سفری به دنیا انکر تکست

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

anchor-text

به کلمات یا هر نوع کاراکتری که در یک محتوا به سایر صفحات سایت لینک شده باشد انکر تکست می‌گویند؛ در واقع به عبارات یا کلماتی که در متن قابل کلیک کردن باشند Anchor text می‌گویند. اگر شما علاقه‌مند به دانش سئو باشید شناختن انکر تکست برای شما اهمیت زیادی دارد، برای نمونه کلمه سئو که در این متن لینک داده شده است یک انکر تکست به حساب می‌آید که به صفحه سئو لینک شده. انکر تکست‌ها معمولا به رنگ آبی در سایت‌ها مشخص می‌شوند. حالا که می‌دانید انکر تکست چیست بهتر است با نحوه انتخاب آن آشنا شوید.

تصویر نوشتاری انکر تکست چیست

Anchor text چیست؟

انکر تکست یا کلمه قلاب شده در واقع به همان متنی گفته می‌شود که شما توسط آن به صفحه دیگری لینک می‌دهید.

حتما در سایت‌ها مشاهده کرده‌اید که گاها یک کلمه به رنگ آبی درآمده و وقتی روی آن کلیک می‌کنید به یک صفحه جدید هدایت می‌شوید. به همان کلمه یا عبارتی که معمولا آبی رنگ است و حاوی یک آدرس جدید است، انکر تکست گفته می‌شود. در عکس زیر می‌توانید حالت فنی قرارگیری یک انکر تکست را مشاهده کنید:

به عنوان مثال به جمله زیر دقت کنید:

بازاریابی محتوا زمانی موفق است که در مرحله اول شما در تولید محتوای جذاب مهارت داشته باشید.

عبارت صورتی رنگ اول شما را به آدرس اینترنتی”https://eliasalipour.com/types-of-content-marketing/” و عبارت صورتی رنگ دوم شما را به آدرس ”https://eliasalipour.com/how-to-write-content/” خواهد برد. در اینجا عبارت ”بازاریابی محتوا” و “تولید محتوای جذاب” انکر تکست هستند.

تاثیر انکر تکست در سئو

اگر در زمینه سئو و بهینه سازی سایت مطالعاتی داشته باشید حتما با موارد بسیاری روبرو شده‌اید که بیشتر برای یک کارشناس سئو ملموس است. یکی از این اصطلاحات سئو انکر تکست است. 

در صورتی که بتوانید انکر تکست وب‌سایت خود را بهینه سازی کنید در مدت زمان کوتاهی متوجه رشد و بهبود رتبه وب‌سایت خود خواهید شد. 

با استفاده اصولی و بهینه از انکر تکست می‌توانید افراد را مدت زمان بیشتری در وب‌سایت خود نگه دارید و به سئو خود کمک کنید.

لینک سازی از مباحث مهم در سئو است که به کمک انکر تکست‌ها به بهترین شیوه انجام می‌شود. 

با استفاده از انکر تکست مناسب به موتورهای جستجو کمک خواهید کرد تا محتوا صفحه لینک داده شده را درک کند.

انکرتکست‌ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا تصاویری که توسط موتورهای جستجوی متنی کراول نشدند، درک شوند.

اصول انتخاب انکر تکست

انکر تکست یا متن لینک شامل دو بخش مهم می‌شود:

لینک صفحه مورد نظر

کلمات یا عبارتی که گویای موضوع و مفهوم کلی صفحه مد نظر هستند

ساختاری که انکر تکست در کدنویسی یک صفحه دارد به شکل زیر است.

<a href=”https://dmhouse.agency”> dmhouse آژانس دیجیتال مارکتینگ </a>

در قسمت انکر تکست آن کلمه یا عبارت مد نظر و در قسمت آدرس، آدرس صفحه مد نظر نوشته می‌شود. در این مثال آژانس دیجیتال مارکتینگ dmhouse انکر تکست ماست.

معرفی انواع انکر تکست

تصویر مینیاتوری انواع انکر تکست

در ادامه چند نوع از رایج‌ترین انکرتکست‌ها را که در بهبود رتبه سایت تاثیر مثبت یا منفی دارند را معرفی می‌کنیم.

انکرتکست عمومی (Generic Anchors)

حتما تا به حال در سایت‌های مختلف با کلماتی نظیر “اینجا کلیک کنید” یا “اطلاعات بیشتر” آشنا شده‌اید؛ به این کلمات انکر تکست عمومی می‌گویند. استفاده از این نوع انکر تکست در گذشته رواج بیشتری داشت؛ اما با گذشت زمان و ایجاد تغییرات زیاد در الگوریتم‌های گوگل استفاده از انکر تکست عمومی کاهش یافته است؛ زیرا استفاده مکرر آن‌ها می‌تواند به رتبه سایت شما آسیب بزند.

سایر انکر تکست‌های عمومی به شرح زیر است.

  • اینجا کلیک کنید
  • اطلاعات بیشتر
  • ادامه مطلب
  • بیشتر بخوانید
  • اینجا
  • این سایت
  • این لینک

در نظر داشته باشید که مواردی که در بالا نام برده شده‌اند تنها بخشی از انکر تکست‌های عمومی هستند.

انکر تکست نام تجاری یا Brand Anchors

این نوع انکر تکست در سایت‌هایی مانند MOZ به وفور دیده می‌شود. اگر انکر تکست شما نام تجاری یا اسم برند شما باشد به عنوان یک انکر تکست نام تجاری تلقی می‌شود.

نگران نباشید؛ استفاده از این نوع انکر تکست خطری برای سئو ندارد؛ بلکه از این نوع لینک سازی برای برندینگ یک مجموعه استفاده می‌شود. 

انکرتکست عریان یا Naked Link Anchors

این نوع انکرتکست به این جهت چنین نامی دارد که به جای نوشتن کلمه یا عبارت از خود لینک در متن سایت استفاده می‌شود؛ یعنی به جای اینکه شما بنویسد به سایت DMHOUSE سر بزنید می‌نویسید به سایت DMHOUSE.AGENCY سر بزنید و آدرس و URL خود صفحه را به طور کامل قرار می‌دهید. نمونه این نوع از انکر تکست را در بالاتر مشاهده کردید.

انکرتکست کلمه کلیدی + نام تجاری یا Brand + keyword Anchor

این نوع انکرتکست برای برندینگ مفید است. در این روش از کلمه کلیدی و نام تجاری در متن لینک استفاده می‌شود. این نوع انکر تکست می‌تواند شامل نام برند شما به همراه کلمه کلیدی هدف‌تان باشد.

انکرتکست تصویر یا Image Anchors

در این نوع انکر تکست در واقع شما عکس و تصویر را به انکر تکست تبدیل کرده‌اید و اگر کاربر بر روی عکس کلیک کند به صفحه دیگری منتقل می‌شود. در  این روش، Alt Tag تصویر به عنوان انکر تکست شناسایی می‌شود؛ پس حتما باید دقت داشته باشید که برای تصویر خود Alt Tag قرار دهید؛ زیرا اگر تصویر سایت شما تگ Alt نداشته باشد، هیچ متنی برای لینکش شناسایی نمی‌شود. این کار از وظایف متخصص سئو تصاویر است.

انکرتکست هم معنی یا LSI Anchors

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است. در صورتی که شما در انکر تکست خود به جای قرار دادن کلمات صفحه هدف از کلمات هم معنی استفاده کنید از این نوع انکرتکست استفاده کرده‌اید.

شما می‌توانید از مشتقات یا کلمات هم معنی موضوع اصلی لینک مورد نظر استفاده کنید؛ به عنوان مثال

به جای استفاده از کلمه موبایل از کلمه گوشی استفاده کنید.

انکرتکست Partial Match

اگر کلمه کلیدی صفحه مد نظر شما بخشی از انکرتکست را شامل شود به آن انکرتکست Partial Match می‌گویند؛ برای مثال عبارت گلدان برای موضوع یک صفحه در نظر گرفته شده است، اگر شما انکرتکست خرید گلدان بلند، خرید گلدان سبز، ساخت گلدان و… استفاده کنید یعنی از این نوع انکرتکست استفاده کردید.

انکرتکست طولانی یا Long Tail Anchors

این نوع انکر تکست به طولانی بودن مشهور است و تنها تفاوتش با نوع انکر تکست قبلی در همین است؛ برای مثال طریقه ساخت گلدان آبی همراه با مواد ارزان یک انکرتکست طولانی یا Long Tail Anchors به شمار می‌رود.

انکرتکست Exact Match

در این نوع از انکرتکست شما از کلمه کلیدی هدف در متن استفاده می‌کنید. این نوع انکرتکست رایج‌ترین نوع آن در حال حاضر است و تاثیر مثبت و مفیدی بر سئوی سایت شما دارد؛ اما استفاده بیش از حد از این نوع لینک می‌تواند جریمه شدن سایت‌ را در پی داشته باشد.

مثلا اگر صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک دهید راجع به خرید گوشی است، عبارت انکرتکست شما هم “خرید گوشی” می‌شود.

تصویر انکر تکست

طریقه نوشتن انکرتکست خوب

لازم به ذکر است که انکرتکست انتخابی شما باید به گونه‌ای باشد که باعث ارتقای سئو محتوا شود. استفاده افراطی از کلیدواژه‌های متفاوت در انکرتکست می‌تواند گوگل را به سایت شما مشکوک کند. مواردی که برای نوشتن یک انکر تکست خوب باید بدانید شامل موارد زیر می‌شود.

از انواع و اقسام انکرتکست استفاده کنید

خودتان را به استفاده از یک نوع انکر تکست خاص محدود نکنید. این نکته که هر چه انکر تکست شما به کیورد نزدیک باشد به بهبود رتبه سایت شما کمک می‌کند کاملا درست و اثبات شده است اما باید توجه داشته باشید که استفاده از انکر تکست‌های متفاوت باعث جذب کاربران می‌شود.

کاربر را فریب ندهید

به هیچ عنوان نباید کاربر را فریب دهید. انکر تکست باید به گونه‌ای باشد که کاربر پس از کلیک روی آن وارد صفحه‌ای شود که موضوع آن با معنی انکر تکست مرتبط است. برای مثال استفاده از انکر تکست طراحی سایت و لینک دادن به صفحه‌ای مانند صفحه خرید کامپیوتر کاملا اشتباه است و نه تنها کاربر را ناراضی می‌کند، بلکه الگوریتم‌های گوگل را نیز نسبت به سایت شما بدبین خواهد کرد که در نهایت منجر به کاهش رتبه و از دست دادن بازدیدهای وب‌سایت شما خواهد شد. 

انکر تکست طبیعی بنویسم

نوشتن انکر تکست‌‌ها به صورت صحیح و حساب شده باعث پیشرفت و ارتقا رتبه سایت شما خواهد شد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که انکر تکست طبیعی چیست؟ بهتر است این مفهوم را با مثال برای شما توضیح دهیم. تصور کنید که انکر تکست شما طراحی سایت بدون کدنویسی است. حال اگر دائما از این متن در لینک دادن استفاده کنید این انکر تکست دیگر برای گوگل طبیعی به حساب نخواهد آمد و ممکن است شما پنالتی شوید. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از مترادف کلمات، جابجا کردن حروف (به شرط خوانا بودن) و مواردی از این دست استفاده کنید.

 به طور کلی یک انکرتکست خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد تا بتواند به پیشرفت شما کمک کند:

  • ساده و مشخص باشد.
  • مرتبط با لینک هدف باشد.
  • چگالی کلیدواژه‌های کمی داشته باشد.
  • از نوع نامشخص نباشد.
  • کاربران را به کلیک تشویق کند.
  • دروغ نباشد.
  • از سایر اجزای متن متمایز باشد. (تغییر رنگی یا بولد کردن یا کشیدن خط زیر کلمه)
  • به خوبی در متن جای بگیرد
  • از Click Bate استفاده نکنید
  • کدهای HTML و CSS را برای مخفی کردن لینک‌ها دستکاری نکنید.
  • از انکر تکست‌هایی مانند اینجا کلیک کنید استفاده نکنید.

این موارد غیر طبیعی به شمار می‌آیند و توسط الگوریتم پنگوئن گوگل شناسایی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *