بانس ریت سایت (bounce rate) چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری از بانس ریت

اگه تو این صفحه رو باز کردی پس قطعا دنبال جواب سوال “bounce rate چیست” می‌گردی؛ من الان بهت توضیح میدم. فرقی نمی‌کنه تو بخوای به عنوان یک دیجیتال مارکتر مبتدی فعالیت کنی یا در نهایت قصد داشته باشی مدرس دیجیتال مارکتینگ بشی؛ بانس ریت مبحث مهمیه که باید یاد بگیریش.

ویکی پدیا بانس ریت یا نرخ پرش رو اینطوری تعریف می‌کنه:

«به‌طور معمول bounce rate درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می‌شوند و نشان‌دهنده میزان جذابیت سایت برای بازدید کننده است. هر چه درصد بانس ریت کمتر باشد بهتر است.»

اما خب بزارید براتون خودمونی‌تر تعریفش کنم:

Bounce، در فارسی به معنی پرش یا جست و Rate به معنی نرخ یا میزان هست؛ پس به طورکلی معنی بانس ریت میشه نرخ پرش و یا میزان پرش.

در ادامه راجع به این حرف می‌زنیم که:

بانس ریت سایت چیست؟

به درصدی از کاربران که فقط یک صفحه از سایت رو مشاهده می‌کنند و بعدش به هر دلیلی از سایت خارج میشن، بانس ریت یا نرخ پرش گفته میشه.

هرچی عدد نرخ پرش کمتر باشه، بهتره.

در ابتدای راه‌اندازی سایت و کسب و کارتون می‌تونید با توجه به نرخ پرش، نقاط ضعف کسب و کار خودتون رو بهتر بشناسید؛ اما با گذشت زمان اگر نرخ پرش سایت شما کمتر نشد و یا حتی رو به افزایش بود، یعنی یه جای کار رو اشتباه کردید؛ اینجا باید مشکل سایت‌تون رو پیدا کنید و رفعش کنید.

اگر شما بتونید جوری سایتتون رو طراحی کنید و براش تولید محتوا کنید که کاربر ترغیب بشه تا بقیه صفحات سایت رو ببینه؛ میشه گفت که بازیو بردید! اگر بتونید مشتری‌های سایتتون رو به مشتری ثابت تبدیل کنید که چه بهتر. این روند به مرور زمان باعث کاهش نرخ پرش سایت‌تون میشه و تاثیر چشمگیری در موفقیت کسب و کارتون داره. 

bounce rate در الکسا چیست؟

سرویس الکسا، یک ابزار برای رتبه بندی سایت‌های مختلفه. بانس ریت در الکسا هم همون مفهومی رو داره که گفتم.

الکسا هم کاربرانی که فقط از یک صفحه سایت بازدید می‌کنند و بعد صفحه رو می‌بندد جز آمار نرخ پرش حساب می‌کنه.

اما برخی از افراد فکر می‌کنند که آمار الکسا تخمینیه و درصد خطای بالایی داره؛ چون هر روزه به تعداد کاربران موبایلی اضافه میشه و الکسا قابلیت تشخیص این حجم عظیم از ترافیک رو نداره.

تصویر بانس ریت

فرمول بانس ریت

تعریف بانس ریت در گوگل آنالیتیکس با تعریفی که در اول مقاله گفتم مقداری متفاوته.

گوگل آنالیتیکس میگه اگه کاربری وارد سایت شما بشه و Interaction انجام نده یک بانس ریت رخ میده.

حالا Interaction چیه؟ interaction در لغت به معنای تعامل هست؛ این یعنی گوگل آنالیتیکس میاد بررسی می‌کنه که آیا کاربر تعاملی در سایت داشته؟ آیا درگیر محتوا و دیزاین سایت شده؟ آیا روی دکمه‌ای کلیک کرده؟ کامنتی گذاشته؟

اگه هیچ تعاملی در سایت صورت نگیره، در گوگل آنالیتیکس یک بانس ریت ایجاد میشه.

فرمول محاسبه Bounce Rate به این شکله:

Bounce Rate = Bounces / Total Visitors (x100)

به عنوان مثال، اگه سایت شما 1000 بازدید کننده داشته باشه و گوگل آنالیتیکس از این 1000 نفر 300 نفرشون رو بانس تشخیص بده، باید 1000 رو تقسیم بر 300 کنید و در آخر ضربدر 100 کنید.

دلایل افزایش بانس ریت

بعضی اوقات ممکنه ببینید نرخ پرش سایت‌تون رفته بالا و متوجه دلیلش نشید حالا در ادامه با هم بررسی می‌کنیم که دلایل افزایش بانس ریت سایت چیه؟

تصویر مفهومی از بانس ریت

نبودن محتوای مفید در صفحه

بخش مهمی از سئو مربوط به سئو محتوا هست! اینو در نظر داشته باشید که هر شخصی وقتش براش مهمه، قطعا کاربر توی سایت شما دنبال محتوای خوب می‌گرده و دوست نداره وقتش تلف بشه. حالا اگه یه نگاه به محتواتون بندازه و ببینه دوهزار نمی‌ارزه قطعا صفحه رو می‌بنده میره دیگه پشت سرش رو هم نگاه نمی‌کنه.

یک نکته مهم! گاهی وقتا امکان داره که محتوا‌های خوب و درجه یک سایت شما فدای یک محتوای بد بشن، چون کاربر قصد ارزیابی سایت شمارو نداره، وقتی صفحه‌ای که باز می‌کنه مقاله خوبی نداشته باشه با خودش میگه لابد بقیه محتواهای سایت‌شون هم همینه دیگه. واسه همین نه تعاملی انجام میده و نه صفحه دیگه‌ای رو باز می‌کنه. اینجوری میشه که نرخ پرش سایت‌تون میره بالا و تو دردسر می‌افتید.

گرافیک ضعیف

درسته که توی آموزش سئو حرف اول رو یادگیری محتوا می‌زنه؛ ولی باید اینم در نظر بگیرید که ظاهر سایت یکی از مهم‌ترین عوامل جذب مخاطبه. اگه برای گرافیک سایت‌تون وقت نزارید و از قالب‌های ساده و آماده استفاده کنید، امکان داره فضای سایت برای کاربر سرد و تکراری بشه و تمایلی به تعامل در سایت و گشت و گذار در صفحات دیگه نداشته باشه. قطعا هرچی رنگ و لعاب سایتتون بیشتر باشه و از تصاویر با کیفیت بیشتری استفاده کنید، احتمال اینکه کاربر با سایت شما تعامل داشته باشه بیشتره؛ همچنین یادتون نره که مبحث مهمی هم به اسم سئو تصاویر وجود داره که باید اصول اون رو بدونید و توی سایت‌تون رعایت کنید.

سرعت پایین بارگذاری شدن صفحات

خب حالا فرض می‌کنیم که سایت شما از لحاظ محتوا و گرافیک درجه یکه؛ سایتتون تر تمیز و مرتب منتظره تا کاربرا بیان و باهاش تعامل داشته باشن، ولی این وسط اگه سرعت بارگذاری صفحات پایین باشه، شاید گاهی کاربر به محتوا و گرافیک سایت‌تون نرسه و قبل از اینکه سایت براش نمایش داده بشه و نظر کاربر رو جلب کنه، کاسه صبرش لبریز بشه، صفحه رو ببنده و بره سراغ یک سایت دیگه!

پس کاملا متوجه شدید که سرعت بارگذاری صفحات سایت چه قدر روی نرخ پرش تاثیر گذاره.

تصویر مفهومی از بانس ریت

به روز نبودن محتوای سایت

همونطور که خودتونم می‌دونید، علم در همه زمینه‌ها با سرعت نور در حال پیشرفته؛ یعنی موضوعی که امروز اثباتش می‌کنن، شاید همین فردا نقض بشه. به این ترتیب باید حواستون باشه کسب و کار شما در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنه به روز یا به قول معروف آپدیت باشه. اینکه بهترین محتوا رو داشته باشید، زیباترین گرافیک رو برای سایت‌تون طراحی کرده باشید و صفحه‌تون هم خیلی سریع لود بشه خیلی خوبه؛ اما کافیه که کاربر متوجه بشه محتوای سایت شما مال چند سال پیشه و به روز نیست؛ نه به ظاهر سایت‌تون کار داره نه به سرعت بالای لود صفحه‌تون، صفحه رو می‌بنده و میره؛ دوباره شما می‌مونید و نرخ پرش بالای سایت.

لب کلام

اگه همین نقاط ضعفی که باعث میشن نرخ پرش سایت‌تون بره بالا رو تبدیل کنید به نقاط قوت، موفق میشید نرخ پرش سایت‌تون رو کاهش بدید! یعنی با یک محتوای به روز و مفید، با یک گرافیک خفن و هاست پر سرعت می‌تونید کاری کنید که کاربر بهتون اعتماد کنه و به صفحات دیگه سایت‌تون هم سر بزنه. اگه محتواتون اونقدر خوب باشه که کاربر به وجد بیاد، امکان اینکه براتون کامنت بزاره و تعامل داشته باشه هم خیلی بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *