سئو وبلاگ چیست؟ + درسنامه آموزشی

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری از بلاگ

وبلاگ چیست؟ سئو وبلاگ به پروسه بهینه سازی صفحات بلاگ یک سایت از نظر محتوا، ساختار و کدهای html برای موتورهای جستجو گفته میشه.

اصول و اقداماتی که باید در سئو وبلاگ پیاده‌سازی کنید، با راهکارهای سئو سایت کلی فرق چندانی نداره؛ با این حال با توجه به تفاوت‌های جزئی که سئو وبلاگ با سئو سایر صفحات سایت مثل صفحه محصول داره، بهتر دیدم یک مقاله مجزا درباره آموزش سئو وبلاگ براتون تهیه کنم.

چرا آموزش سئو وبلاگ و اجرای اصول اون مهمه؟

چون گوگل و سایر موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین منابع ترافیک برای وبلاگ‌ها هستن.

آخرین بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده در این زمینه روی بیش از 1000 وبلاگ نشون میده که بعد از شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ، سئو سومین منبع ترافیکی مهم برای وبلاگ‌هاست؛ بنابراین آشنایی با اصول و فراگیری آموزش سئو وبلاگ در گوگل باعث میشه بتونید حداکثر ترافیک ممکن رو از سومین منبع مهم وبلاگ‌ها دراین حوزه دریافت کنید.

دست به گیرنده‌هاتون نزنید؛ فقط کمی صفحه رو به سمت پایین اسکرول کنید و آموزش سئو وبلاگ رو همین الان استارت بزنید.

آموزش سئو وبلاگ در گوگل

تصویر مینیاتوری از لپتاپ

احتمالا گام‌هایی که در ادامه برای آموزش سئو وبلاگ در گوگل بهتون معرفی می‌کنیم رو بشناسید؛ با این حال به این شناخت اکتفا نکنید و بیخیال خوندن این مطلب نشید؛ چون قراره این گام‌ها رو به صورت اختصاصی شده و با هدف بهینه سازی صفحات وبلاگ برای موتورهای جستجو بهتون آموزش بدم.

گام اول: کی‌ورد ریسرچ

نه تنها برای یک محتوای وبلاگ، بلکه برای تولید هر نوع محتوای دیگری هم اولین کار تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword research هست. شما باید هر یک از پست‌های وبلاگ‌تون رو صرفا روی یک کلمه کلیدی مشخص سئو کنید؛؛ علتش هم اینه که اگر پست بلاگ شما روی کی‌وردهای مختلف سئو شده باشه، گوگل و سایر موتورهای جستجو گیج میشن و نمی‌تونن بفهمن که الان محتوای شما دقیقا درباره چیه؟ در صورتی که اگر به حرفی که زدم عمل کنید و محتواتون رو صرفا روی یک کی‌ورد سئو کنید، هم کار خودتون در فرآیند تولید محتوا راحت‌تر میشه، هم گوگل به راحتی می‌تونه موضوع پست شما رو درک کنه و اون رو در نتایج جستجوهای مرتبط به کاربران نمایش بده.

حالا چجوری کلمات کلیدی مناسب رو برای پست‌های وبلاگ‌مون پیدا کنیم؟

اگر به تازگی وبلاگ‌تون رو راه‌اندازی کردید، پیشنهاد من اینه که روی کلمات کلیدی دم دراز (long tail keywords) تمرکز کنید؛ چون شدت رقابت در این کی‌وردها نسبت به کلمات کلیدی دم کوتاه (short tail keywords) کمتره و راحت‌تر می‌تونید روی اون‌ها به رتبه برتر گوگل برسید.

چجوری کلمات کلیدی طولانی پیدا کنیم؟

به این منظور کافیه یک کی‌ورد هدف و کوتاه رو در گوگل سرچ کنید؛ مثلا اگر پست وبلاگ‌تون درباره “آموزش سئو” (یک کی‌ورد کوتاه با سطح رقابتی به شدت بالا) هست؛ اون رو در گوگل سرچ کنید و یه فاصله بذارید؛ در ادامه و همون طور که توی عکس هم مشاهده می‌کنید، گوگل یک سری کی‌وردها رو بهتون پیشنهاد می‌کنه که حکم همون long tail keywords رو دارن.

تصویر پیدا کردن کلمات طولانی

گام دوم: بهینه سازی پست‌های وبلاگ

حالا که کی‌ورد هدف‌تون رو شناسایی کردید، باید درباره‌ش یک محتوا وبلاگ تولید و اون رو بهینه سازی (سئو) کنید؛ به این منظور باید کی‌ورد اصلی رو در چند قسمت مشخص از محتواتون استفاده کنید؛ چه قسمت‌هایی؟

الان بهتون میگم.

قسمت اول: تگ تایتل (عنوان) صفحه

کلمه کلیدی هدف شما حتما و قطعا باید در تگ تایتل صفحه حضور داشته باشه. هر چند به احتمال زیاد خودتون می‌دونید، اما صرفا برای تکمیل صحبتم توی این قسمت میگم که تگ تایتل صفحه، همچنان که توی عکسی که پایین‌تر قرار دادم هم مشخص کردم، عنوانی هست که از صفحه بلاگ شما در نتایج گوگل نمایش داده میشه.

تصویر تایتل

قسمت دوم: مقدمه و نتیجه‌گیری

هر چند شما باید از کلمه کلیدی اصلی‌تون با حفظ کیفیت و عدم وقوع کی‌ورد استافینگ در سرتاسر محتوا استفاده کنید؛ با این حال بررسی‌ها نشون داده که حضور اون در دو قسمت مقدمه و نتیجه گیری مقاله می‌تونه به سئو داخلی وبلاگ یکم بیشتر کمک کنه.

 قسمت سوم: تگ‌های هدینگ

تگ‌های هدینگ شامل H1، H2، H3 و … هستن. هر محتوای وبلاگ باید فقط یک تگ H1 داشته باشه. برای استفاده از سایر تگ‌های هدینگ محدودیتی از نظر تعداد وجود نداره. برای بهینه سازی پست وبلاگ در گوگل، کلمات کلیدی باید در H1 و H2 حضور داشته باشه؛ درباره سایر تگ‌های هدینگ اجباری از این نظر وجود نداره؛ با این حال بهتره در صورت امکان از کی‌وردتون در ساختار اون تگ‌ها هم استفاده کنید.

قسمت چهارم: متا دیسکریپشن

آخرین قسمتی که استفاده از کلمه کلیدی اصلی در اون واجبه، متا دیسکریپشن صفحه هست. متا دیسکریپشن توضیحات مختصری هست که زیر عنوان (تگ تایتل) صفحه درج میشه. شما در عین اینکه یک متا دیسکریپشن جذاب، ترغیب کننده و منحصربه‌فرد برای پست وبلاگ‌تون می‌نویسید، باید از کی‌ورد اصلی هم در اون استفاده کنید.

گام سوم:  بهینه سازی URL و سئو تکنیکال

کمتر پیش میاد وبلاگ همون سایت اصلی باشه؛ با این حال اگر وبلاگ شما اینطوریه اصلا نیازی به این گام ندارید، می‌تونید چشم بسته به سمت گام چهارم برید؛ اما اگر وبلاگ تنها بخشی از سایت شماست و فعالیت اصلی سایت چیز دیگه‌ای هست، بحث فرق داره؛ توی چنین وضعیتی یک سوال پیش میاد:

وبلاگ رو کجا باید قرار داد؟

قدیم‌ترها، وبمسترها وبلاگ رو توی زیردامنه قرار میدادن؛ یعنی اینطوری:

Blog.example.ir

اما کمی بعدتر مشخص شد که این زیردامنه اصلا سئویی نیست؛ به همین خاطر بهتره که وبلاگ رو توی یک زیر پوشه قرار بدید؛ یعنی اینطوری:

example.ir/blog 

کاری که اگر دقت کنید خودم هم برای بخش وبلاگ سایتم انجام دادم:

https://eliasalipour.com/blog/

حالا ممکنه براتون سوال پیش بیاد که از کجا معلوم که این روش دوم سئویی باشه و جواب بده؟

خب تاثیرگذاری قرار دادن وبلاگ در زیر پوشه رو یک مشاور سئو به نام John Doherty ثابت کرده. اون وبلاگ یکی از مشتریانش رو از زیر دامنه به زیر پوشه منتقل کرده و به طرز شگفت انگیزی شاهده افزایش 98 درصدی ترافیک گوگل اون وبلاگ بوده!

نکته دیگه‌ای که در بحث سئو تکنیکال وبلاگ باید بهش توجه کنید، URLهای پست‌ها هستن؛ این url ها قابلیت این رو دارن که خیلی طولانی باشن؛ یعنی دقیقا خلاف اون چیزی که در سئو وجود داره! در واقع یک Url خوب برای سئو یا همون url سئو فرندلی نباید خیلی طولانی باشه.

برای کوتاه کردن این urlها می‌تونید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • Urlهایی که توسط سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس بر اساس عنوان مقاله زده شدن رو اصلاح و کوتاه‌تر کنید. (کلمه کلیدی توی url از قلم نیفته!)
  • اگر تاریخ انتشار پست در URL درج شده، اون رو حذف کنید.

این هم یک نمونه url سئو فرندلی برای اینکه کلیت ماجرا دست‌تون بیاد:

منتور سئو Seo Mentor کیست و چه می‌کند؟!

گام چهارم: تنظیم افزونه‌های سئو

افزونه‌های سئو کار شما رو در مسیر سئو وبلاگ در گوگل آسون‌تر می‌کنن.

Yoast seo، all in for one seo و Rankmath از جمله شناخته شده‌ترین افزونه‌های سئو هستن که در این زمینه می‌تونید ازشون استفاده کنید. اینکه باید از کدوم افزونه استفاده کنید یا کدوم یکی نسبت به بقیه برتری داره الان هدف و مقصود ما توی این مقاله نیست؛ به همین خاطر هم بهش نمی‌پردازم. چیزی که مهمه اینه که شما صرفا یکی از این افزونه‌ها رو انتخاب و از امکاناتش برای سئو وبلاگ به درستی استفاده کنید.

از جمله مهم‌ترین امکانات این افزونه‌ها می‌تونم به موارد زیر اشاره کنم:

  • ساخت سایت مپ
  • بهینه سازی تایتل و متا دیسکریپشن
  • مدیریت بودجه خزش و ایندکس

کاهش حجم عکس‌های پست وبلاگ در راستای سئو تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *