کلمات کلیدی چیست؟ – نحوه یافتن کلمات کلیدی و انواع آن ها

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر ری سرچ کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، همون کلمات یا عباراتی هستن که افراد در موتورهای جستجو به جستجوی اون‌ها می‌پردازن تا اونچه رو که به دنبالش هستن به واسطه این کلمات پیدا کنن. به عبارت دیگه بهترین کلمه کلیدی برای سئو، واژه‌ای هست که محتوا صفحه یا پست شما رو به بهترین نحو توصیف می‌کنه. در واقع این کلمه کلیدی هست که شما برای اون یک صفحه یا پست ایجاد می‌کنید تا در صفحات رتبه بندی قرار بگیرید.

برای مثال، اگر شما صاحب یک فروشگاه کیف و کفش هستید و به تازگی قصد کردید که محصولات خودتون رو به صورت اینترنتی به فروش بذارید، کلمات کلیدی صفحات وب سایت فروشگاهی شما رو واژه‌هایی مثل کیف زنانه، کفش مردانه یا کفش چرم مردانه تشکیل میدن. در واقع این کلمات همون کلمه‌هایی هستن که افرادی که قصد خرید یک جفت کفش چرم دارن، در موتور جستجوی گوگل تایپ کرده و اون‌ها رو جستجو می‌کنن. نکته قابل ذکر دیگه‌ای که در رابطه با این کلمات وجود داره اینه که ما در اکثر مواقع به این واژه‌ها می‌گیم کلمه کلیدی؛ اما این به این معنا نیست که کلید واژه‌ها فقط از یک کلمه تشکیل میشن، بلکه اون‌ها در اکثر اوقات از چندین کلمه تشکیل شدن؛ بنابراین هنگام صحبت در مورد کلمات کلیدی در سایت، در بسیاری از مواقع منظور ما یک عبارت بجای فقط یک کلمه هست.

کلمات کلیدی چیست؟

اگر جدیدا به موضوع تولید محتوا و یا سئو ورود کردید، مطمئنا این سوال براتون پیش اومده که به چه کلماتی کلمات کلیدی می‌گن.

کلمات کلیدی، عبارات و یا کلماتی هستند که راجع به محتوای کلی سایت شما اطلاعاتی را ارائه می‌دهند و به طور علمی کلماتی هستند که مخاطبان هدف ممکنه با اون کلمات، خدمات یا محصولات مربوط به سایت شما رو جستجو کنند. 

اگر تمام محتوای یک صفحه را بخوانید و قصد داشته باشید در یک کلمه یا عبارت کوتاه خلاصه کنید، اون عبارات و کلمات، کلمات کلیدی صفحه شما محسوب می‌شن.

شما باید از مرتبط‌ترین کلمات در صفحه سایت مد نظر خود استفاده کنید تا در هنگام جستجوی کاربران، سایت شما شانس بیشتری برای به نمایش درآمدن برای کاربر داشته باشد.

به طور کلی:

  • اگر از کلمات کلیدی در جای درست استفاده کنید (یعنی کلمات مرتبط با محتوای خود رو استفاده کنید) احتمال اینکه کاربر، در جستجویش، مطلب شما رو پیدا کند بیشتر خواهد شد.
  • کلمات و عبارات کلیدی مفهوم کلی صفحه رو مشخص می‌کنند.
  • موتور جستجوی گوگل کلمات کلیدی رو معیاری برای تعیین رتبه صفحه قرار می‌دهد.
  • کلمات کلیدی برای ارتباط سایت و کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کاربران کمک می‌کنه تا آنچه مورد نیازشون هست رو بیابند.

انواع کلمات کلیدی

استفاده مناسب و صحیح از بهترین انواع کلمات کلیدی برای سئو سایت نیازمند شناخت و آگاهی از جنس و نوع کلمات و به ویژه، درک هدف و نیت کاربران از جستجوی هر کدام از اون‌ها هست. به عبارت دیگه، هریک از کلمات کلیدی در سایت دارای ویژگی و هدف مشخصی هستن که با شناخت انواع اون‌ها میشه بسیار موثر‌تر و در جای درست ازشون استفاده کرد و متقابلا نتیجه بهتری رو کسب کرد.

حالا که درک کردید کلمات کلیدی یعنی چه وقتشه بدونید به طور کلی این کلمات بر مبنای هدف کاربر از سرچ اون‌ها در چهار دسته اصلی تقسیم بندی میشن:

کلمات Navigational

هدف از سرچ این کلمات توسط کاربران، هدایت مستقیم به یک وب سایت مشخصه که معمولا به دلیل ندونستن یا فراموش کردن URL اون وب سایت، مخاطب کلمات Navigational رو جستجو می‌کنه. منظور از این نوع کلمات، جستجوی عباراتی همچون آپارات، دیجیکالا، اینستاگرام و کلماتی از این دست هستن که معمولا پس از جستجوی این کلمات و با کلیک بر روی نتیجه اول در صفحه نتایج، مخاطب به وب سایت مورد نظر هدایت میشه.

کلمات Informational

کلمات Informational یا اطلاعاتی به کلماتی گفته میشه که هدف کاربر از سرچ اون‌ها رسیدن به دانش و اطلاعات درباره یک موضوع خاصه؛ برای مثال عباراتی مثل “آموزش دانلود از یوتیوب” یا “نحوه آبیاری گیاهان آپارتمانی” در این دسته از کلمات قرار می‌گیرن.

کلمات Transactional

جستجوی کلمات Transactional یا معاملاتی، معمولا با هدف خرید یک محصول یا بهره‌مندی از یک خدمت خاص و در قالب انجام یک معامله آنلاین صورت می‌گیره؛ برای مثال زمانی که یک کاربر عبارت “خرید عینک آفتابی مردانه” و یا “دانلود کتاب صوتی اثر مرکب” رو جستجو می‌کنه، در واقع برای رسیدن به اونچه که نیاز داره از کلمات Transactional استفاده کرده.

کلمات Commercial

هدف از جستجوی کلمات Commercial هم مثل کلمات Transactional ملاحظه یک محصول و یا یافتن یک وب سایت ارائه دهنده یک خدمت خاص هست. با این تفاوت که کاربر با سرچ کلمات Transactional قصد خرید یک محصول رو داره؛ اما در جستجو کلمات Commercial کاربر صرفا به دنبال یافتن و بررسی محصوله و فعلا قصد خریدش رو ندارد.

تصویر مینیاتوری از توضیح کیورد

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی

در دنیای کسب و کار آنلاین کلمات همه چیز هستن و اگر شما صاحب یک وب سایت در این بستر هستید، باید بدونید این کلمات هستن که می‌تونن وب سایت شما رو منفجر کنن و فرقی هم نمی‌کنه که شما یک وب سایت شخصی، خبری یا فروشگاهی رو اداره می‌کنید. کلمات اثرگذارترین عناصر در جذب ترافیک ورودی، افزایش بازدید و فروش در وب سایت‌ها هستن و به نوعی مهم‌ترین نقش رو برعهده دارن؛ پس بسیار با اهمیته که کاملا آگاهانه و هدفمند به تحقیق درباره عبارات کلیدی مرتبط با کسب و کارتون بپردازید.

در واقع همون طور که یک استراتژی بازاریابی برای وب سایت‌تون در نظر می‌گیرید، باید کلمات کلیدی اصلی و دارای سرچ بالا رو هدف قرار بدید تا از این طریق ترافیک وب سایت خودتون رو افزایش داده و در صفحه رتبه بندی جایگاه بهتری کسب کنید. به عبارت دیگه، بهترین کلمات کلیدی برای سئوی مثل یک حلقه اتصال مابین اونچه که افراد در جستجوش هستن و محتوایی که شما برای تامین این نیاز ارائه میدید، هستن. علاوه بر موارد ذکر شده، عبارات کلیدی نقش مهم دیگه‌ای هم بر عهده دارن. در واقع این کلمات کلیدی در سایت هستن که به گوگل یا سایر موتورهای جستجو سرنخ‌هایی رو در مورد موضوع صفحه یا پست شما ارائه میدن؛ بنابراین اگر می‌خواید به گوگل بفهمونید که محتوا در صفحه شما در چه زمینه‌ای هست، لازمه که از این کلمات بهره ببرید.

در نقطه مقابل تمامی حسن‌های انتخاب کلمه کلیدی مناسب، مضراتی برای انتخاب کلمات کلیدی اشتباه برای یک صفحه و محتوای درون اون وجود داره. اگر شما از کلمات کلیدی اشتباه و نامربوط استفاده کنید، هرگز بازدیدکنندگان مورد نظر یا مورد نیاز خودتون رو پیدا نخواهید کرد؛ زیرا محتوای شما با اونچه که مخاطب شما به دنبالش هست، مطابقت نخواهد داشت؛ پس ضروریه که عبارت کلیدی شما چیزی رو که مخاطب به دنبالش هست رو بازتاب کنه؛ زیرا با کلمات کلیدی اشتباه، در نهایت مخاطبانی اشتباه رو جذب خواهید کرد.

به طور خلاصه، کلمات کلیدی به چند دلیل مهم هستند:

  • تعیین استراتژی و معماری کلی صفحات با کلمات کلیدی انجام پذیره.
  • به راحتی می‌تونید به شناخت درستی از مخاطبان خود برسید و متوجه مشکلات و حتی نظرات و سوال‌های مد نظرشان بشوید.
  • ابزاری برای افزایش ترافیک سایت محسوب می‌شه. 

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی در سئو

حالا که از اهمیت کلمات کلیدی در سئو مطلع شدید وقتشه درباره معیارهای انتخاب کیوردها صحبت کنیم. به طور کلی 5 فاکتور هستن که شما هنگام انتخاب کلمات کلیدی در سئو باید بهشون توجه داشته باشید. در ادامه هر یک از این 5 فاکتور رو به طور خلاصه بهتون توضیح میدم.

میزان جستجو

اولین فاکتور و معیاری که باید مورد توجه قرار بدید این هست که کلمه کلیدی مورد نظر چه میزان جستجو داره. به عبارت دیگه این معیار به شما میگه که یک کیورد در گوگل چند بار توسط کاربران سرچ شده؛ در نتیجه متوجه میزان محبوبیت کلمه کلیدی مذکور می‌شید. علاوه بر این آگاهی از میزان جستجوی کلمات کلیدی در سرچ گوگل این دید و چشم انداز رو به شما میده که در صورت تولید محتوا و بکارگیری کلمه کلیدی مورد نظر در اون ترافیک ورودی وب سایت‌تون حدودا چقدر افزایش پیدا می‌کنه.

رقابت

معیار دومی که در بحث یافتن کلمات کلیدی در گوگل باید مورد توجه قرار بدید میزان رقابت کلمات کلیدی هست. هر چند که میزان رقابت یک کیورد بحثی مجزا از میزان جستجوی اون هست؛ اما می‌تونیم رابطه‌ای بین این دو معیار برقرار کنیم؛ چرا که طبیعتا هر چه کلمات کلیدی جستجوی بیشتری توسط کاربران داشته باشن، وب سایت‌های مختلف بیشتر برای تولید محتوا سمت اون کیوردها میرن.

قیمت (cpc)

منظور از قیمت کلمات کلیدی، cpc یا همون هزینه به ازای هر کلیک هست. آگاهی از قیمت و هزینه کلمه کلیدی به ازای هر کلیک برای زمانی که قصد انجام تبلیغات کلیکی مثل گوگل ادز رو داشته باشید به دردتون می‌خوره.

تعداد کلمات

منظور از تعداد کلمه، تعداد کلمات موجود توی یک عبارت کلمه کلیدی هست. هر چقدر تعداد کلمات موجود در یک کلمه کلیدی بیشتر باشن، کسب رتبه‌های برتر در صفحه نتایج گوگل روی اون کیورد براتون راحت‌تره؛ چرا که سطح رقابت پایین‌تری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه‌تر دارن.

هدف

هدف که یه جورایی میشه همون search intent به قصد و هدف کاربران از جستجوی کلمات کلیدی اشاره داره. وقتی یک کلمه کلیدی رو برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید حتما دقت کنید که کاربران اون رو با چه هدفی سرچ می‌کنن و با جستجوی اون کیورد قصد دارن به چه اطلاعاتی برسن. پاسخ به این سوال باید پایه و اساس محتوایی باشه که در ادامه تولید می‌کنید. به عبارت دیگه محتوای شما باید برطرف کننده نیاز و هدف کاربر از جستجو باشه.

روش‌ها و ابزار تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق بهترین کلمات کلیدی برای سئو اولین قدم در روند تولید یک محتوا و یکی از اساسی‌ترین بخش‌های استراتژی سئو شما به عنوان سئوکار هست. قبل از ایجاد محتوای وب سایت خودتون، باید بدونید که مخاطبان شما از چه عباراتی برای جستجو استفاده می‌کنن و در واقع عبارات جستجوی اون‌ها همون کلمات کلیدی شما خواهند بود و بر اساس این کلمات کلیدی شما می‌تونید نوشتن محتوای مفید و تامین کننده نیاز کاربر رو شروع کنید.

افرادی که به عنوان مشاور سئو فعالیت می‌کنن برای تحقیق و بدست آوردن بهترین کلمات کلیدی برای سئو مناسب و کارآمد، روش‌ها و ابزارهای گوناگونی رو به کار می‌گیرن که شما می‌تونید با در نظر گرفتن نوع فعالیت و میزان دسترسی‌تون به هرکدوم از سرویس‌های تحقیق کلمات کلیدی، یک یا چند روش رو انتخاب کرده و به عبارات همسو با محتوای صفحات خودتون دست پیدا کنید. در ادامه مطلب من به معرفی چند نمونه از ابزارها و روش‌های بدست آوردن بهترین کلمات کلیدی برای سئو پرداختم.

بدست آوردن کلمات کلیدی از طریق Google suggestion

سریع‌ترین و در عین حال ساده‌ترین راه استخراج عبارات کلیدی، استفاده از پیشنهادات خود گوگل درباره کلمات جستجو شده مرتبط با یک عبارت هست؛ برای مثال تصور کنید که شما صاحب یک وب سایت فروشگاهی در زمینه فروش عینک هستید و می‌خواید عبارات کلیدی مرتبط با کلمه عینک رو بدست بیارید. در این روش باید واژه عینک رو در گوگل جستجو کنید؛ سپس با زدن کلید space در کیبورد خودتون، مشاهده می‌کنید لیستی از عباراتی که پیش از این افراد در رابطه با عینک جستجو کردن برای شما نمایش داده خواهد شد. این عبارات در واقع همون عبارات دارای جستجوی زیاد از طرف کاربران هستن که گوگل اون‌ها رو به شما پیشنهاد می‌کنه.

علاوه بر عبارات ارائه شده در زیر کلمه جستجو شده، در پایین صفحه نتایج می‌تونید لیستی از سایر کلمات مرتبط و دارای سرچ بالا رو تحت عنوان Searches related to (جستجوهای مربوط به…) مشاهده کنید. با جمع آوری این عبارات و طبقه بندی اون‌ها می‌تونید لیستی از کلمات هدف رو بدست آورده و با قرار دادن اون‌ها در محتوای مربوطه، ترافیک بسیاری رو به صفحات خودتون سرازیر کنید.

تصویر نمونه کیورد برای عینک

استفاده از سرویس Keyword Tool

یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای تحقیق بهترین کلمات کلیدی برای سئو، سرویس keyword tool هست که در بین کاربران ایرانی هم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هست. این سرویس که در وب سایت Keywordtool.io ارائه شده، به شما کمک می‌کنه تا عبارات جستجو شده مرتبط با یک کلید واژه رو پیدا کنید. برای بدست آوردن اون‌ها فقط کافیه تا شبیه تصویر زیر کلمه مورد نظر رو در کادر مربوطه قرار داده و به جستجو بپردازید. یکی از جذاب‌ترین خدمات این سرویس، زبانه Question هست که این امکان رو به کاربر میده تا علاوه بر بدست آوردن کلمات مرتبط، سوالات جستجو شده در مورد یک موضوع خاص رو هم بدست بیاره. یافتن چنین سوالاتی بسیار مفیده؛ چرا که بینش گسترده‌ای راجع به اونچه که نیاز کاربر هست رو بهتون میده و شما با تجزیه و تحلیل این سوالات به راحتی قادرید تا برای تولید محتوای خودتون هدف گذاری کرده و دقیقا اونچه که مخاطب به دنبال یافتنش هست رو به او ارائه بدید.

نکته قابل ذکر دیگه‌ای که برای استفاده از این سرویس وجود داره اینه که با توجه به تحریم ایران از سوی این سرویس، شما نیاز به VPN دارید و همچنین نیازه تا به هنگام سرچ یک کلید واژه، زبان جستجو رو بر روی Afghanistan / persian قرار بدید.

تصویر ابزار کیورد

ابزار KWFinder

یکی دیگه از سرویس‌های محبوب تحقیق کلمات کلیدی، ابزار KWFinder هست. با کمک این ابزار شما قادرید تا به راحتی کلید واژه‌های با اهمیت رو استخراج کنید. این ابزار در کنار تمامی سرویس‌هایی که به جهت یافتن بهترین کلمات کلیدی برای سئو به شما ارائه می‌کنه، یک ویژگی خاص دیگه هم داره و اون پیدا کردن کلمات دم بلند یا همون کلمات Long tail هست. به کمک این سرویس شما می‌تونید به راحتی کلمات Long tail رو پیدا کرده و ازشون بهره ببرید. کلمات دم بلند اصطلاحا به عباراتی گفته میشه که تعداد کلمات‌شون 3 یا بیشتر از 3 کلمه باشه. استفاده از کلمات Long tail، بسیار حائز اهمیت و سودمنده؛ چرا که این کلمات دقیقا همون عباراتی هستن که مخاطبان اون‌ها رو در موتورهای جستجو سرچ می‌کنن و نیاز کاربران به طور کاملا واضح در این عبارات مشخص میشه؛ بنابراین این عبارات می‌تونن بهترین حلقه اتصال میان محتوای شما و مخاطبان‌تون را ایجاد کنن. چنین کلماتی با اینکه از میزان سرچ پایینی برخوردارن؛ اما بکارگیری اون‌ها درست به وسط هدف زدنه و می‌تونه مخاطبان یا خریداران ویژه‌ای رو به سوی وب سایت شما هدایت کنه؛ پس با توجه به نکات ذکر شده، استفاده از چنین ابزار سودمندی می‌تونه کمک بسیار بزرگی به شما در چیدن استراتژی کلمات کلیدی کرده و موجب بهبود جایگاه شما در رتبه بندی صفحه نتایج بشه.

استفاده از کلمات LSI

واژه LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing هست و اصطلاحات تخصصی سئو به کلماتی گفته میشه که دارای یک ارتباط معنایی پنهان با کلمه کلیدی اصلی هستن؛ برای مثال اگه کلمه قلم رو به عنوان کلمه کلیدی اصلی در نظر بگیریم، کلماتی نظیر کاغذ، جوهر، نویسنده و هر کلمه دیگه‌ای که به گونه‌ای به کلمه قلم مرتبط باشه، جزو کلمات LSI قرار گرفته میشه. گوگل سال‌ها قبل اعلام کرد که به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار قادر هست تا مفهوم عبارات جستجو شده رو درک کرده و این توانایی رو داره تا ارتباطات معنایی مابین کلمات رو تشخیص بده. بیان همین موضوع از سوی گوگل کافیه تا به میزان اهمیت استفاده از چنین کلماتی پی ببریم. در واقع شما می‌تونید با بکارگیری کلمات LSI در محتوای خودتون، ترافیک بیشتری رو به سمت وب سایت‌تون هدایت کنید. علاوه بر این، مخاطبانی که به واسطه چنین کلماتی به صفحات شما وارد میشن احتمالا نیازی همسو با اونچه که شما ارائه کننده اون هستید دارن و این مسئله یک گام بلند و مفید در زمینه برقراری تعامل هرچه بهتر با مخاطبان هست که می‌تونه رضایت کاربر و به دنبال اون بهبود و رشد سئوی وب سایت شما رو براتون به ارمغان بیاره.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *