الگوریتم BERT گوگل چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری از google bert

دیگه وقتشه با یکی از برگ ریزون‌ترین الگوریتم‌های گوگل آشنا بشید که با ورودش به دنیای الگوریتم‌های ثابت کرد همیشه جا برای پیشرفت وجود داره؛ حتی اگر گوگل باشی و همه فکر کنن همه چی تمومی!

الگوریتم bert گوگل که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده، به عنوان باهوش‌ترین و بزرگ‌ترین الگوریتم گوگل طی چند سال گذشته در سال 2019 توسط این کمپانی (گوگل) منتشر شد. البته بعضیا معتقدن که الگوریتم eat هم می‌تونه مهم‌ترین الگوریتم گوگل تلقی بشه؛ اما من قصد دارم در ادامه ضمن پاسخ به این سوال که الگوریتم برت چیه و دقیقا چه عملکردی داره، قضاوت در این مورد رو به عهده خودتون بذارم.

الگوریتم bert چیست و چگونه عمل می‌کنه؟

BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representation Transformation هست.

آره طولانیه واقعا! اما برای درک این مفهوم که الگوریتم برت چیه نیازی نیست این عبارت طولانی و تخصصی رو حفظ کنید. چیزی که مهمه مفهوم این الگوریتم هست که الان می‌خوام درباره‌ش حرف بزنم.

قبل از الگوریتم bert گوگل کوئری (عبارت جست و جو شده) رو بر اساس تک تک کلماتش به صورت مجزا می‌سنجید؛ اما بعد از اون، ساختار معنایی کوئری بود که اهمیت داشت.

به عنوان مثال، اگر قبل از ارائه این الگوریتم، کاربر سرچ می‌کرد:

((مکان‌های گردشگری کشور ایران))

و در کنارش سرچ می‌کرد:

((جاهای دیدنی ایران))

نتایج این دو سرچ با هم متفاوت بود!

در حالی که کاملا مشخصه که مفهوم این دو کوئری یکی هست و کاربر در هر دو به دنبال یک جواب می‌گرده.

با انتشار الگوریتم برت حالا دیگه برای گوگل دو عبارت “چجوری لکه روغن رو از روی لباس پاک کنم” و “روش‌های پاک کردن روغن از روی لباس” فرقی با هم ندارن و گوگل برای هر دو یک نتیجه رو نشون میده؛ در صورتی که قبلا اینطور نبود و نتایج متفاوتی نمایش داده میشد.

این مورد که گوگل بتونه بهترین خدمات رو به کاربرش ارائه بده اینقدر برای این هوش مصنوعی مهمه که یک سری الگوریتم دیگه مثل الگوریتم تازگی محتوا و الگوریتم کبوتر رو هم در کنار این الگوریتم‌ها ارائه داده.

خلاصه که با حضور الگوریتم bert گوگل نه تنها نتایج یکسانی رو برای دو کیورد مشابه (شبیه به نمونه‌ای که بالا مثال زدم) نمایش میده؛ بلکه حتی اگه دو مقاله با عنوان‌های متفاوت اما مفهوم یکسان بنویسید، به اصطلاح Cannibalization یا همنوع‌خواری رخ میده. به‌طور خلاصه زمانی کنیبالیزیشن رخ میده که برای یک کلمه کلیدی، دو نتیجه متفاوت از سایت شما مشاهده بشه. گوگل این موضوع رو نمی‌پسنده و به هیچ‌کدوم از محتواهای شما ارزش نمیده.

یه جورایی کار BERT هم مثل الگوریتم پاندا اینه که ضمن بررسی محتوا، مفهوم محتوا و کوئری رو درک کنه و این دوتا رو باهم تطبیق بده. البته این الگوریتم نسبت به الگوریتم پاندا یک سری تفاوت‌ها داره که در ادامه با هم بررسی‌شون می‌کنیم.

پردازش زبان محاوره‌ای (NLP) کارِ مهم الگوریتم BERT

یکی از مهم‌ترین توانایی‌های الگوریتم برت، درک دقیق زبان طبیعی (NLP: Natural Language Processing) یا همون محاوره‌ای  هست. از جهاتی BERT مکمل الگوریتم رنک برین بوده و به صورت دقیق‌تر زبان طبیعی رو پردازش می‌کنه تا برداشت اشتباه از زبان انسان به حداقل برسه.

یک‌جورایی تشخیص زبان محاوره هسته این الگوریتمه.

تصویر مینیاتوری از محاوره

یکی از دلایلی که گوگل به زبان محاوره اهمیت زیادی میده این هست که افراد زیادی سرچ‌هاشون رو بصورت Voice Search انجام میدن.

جالبه بدونید توی خود ایران تقریبا 24% مردم، همه جست‌و‌جو هاشون به صورت صوتی هست.

از اونجایی که سرچ صوتی همیشه به صورت محاوره هست، گوگل نیاز به پردازش صوت و درک زبان محاوره داره. برت این نیاز رو تا حد زیادی رفع کرده.

الگوریتم برت کار درک ساختار پیچیده زبانی رو انجام میده

منظور از درک ساختار پیچیده زبانی، درک موقعیت کلمات و حتی حروف اضافه در جمله هست. منظورم از این حرف چیه؟ الان میگم.

قبل از برت، گوگل فرق حروف اضافه‌ای مثل “از” و “به” رو درک نمی‌کرد؛ مثلا اگه شما سرچ می‌کردید ((مهاجرت به آمریکا)) یا ((مهاجرت از آمریکا)) ممکن بود یک نتیجه رو بهتون نشون بده.

اما الان اینطوری نیست!

الان گوگل کاملا درک می‌کنه که شما چی می‌خواید و دقیقا نتیجه مربوط به همون رو براتون میاره.

چجوری سایتم رو برای BERT بهینه‌سازی کنم؟

تصویر گوگل bert

از اونجایی که سئو فرآیند بهینه سازی موتورهای جست‌وجو هست، هر تغییری در الگوریتم این موتورها به وجود بیاد روی سئو هم تاثیرگذار هست.

خب وقتی تاثیرگذار هست، ممکنه براتون سوال پیش بیاد که برای بهینه سازی برت گوگل چه‌کاری باید انجام بدم ؟

دنی سالیوان، یکی از چهره‌های معروف گوگل میگه:

((هیچ روشی برای بهینه سازی BERT نیست! به روزرسانی جدید فقط الگوریتم‌های ما رو هوشمندتر کرده و این یعنی ما بهتر می‌تونیم محتوایی که برای کاربر نوشته شده رو درک کنیم.))

مفهوم این جمله اینه که برای بهینه سازی BERT لازم نیست یک چک لیست از کارهای فنی انجام بدید؛ بلکه فقط کافیه محتوا رو جوری بنویسید که نیاز کاربر رو رفع کنه.

دیگه دوران محتوا نوشتن بر اساس کلمه گذشته! حتی اگه زیاد از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید ممکنه گوگل به شما پنالتی بده! (به مجازات گوگل میگیم پنالتی)

این الگوریتم به ماهیت و مفهوم محتوای شما اهمیت میده و به اندازه‌ای که برای کاربر نوشته باشید به شما ارزش میده.

برای این کار شما باید کاربر رو درک کرده باشید، همچنین هدف از جست و جو رو هم درک کرده باشید و بعد از اون شروع به تولید محتوا کنید.

بعد از انتشار برت، شوخی جالبی راجع بهش در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاری می‌شد که این زیر براتون آوردم:

10 نکته که باید در بهینه سازی BERT رعایت کنید:

  1. شما
  2. نمی‌تونید
  3. برای
  4. الگوریتم
  5. یادگیری
  6. عمیق
  7. NLP
  8. بهینه سازی
  9. کنید
  10. برای کاربر بنویسید!

بله، تنها راهش اینه که برای کانسپت محتوا بنویسید!

درک هدف جستجو، راه موفقیت در BERT

حتما دیدید که عبارتی رو سرچ می‌کنید، حواستون نیست و یک یا چند کلمه بینشون اشتباه تایپ میشه، اما بازهم گوگل اون چیزی که مقصودتون بوده رو میاره براتون.

این کار، یکی از مهم‌ترین کارهایی هست که برت انجام میده.

یعنی چی؟ یعنی هدف از جستجو رو درک می‌کنه و بهترین نتایج رو نشون میده.

از این میشه نتیجه گرفت که گوگل دائما به دنبال این هست که از ماشینی بودن فاصله بگیره و مثل یک انسان رفتار کنه.

پس بهتره که روش‌های ماشینی سئو رو کنار بذارید، به زبان کاربر خودتون محتوا بنویسید و ارزشمندترین محتوا رو در اختیارش بذارید.

آیا الگوریتم bert گوگل روی تمام جستجوها اعمال میشه؟

خیر. اگر بخوام یک آمار متوسط بهتون بدم باید بگم الگوریتم bert گوگل از هر 10 جستجوی انگلیسی زبان فقط روی یکی اعمال میشه. علتش هم مثل روز روشنه! الگوریتم bert گوگل بیشتر روی کیوردهای طولانی و دیالوگ طور (محاوره‌ای) تمرکز داره و غالبا در جستجوهایی که شامل اینگونه کلمات کلیدی باشن توسط گوگل مورد استفاده قرار می‌گیره؛ چون برعکس کیوردهای کوتاه، این دست از کلمات کلیدی کمتر مورد توجه تولید کنندگان و محتوا و بعضا سئوکاران قرار می‌گیره؛ با این حال از اونجایی گوگل دوست نداره هیچ یک از کاربرانش رو از دست بده یا ناراضی نگه داره، با بکارگیری الگوریتم bert به پیدا شدن نتایج برای سرچ‌های طولانی‌تر یا با لحن متفاوت‌تر کمک می‌کنه.

سوالات متداول درباره الگوریتم BERT گوگل

در بخش پایانی مقاله قصد دارم به چند سوال رایج درباره الگوریتم bert گوگل پاسخ بدم که ممکنه شما هم دنبال جوابش باشید.

الگوریتم برت چه ارتباطی با رنک برین داره؟

تقریبا ارتباطی نداره! با اینکه هر دو از دستاوردهای موفق هوش مصنوعی گوگل هستن؛ اما ارتباط چندانی با هم ندارن. فقط می‌تونیم بگیم این دو الگوریتم به صورت مکمل در کنار هم کار می‌کنن.

آیا برت ماهیت بازاریابی محتوا را تغییر میده؟

وقتی گوگل زبان انسان رو بهتر درک کنه، ما هم بهتر می‌تونیم محتوامون رو به دست کاربر واقعی برسونیم. تنها کاری که باید انجام بدیم اینه که اون رو بر اساس نیاز کاربر و به زبان خودش تولید کنیم.

آیا الگوریتم برت برای زبان فارسی هم فعاله؟

طبق چیزی که گوگل گفته، این الگوریتم در ابتدا تنها برای کوئری انگلیسی کاربرد داره؛ اما به تدریج برای تمام زبان‌های دنیا فعال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *