور باید سرعت سایت رو افزایش داد؟

من به شما روش‌های زیر رو پیشنهاد می‌کنم:

  • کاهش حجم تصاویر با حفظ کیفیت
  • بهینه سازی کدهای صفحه
  • استفاده از کش مرورگر
  • میزبانی سایت رو روی یک سرور قوی یا CDN
  • استفاده از AMP
تصویر گرافیکی از بهینه سازی سایت وردپرس برای موبایل

برای تست سرعت بارگذاری سایت و شناسایی این مسئله که در صورت افت سرعت لود شدن چه مواردی موجب کندی سرعت سایت شدن می‌تونید از ابزارهای تست سرعت سایت مثل gtmetrix، page speed insight و… استفاده کنید.

سایت رو خلوت کنید

از اونجایی که گوشی‌های هوشمند صفحه نمایشگر کوچک‌تری نسبت به کامپیوتر و لپ تاپ دارن، دسترسی کاربران هم به قسمت‌های مختلف سایت دچار محدودیت میشه؛ بنابراین نمیشه سایت رو با همون ساختاری که برای لپ تاپ و کامپیوتر بهینه کردید توی موبایل هم نمایش بدید. به این منظور باید تا جایی که به تجربه کاربری لطمه نمی‌زنه المان‌های اضافی سایت رو حذف کنید. علاوه بر این با توجه به محدودیت صفحه نمایشگر و این نکته که کاربران از انگشت‌هاشون برای کنترل چیزی که توی صفحه می‌بینن استفاده می‌کنن، باید بین المان‌های سایت کمی فضای خالی بذارید تا مخاطب به خاطر شلوغی صفحه، سهوا گزینه‌ای رو که نمی‌خواد لمس نکنه؛ تا به راحتی و بدون هیچ گونه دغدغه یا اعصاب خوردی بتونه به گشت و گذار خودش توی سایت ادامه بده.

خطاهای فنی رو رفع کنید

وب سایت‌ها بر پایه کد نویسی طراحی و اجرا شدن؛ بنابراین احتمال بروز هرگونه اشکال یا خطای عمدی یا سهوی در مکانیزم سایت‌ها وجود داره.

لینک‌های شکسته، مشکل ایندکس شدن، ریدایرکت‌های ناقص، از کار افتادن سرور و… تنها برخی از مشکلاتی هستن که ممکنه در عملکرد یک وب سایت رخ بدن. تعدادی از این خطاها ممکنه در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسن؛ اما اگر بهشون توجهی نشه و حل نشده باقی بمونن، در دراز مدت قطعا به سئو سایت آسیب خواهند زد؛ بنابراین بهتون پیشنهاد می‌کنم طی بازه‌های زمانی مشخص سایت رو با هدف شناسایی خطاهای فنی احتمالی اسکن کنید.

از پاپ آپ هوشمندانه استفاده کنید

استفاده از پاپ آپ خصوصا توی موبایل که فضای نمایش محدودیت داره، کار ریسکیه و نیاز به هوشمندی بیشتری داره. شما خودتون رو بذارید جای کاربر؛ چه حسی دارید وقتی موقع خوندن محتوای یک صفحه ناگهان پاپ آپ روی اون ظاهر میشه؟ حسش دقیقا شبیه اون لحظه‌ایه که درست توی نقطه اوج سریال، پیام‌های بازرگانی شروع میشن. کلا هیچ کس از مهمون ناخونده خوشش نمیاد و پاپ آپ هم حکم یک مهمان ناخوانده رو داره. البته در صورتی که ازش درست و بجا استفاده بشه می‌تونه واقعا تاثیر گذار باشه؛ اما استفاده نادرست ازش هم به همون اندازه در تجربه کاربری سایت اثر منفی میذاره.

برای در امان موندن از اثرات منفی پاپ آپ دو راه پیش روی شماست:

  1. می‌تونید کلا از پاپ آپ استفاده نکنید.
  2. سایز پاپ آپ‌ها رو کوچک‌تر کنید.

تمام محتوای مهم سایت رو نمایش بدید

درسته توی قسمت‌های قبلی درباره این حرف زدم که تا جای ممکن المان‌های اضافی رو در بهینه سازی سایت برای موبایل حذف کنید؛ اما قطعا منظورم این نبود که این شیوه رو روی محتوای مهم سایت هم عملی کنید.

حالا محتوای مهم چیه؟ اون بخش از محتوای شماست که اصلا نمی‌خواید کاربر از دست بده و اگر توسط مخاطب دیده نشه انگار اصلا کلیک و ورودی به سایت صورت نگرفته!

محتوای مهم ضمن اینکه باید در ساختار سایت به خوبی نمایش داده شده و کاملا خوانا باشه، نباید مخفی بشه.

مخفی کردن عبارت پشت read more، استفاده از فرمت پشتیبانی نشده محتوا مثل فلش، نمایش بخشی از محتوا برای برخی از تنظیمات مرورگرها، استفاده از CSS برای مخفی کردن محتوا توی برخی دستگاه‌ها و… از جمله مثال‌های محتوای مخفی شده هستن که شما نباید انجام‌شون بدید.

بهینه سازی mobile usability در سرچ کنسول

در سرچ کنسول بخشی به نام mobile usability داره که اطلاعات مفیدی درباره نسخه موبایلی سایت به شما ارائه میده. این بخش با ارائه اطلاعاتی درباره میزان بهینه بودن سایت برای کاربران موبایلی و چگونگی دسترسی اون‌ها به وب سایت، بهتون میگه که نسخه موبایلی سایت شما به طور کلی چقدر مورد استفاده قرار می‌گیره.

بهینه سازی تایتل و متا دیسکریپشن

تایتل و متا دیسکریپشن نخستین چیزهایی هستن که کاربر از صفحه شما در نتایج گوگل می‌بینه؛ بنابراین خیلی مهمه طوری نوشته بشه که کاربر رو متقاعد کنه روی لینک سایت‌تون کلیک کنه؛ در غیر این صورت بدون توجه به سایت شما، سایر نتایج گوگل رو مورد بررسی قرار میده و نه تنها نرخ ctr سایت رو کاهش میده بلکه در ادامه سئو رو با کله میزنه زمین.

صرف نظر از بحث جذاب و متقاعد کننده بودن محتوای تایتل و متا، تعداد کاراکترهای این دو قسمت باید به اندازه‌ای باشن که توی صفحه نتایج کامل نمایش داده بشن و کاربر برای خوندن اون‌ها چالشی نداشته باشه. محدودیت تعداد کاراکتر در دستگاه‌های مختلف با توجه به یکسان نبودن سایز نمایشگرشون متفاوته؛ بنابراین منطق حکم می‌کنه که شما سقف کاراکتر رو برای کوچک‌ترین صفحه نمایشگر یعنی موبایل در نظر بگیرید تا اینطوری نه سیخ بسوزه، نه کباب و محتوای تایتل و متا در تمام دستگاه‌ها به طور کامل نمایش داده بشه.

در بهینه سازی سایت وردپرس برای موبایل افزونه yoast seo وجود داره که می‌تونید ازش برای محدودیت تعداد کاراکتر کمک بگیرید.

نقش بهینه سازی سایت برای موبایل در سئو

تصویری از سئو موبایل

نیازی به گفتن نیست؛ اما صرفا برای اینکه یک مرور ریز به خاطرات مقالات گذشته داشته باشیم سئو رو براتون تعریف می‌کنم تا در ادامه از مسیر این تعریف نقش بهینه سازی سایت برای موبایل رو در این بستر (seo) درک کنیم.

سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو. در واقع هدف ما در سئو اینه که با اجرای یک سری اصول و اقدامات گوگل رو متقاعد کنیم که سایت ما ارزشمند و خوبه؛ در نتیجه اون هم جایگاه سایت ما رو در صفحه نتایج ارتقا میده.

یکی از معیارهای گوگل برای سنجش میزان ارزشمندی و اعتبار یک سایت، رفتار کاربران هست. در حقیقت هر چی بیشتر جلو می‌ریم بحث رضایت کاربر و تجربه کاربری مطلوب برای گوگل خیلی مهم‌تر از قبل میده؛ بنابراین اگر رفتار کاربران نسبت به سایت خوبه باشه، اعتبار و ارزش اون سایت نزد گوگل افزایش پیدا می‌کنه؛ در نتیجه جایگاهش هم در صفحه serp ارتقا پیدا می‌کنه.

اما منظورم از اینکه رفتار کاربران باید با سایت خوب باشه چیه؟ منظورم اینه وب سایت شما باید طوری طراحی شده باشه که وقتی کاربر وارد اون شد بتونه محتوای اون رو به طور کامل بررسی کنه و در حالی که نیازش برطرف شده سایت شما رو ترک کنه.

حالا با توجه به افزایش آمار کاربران موبایلی در اینترنت، عدم بهینه سازی سایت برای موبایل باعث میشه وب سایت برای این دست از کاربران به درستی و کامل نمایش داده نشه؛ به عبارت دیگه بی توجهی به سئو موبایل به معنی نادیده گرفتن محرز 50 درصد از مخاطبین و به جون خریدن نارضایتی اون‌هاست که تاثیرات بسیار منفی و چشمگیری رو در سئو سایت شما و جایگاهش در صفحه نتایج به همراه داره.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *