ریدایرکت 301 چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری از ریدایرکت 301

گاهی اوقات به دلایلی که در ادامه بهشون اشاره می‌کنم نیاز داریم که یک صفحه رو با حفظ اعتبارش به url و آدرسی جدید منتقل کنیم. منظورم از “حفظ اعتبار” اینه که در عین انتقال صفحه قدیمی به آدرس جدیدش، از اعتبار اون صفحه کاسته نشه؛ به این منظور از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنیم.

ریدایرکت 301 یک نوع ریدایرکت دائمی هست. زمانی که کاربر و موتور جستجو در صفحه نتایج یا هر جای دیگه روی لینک صفحه قدیمی کلیک می‌کنن، ریدایرکت 301 اون‌ها رو به صفحه یا همون url جدید انتقال میده.

دلایل استفاده از ریدایرکت 301

شرایط مختلفی برای ریدایرکت کردن دائمی یک صفحه بر روی صفحات دیگه وجود داره و گاهی اوقات شما مجبورید که تمامی محتوا و اعتبار یک دامنه رو به دامنه‌ای دیگه از وب سایت خودتون انتقال بدید و جز این هم چاره دیگه‌ای ندارید. استفاده از ریدایرکت 301 و ایجاد تغییر مسیر مربوطه بسته به شرایطی که در ادامه ذکر شده ممکنه لازم الاجرا باشه:

  • تغییر پروتکل وب سایت (تغییر از HTTP به HTTPS)
  • تغییر URL صفحات (ریدایرکت URL صفحه هدف بر روی یک URL دیگر)
  • تغییر دامنه وب سایت به یک آدرس دیگه
  • هدایت ترافیک از دیگر صفحات به یکی از صفحه‌های مورد نظر در وب سایت
  • یکی کردن تمامی لینک های ورودی به وب سایت (www.example.com – https://www.example.com – https://example.com و سایر پروتکل‌های قابل جستجو)
  • کنیبالیزیشن یا همنوع خواری (ریدایرکت کردن صفحات مشابه یا Duplicate بر روی یکی از صفحات)

موارد ذکر شده از جمله مهم‌ترین دلایل ریدایرکت کردن یک آدرس به منظور هدایت ترافیک و کاربران و موتورهای جستجو بر روی آدرس دیگه‌ای در وب سایت هستن.

تاثیر ایجاد ریدایرکت 301 در سئو

همانطور که می‌دونید، تمامی صفحات ایجاد شده در بستر وب نزد موتورهای جستجو دارای اعتبار (Page Authority) هستن. به عبارت دیگه صفحات ما پس از ایندکس شدن و نمایش در صفحه نتایج جستجو اعتباری از طرف این موتورهای جستجو کسب می‌کنن که میزان اون ارتباط مستقیمی با همسو بودن شرایط صفحه با معیارهای مد نظر گوگل داره.

حالا تصور کنید که به هر دلیلی شما مجبور به تغییر آدرس یکی از صفحات‌تون که از اعتبار بالایی هم برخورداره هستید و با تغییر URL اون، عملا تمامی اعتبار صفحه رو از بین خواهید برد. دقیقا مشکل هم همین جاست و در واقع این مسئله می‌تونه برای سئو وب سایت شما بسیار مضر باشه. در این مواقع شما می‌تونید با استفاده از ریدایرکت 301 اعتبار صفحه رو به آدرس جدید منتقل کرده و از، از بین رفتن اون جلوگیری کند؛ اما نباید از این نکته نیز غافل شد که اجرای نادرست ریدایرکت 301 هم می‌تونه موجب بروز اتفاقات مختلفی مثل از دست دادن اعتبار یا ترافیک وب سایت بشه.

نحوه ایجاد ریدایرکت 301

برای اجرا و ایجاد ریدایرکت 301 روش‌های متفاوتی وجود داره که استفاده از هرکدوم از اون‌ها به نوع سیستم مدیریت وب سایت شما بستگی داره؛ اما در میان این روش‌ها 2 روش مرسوم وجود داره که در ادامه شیوه انجام اون‌ها رو بهتون میگم:

1. ریدایرکت 301 از طریق فایل htaccess

2. ریدایرکت 301 با استفاده از افزونه‌ها

روش اول ایجاد ریدایرکت 301

در این روش شما می‌تونید با ویرایش فایل htaccess صفحه‌ای رو بر روی صفحه دیگه ریدایرکت کنید؛ بطور مثال اگه example.com/page1 رو به عنوان صفحه‌ای که قراره روی example.com/page2 ریدایرکت بشه در نظر بگیریم، باید شبیه مثال پایین این مقادیر رو در htaccess وارد کرد:

Redirect 301  /page1  /page2

حالا در بررسی حالت دیگه، فرض کنید که می‌خواید صفحه‌ای به آدرس example.com/page1 رو به آدرس example.ir/page2 ریدایرکت کنید. در این صورت باید مطابق نمونه زیر فایل htaccess رو ویرایش کنید:

Redirect 301  /page1  http://example.ir/page2

در واقع برای ریدایرکت هر کدوم از حالت‌های ممکن، مقادیر دستوری دیگه‌ای به جهت قرار دادن در فایل htaccess وجود داره که در مقاله htaccess چیست به طور مفصل به انواع این دستورها پرداختم.

روش دوم

در این روش که ساده‌ترین راه ریدایرکت کردن صفحات در وب سایت‌های وردپرسیه، شما می‌تونید با نصب افزونه‌های مختلف از جمله افزونه Yoast Seo به انجام ریدایرکت صفحات بپردازید.

برای ایجاد ریدایرکت 301 از طریق افزونه yoast ابتدا به پیشخوان وردپرس خود رفته و پس از نصب این افزونه از مخزن وردپرس، مثل تصویر زیر از زبانه سئو، گزینه تغییر مسیر رو انتخاب کنید.

تصویر بخش تغییر مسیر

پس از باز شدن پنجره‌ای مثل اونچه که در تصویر مشاهده می‌کنید، فقط کافیه تا نوع ریدایرکت رو بر روی 301 قرار داده و پس از اون آدرس قدیمی رو در فیلد 1 و آدرس جدید رو در فیلد 2 قرار بدید و بر روی گزینه افزودن ارجاع دهنده کلیک کنید تا تغییر مسیر مورد نظرتون اعمال بشه.

تصویر بخش ریدایرکت

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *