سئو سایت فروشگاهی؛ یک اقدام پول‌ساز برای کسب و کار

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر سئو سایت فروشگاهی

آمارها نشون میده حدود 44 درصد از مردم جهان وقتی تصمیم به خرید چیزی می‌گیرن، ابتدا اون رو در اینترنت جستجو می‌کنن؛ نتیجه این آمار اینی هست که همه ما در حال حاضر می‌بینیم؛ افزایش گسترده تعداد آنلاین شاپ‌ها و سایت‌های فروشگاهی که اتفاقا درآمد قابل قبولی هم دارن!

پس اگه شما هم تصمیم دارید یک سایت فروشگاهی راه بندازید مطمئن باشید که نتایج پرسودی در انتظار شماست؛ به یک شرط!

شرط موفقیت یک آنلاین شاپ، اجرای اصولی تکنیک‌های سئوی سایت در راستای برخورداری از رتبه‌های برتر در صفحه نتایج گوگل هست. حالا منظورم از سئو سایت فروشگاهی چیست؟ ادامه مطلب رو دنبال کنید تا بهتون بگم.

سئو سایت فروشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

تصویر مینیاتوری درامد از سایت

تا زمانی که وب سایت شما کلیک نخوره و ترافیک دریافت نکنه، فروشی هم نخواهید داشت؛ حالا هر چقدر هم محصولات درجه یک و با کیفیتی داشته باشید؛ به این منظور شما به سئوی سایت فروشگاهی احتیاج دارید. راه‌اندازی یک وب سایت فروشگاهی بدون سئو اختصاصی، مثل اینه که شما یه مغازه بخری، حسابی به سر و شکلش برسی و اجناس با کیفیت بیاری؛ اما قفل درب مغازه رو باز نکنی که مشتری داخل بشه! سئوی سایت فروشگاهی قفل کسب و کار اینترنتی شما رو باز می‌کنه. 

سئوی سایت فروشگاهی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و اصول سئو هست که برای سایت‌های فروشگاهی اختصاصی شده. شرط دریافت کلیک بیشتر و ترافیک ارگانیک و در نتیجه کسب درآمد برای یک وب سایت فروشگاهی اجرای صحیح این اصول هست که در ادامه اون‌ها رو به زبان ساده بیان می‌کنم.

تفاوت سئو سایت فروشگاهی با دیگر سایت‌ها

تفاوت‌های زیادی بین سئو سایت فروشگاهی با دیگرسایت‌ها وجود داره. از مهم‌ترین اونا می‌شه به این مورد اشاره کرد که تو سایت فروشگاهی سئوکارها باید یک سایت با تعداد زیادی محصول تقریبا مشابه رو سئو کنن. این امر کار سئوکاران رو یکمی پیچیده‌تر می‌کنه و بکارگیری روش‌های تخصصی مثل مدیریت بودجه خزش (crawl budget) در این نوع سایت‌ها رو در بر داره.

به قول معروف برای سئو سایت‌های فروشگاهی باید کار رو به کاردان سپرد و به افرادی اعتماد کرد که علم و دانش به روزی داشته باشن و با تمام فاکتورها و مراحل سئو سایت آشنا باشن و همچنین اصول سئو سایت فروشگاهی رو بشناسن و طبق استراتژی عمل کنن.

مزایای سئو سایت فروشگاهی با dm house

تصویر مینیاتوری سئو سایت فروشگاهی

در ادامه مواردی که سئو سایت فروشگاهی براتون به ارمغان میاره رو مورد بررسی قرار می‌دیم.

  1. قرار گرفتن در صفحه اول گوگل که احتمال خرید کاربر از فروشگاه‌تون رو افزایش می‌ده.
  2.  اعتبار برند و کسب و کارتون در بین مخاطبین و رقبا افزایش پیدا می‌کنه.
  3. جذب زیاد کاربران باعث پیشروی شما تو میدان رقابت با باقی فروشگاه‌های آنلاین می‌شه.
  4. سئو سایت فروشگاهی ماندگاری بالاتری از بقیه تبلیغات داره و با سئو کردن در معرض دید اون مخاطبایی قرار می‌گیرین که علاقمند به محصولات و خدماتتونن و یا به اون‌ها نیاز دارن؛ در نتیجه شما فروشنده‌های عزیز نیاز به تبلیغات گسترده و پرداخت هزینه بالا ندارین.
  5. بخشی از سئو سایت فروشگاهی شامل محتواهای سئو شدست که باعث می‌شه اطلاعات با کیفیت و به روزی به دست مخاطباتون برسه و سطح آگاهی مشتریاتون راجع به محصول و برند شما زیاد به بشه و باعث اعتماد سازی بین سایتتون و کاربر هم می‌شه که در نتیجه فروش بیشتر رو در بر داره.
  6. با افزایش ترافیک و بازدید زیاد از سایت که باعث فروش بیشتر می‌شه، هزینه‌های شما که برای طراحی سایت، سئو سایت، خرید کالا و… صرف شده بهتون باز می‌گرده.
  7. شما فروشندگان عزیز محدودیت زمانی و مکانی برای فروش محصولات خودتون ندارین و 24 ساعته می‌تونین محصولات و خدمات‌تون رو بفروشین و این موضوع با گذشت زمان توسعه و گسترش کسب و کار شما رو در پی داره.
  8. شما می‌تونین مشخصات بیزینس‌تون رو تو گوگل مپ ثبت کنین و با انجام سئو محلی مشتریایی رو که تو محدوده منطقه تجاری شما هستن رو جذب کنین و باعث بیشتر دیده شدن سایتتون توسط کاربرای محلی بشین.
  9. هر چه تو حوزه سئو سایت فروشگاهی بهتر عمل کنین و موفق‌تر باشین، هزینه‌هایی مثل تبلیغات و دستمزد به کارشناسان شبکه‌های اجتماعی رو کاهش می‌دین. فرآیند و اجرای ترفند‌های SEO تو سایت‌های فروشگاهی تنها به دست متخصصان با تجربه در این حوزه شدنیه. پس برای موفقیت تضمینی در این زمینه از کارشناسان سئو dmhouse مشاوره دریافت کنین تا با کمکمون به هدف اصلی یعنی فروش بیشتر برسین.

5 گام اساسی در سئو سایت فروشگاهی

تصویر سئو فروشگاهی

هر چند اصول سئو سایت به طور کلی برای تمام انواع وب سایت‌ها یکسانه؛ اما در فرآیند سئوی سایت فروشگاهی برخی موارد نیازمند توجه بیشتری هستن.

در راستای آموزش سئو من این موارد رو در قالب 5 گام براتون فهرست کردم:

گام اول: تحقیق کلمات کلیدی

تصویر مینیاتوری تحقیق کلمات کلیدی

اولین قدم در سئوی سایت فروشگاهی تحقیق کلمات کلیدی هست. قبلا در یک مطلب مجزا درباره ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که زیر مجموعه ابزار سئو هستن صحبت کردم و می‌تونید در راستای تکمیل فرآیند کیورد ریسرچ‌تون از این ابزارها کمک بگیرید.

 شما باید کیوردهای مناسب و مرتبط با محصولات‌تون رو پیدا کنید. از بین انواع کلمات کلیدی که قبلا مفصل دربارشون صحبت کردم، کلمات کلیدی محصولات (products searches) کیورد هدف مناسب برای سایت‌های فروشگاهی هستن؛ مثل چی؟ مثل خرید لپ تاپ ایسوس.

یک سری فاکتورها هستن که وقتی در حال تحقیق برای کلمات کلیدی سایت فروشگاهی هستید باید اون‌ها رو در نظر داشته باشید. در واقع برای رسیدن به لیست بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت فروشگاهی مورد نظرتون، باید اون‌ها از بین این 4 فیلتری که در ادامه میگم عبور بدید:

میزان جستجو

بررسی کنید ببینید میزان سرچ کلمه کلیدی مد نظرتون در گوگل چقدره؟ کلمات کلیدی که آمار جستجوی خیلی پایینی دارن یا اصلا آمار جستجو ندارن رو از لیست‌تون کنار بذارید. اینکه سایت‌تون رو روی یک کیورد به جایگاه اول برسونید به چه دردی می‌خوره وقتی اون کلمه اصلا توسط کاربران جستجو نمیشه؟

با این حال نمیشه یک مقدار مشخص رو برای حداکثر یا حداقل حجم جستجوی ماهانه کلمات کلیدی مشخص کرد. این مسئله در واقع بستگی به حوزه کاری سایت فروشگاهی شما داره. برای برخی صنایع ممکنه 500 جستجوی ماهانه آمار فوق العاده‌ای باشه؛ در حالی که برای برخی حرفه‌ها ممکنه 1500 جستجو در ماه هم عدد قابل قبولی نباشه!

مطابقت با محصول

دقت کنید کلمه کلیدی که انتخاب می‌کنید با محصولات‌تون مطابقت داشته باشه. سئو سایت فروشگاهی روی کیورد غیر مرتبط با محصولاتی که دارید، نه تنها دست شما رو توی پوست گردو میذاره، بلکه کاربران رو هم گمراه می‌کنه. فرض کنید محصول شما “لپ تاپ ایسوس core i5” باشه؛ اما شما پی بردید که کیورد “لپ تاپ لنوو core i7” جستجوی بالایی داره؛ بنابراین برای این کلمه کلیدی تولید محتوا و دسته بندی کردید. حالا اگه کاربری که دنبال لپ تاپ لنوو core i7 هست وارد صفحه مذکور بشه و با محصول لپ تاپ ایسوس core i5 به جای لنوو core i7 روبرو بشه، به احتمال خیلی بالا از شما خرید نمی‌کنه و از سایت خارج میشه؛ پس حواس‌تون باشه که صرف نظر از میزان جستجوی کلمات کلیدی، کیورد مورد نظر با محصولات شما مطابقت داشته باشه. 

قصد تجاری

بررسی کنید که هدف کاربران از جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرتون چیه. کلمات کلیدی مناسب برای سئوی سایت فروشگاهی باید با قصد تجاری جستجو بشن؛ یعنی کاربری که اون عبارت رو سرچ کرده واقعا دنبال خرید اون محصول از یک سایت فروشگاهی باشه؛ مثلا کسی که سرچ می‌کنه “گوشی سامسونگ” ممکنه اصلا دنبال خرید نباشه و بخواد مدل‌های گوشی سامسونگ رو ببینه؛ اما عبارتی مثل “خرید گوشی سامسونگ” به احتمال قریب به یقین با هدف خرید اون محصول از یک آنلاین شاپ جستجو میشه.

سوال مهم اینجاست که چطور باید این گونه کلمات کلیدی رو شناسایی کرد؟

یکی از راه‌های پیدا کردن کلمات کلیدی که با قصد تجاری جستجو میشن بررسی نرخ cpc این کلمات هست. ابزارهای مختلفی مثل semrush و… هستن که در این راستا به دردتون می‌خورن. هر چقدر یک کلمه کلیدی cpc بیشتری داشته باشه یعنی برای وب سایت‌های هدف پولسازتر بوده؛ پس میشه اینطور برآورد کرد که اون کیورد با قصد تجاری سرچ شده و افرادی که اون رو جستجو کردن به احتمال زیاد مشتری بوده و قصد خرید دارن.

رقابت

آخرین فاکتور، بررسی میزان رقابت بر سر کلمه کلیدی هست. میزان رقابت کلمات کلیدی مشخص می‌کنه که شما برای اینکه بخواید سایت‌تون رو روی یک کلمه کلیدی به رتبه‌های برتر صفحه نتایج برسونید چقدر چالش و سختی دارید. طبیعتا هرچی رقابت بر سر یک کیورد بیشتر باشه، چالش و سختی شما هم بیشتر خواهد بود.

گام دوم: تحلیل رقبا

در هر رقابتی توی تمام زمینه‌ها یک عامل کلیدی برای پیروزی آنالیز رقباست؛ پس در دومین گام از سئوی سایت فروشگاهی باید رقباتون رو تحلیل کنید. در حقیقت تا زمانی که از عملکرد رقیب‌تون و نقاط قوت و ضعفش آگاهی پیدا نکنید نمی‌تونید اون‌ها رو در صفحه نتایج جستجو پشت سر بذارید.

تصویر مینیاتوری سایت فروشگاهی

در آنالیز سایت‌های فروشگاهی رقیب باید بررسی کنید که رقبا از چه کلمات کلیدی استفاده کرده و چه تعداد بک لینک رو در چه نوعی، از کدوم سایت‌ها دریافت کردن. علاوه بر این باید از لحاظ معماری و ساختار داخلی هم سایت مورد نظر رو چک کنید. اینکه نحوه نام گذاری کالاها چطوری هست و دسته بندی محصولات بر چه اساس و به چه شکل انجام شده و… از جمله مواردی هست که در آنالیز معماری و ساختار داخلی سایت‌های رقیب باید بهشون توجه کنید.

گام سوم: بهینه سازی ساختار سایت

بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و بررسی وضعیت سایت‌های فروشگاهی رقیب وارد مرحله سوم سئوی سایت فروشگاهی میشیم و اون بهینه سازی معماری و ساختار داخلی سایت هست. اهمیت این مرحله توی سئو سایت فروشگاه اینترنتی دو برابر سایت‌های دیگه هست. چرا؟ چون معمولا حجم و تعداد صفحات در سایت‌های فروشگاهی بالاست؛ به همین دلیل اگه این صفحات بر اساس یک معماری اصولی و صحیح ساختاربندی نشن قطعا در ادامه راه گوگل و کاربران رو با مشکل روبرو می‌کنن؛ در نتیجه سئو سایت هم دچار چالش میشه و به درستی پیش نمیره.

اما چرا ساختار غیر اصولی یک سایت فروشگاهی باید گوگل رو دچار مشکل کنه؟ چون در چنین حالتی ربات‌های کراولر در پیدا کردن صفحات و ایندکس کردن‌شون به مشکل می‌خورن.

علاوه بر این کاربران هم باید بتونن به راحتی و بدون احساس سردرگمی در سایت فروشگاهی شما گشت و گذار کنن. به عبارت دیگه معماری سایت در تجربه کاربری (UX) هم تاثیر مثبت یا منفی می‌ذاره.

در ساختار بندی صفحات سایت باید دو نکته رو رعایت کنید:

  • طراحی ساختار صفحات باید بسیار ساده و داینامیک باشه.
  • حداکثر مسیری که کاربر از تمام صفحات سایت تا صفحه اصلی طی می‌کنه نباید بیشتر از 3 کلیک باشه.
تصویر سایت فروشگاهی

گام چهارم: سئوی داخلی سایت

در این مرحله نوبت به سئو داخلی سایت فروشگاهی می‌رسه. توی این گام شما باید ویژگی‌های داخلی سایت شامل تایتل، متا دیسکریپشن، محتوا، لینک سازی داخلی و نوشتن url رو در راستای کسب رتبه‌های برتر و دریافت ترافیک ورودی بیشتر برای صفحات محصول و دسته بندی‌ها بهینه سازی کنید.

در راستای بهینه سازی تگ title لازمه به یک سری نکات اشاره کنم:

سعی کنید موقع نوشتن تایتل علاوه بر کیوردها، از کلمات و عبارات توصیفی استفاده کنید که برای کاربر جذاب باشه و در راستای افزایش ctr اون رو به کلیک کردن ترغیب کنه. کلماتی مثل ارزان، تخفیف ویژه، بهترین و… جزو این دست کلمات هستن که ممکنه برای کاربر جذاب باشن.

متا دیسکریپشن باید خلاصه‌ای بسیار جمع و جور اما ارزشمند و جذاب از محتوای صفحه شما باشه. اصول نوشتن متا دیسکریپشن هم تقریبا وام گرفته از تایتل هست؛ یعنی شما می‌تونید از عبارت و کلماتی که در تایتل استفاده کردید داخل محتوای متا دیسکریپشن هم به کار ببرید؛ با این تفاوت که دست شما برای استفاده از کلمات کلیدی و عبارات توصیفی طولانی‌تر بازتره.

و اما محتوا که پررنگ‌ترین نقش رو ایفا می‌کنه! حقیقت اینه تا زمانی که صفحات محصول و دسته بندی شما از محتوای عالی برخوردار نباشن نباید به موفقیت سئوی سایت‌تون چندان امیدوار باشید.

تجربه ثابت کرده هر چقدر حجم و تعداد کلمات محتوای تولیدی شما برای محصولات بیشتر باشه شانس بیشتری برای حضور در جایگاه‌های اول گوگل خواهد داشت؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم محتواهای تولیدی برای محصولات‌تون از 1000 کلمه کمتر نباشه. البته شاید تولید محتواهای بیش از 1000 کلمه برای تمام صفحات یک سایت فروشگاهی به دلیل تعداد بالاشون کار سختی باشه؛ به همین دلیل می‌تونید تعدادی از محصولات اصلی سایت رو که براتون اهمیت بیشتری دارن انتخاب کرده و صرفا برای اون‌ها بیشتر از 1000 کلمه محتوا بنویسید. این مسئله رو هم به یاد داشته باشید که هنگام نوشتن محتوا باید از کلمات کلیدی هم استفاده کنید. البته با حفظ این نکته که میزان به کار بردن اون‌ها در متن بیش از اندازه نشه.

در نوشتن url باید از کلمات کلیدی استفاده کنید. در عین حال آدرس صفحات نباید خیلی طولانی بشن. 

Url صفحات سایت‌های فروشگاهی به صورت بالفطره از سایت‌های دیگه طولانی‌تره؛ چون که در url این صفحات دسته و زیر دسته هم ذکر میشه؛ برای همین شما باید حداکثر تلاش‌تون رو بکنید که url رو در کوتاه‌ترین حالت ممکن بنویسید؛ چرا که آمار نشون میده به دلیل دشواری در درک urlهای خیلی طولانی برای گوگل و کاربر، هرچی url یک صفحه کوتاه‌تر باشه، جایگاه بهتری در صفحه serp کسب می‌کنه.

آخرین موردی که در بحث سئو داخلی سایت فروشگاهی می‌خوام درباره‌اش صحبت کنم، لینک سازی داخلی سایت هست. یک برتری که وب سایت‌های فروشگاهی نسبت به سایر سایت‌ها دارن اینه که لینک‌های داخلی به صورت خودکار و بر اساس ساختار و مسیری که شما برای سایت طراحی کردید ساخته میشن.

قانون لینک سازی داخلی در سئوی سایت فروشگاهی با سایر سایت‌ها چندان تفاوتی نداره؛ یعنی باید از صفحات پرقدرت سایت که authority بالاتری دارن به صفحات داخلی محصول و دسته بندی‌ها لینک بدید. 

گام پنجم: سئو تکنیکال سایت

آخرین و پنجمین گام در آموزش سئو سایت فروشگاهی، سئو فنی یا همون سئو تکنیکال هست. درست مثل گام سوم که در سئو سایت فروشگاهی اهمیت بیشتری داشت، سئوی تکنیکال هم برای سایت‌های فروشگاهی خیلی حیاتی‌تره؛ چون تعداد بالای صفحات در سایت‌های فروشگاهی سئو تکنیکال رو به فرآیند پرچالش‌تری تبدیل می‌کنه.

در سئو تکنیکال باید سایت فروشگاهی رو از نظر مواردی مثل وجود تعداد بالای صفحات، محتواهای تکراری و بی کیفیت در سایت و… مورد بررسی قرار بدید؛ مثلا به دلیل اینکه تنوع محصولات در سایت فروشگاهی بالاست گاهی ممکنه چندین صفحه صرفا به انواع مختلف یک محصول نسبت داده بشه. در این حالت تعداد صفحات سایت بی دلیل بالا میره؛ بنابراین باید صفحاتی که بازدید کمی دارن یا اصلا بازدید ندارن رو حذف کنید. البته قبلش از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید و مطمئن بشید که صفحات مذکور واقعا ترافیک پایینی دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *