CDN چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری از cdn

شبکه توزیع محتوا (content delivery network) که به اختصار cdn هم نامیده میشه، وظیفه رسوندن، توزیع محتوا و اطلاعات شما به سرور بازدید کننده سایت رو به عهده داره؛ اما وظیفه اصلی cdn اینه که سرعت ارسال اطلاعات به بازدیدکنندگان رو افزایش بده و زمان بارگذاری صفحات رو تا حد زیادی کاهش بده که ست کردنش بر عهده بخش طراحی سایت هر تیم هست.

Cdn چیست و چه کاربردی داره؟

Cdn همون شبکه تحویل محتواست. سرورهایی در سراسر نقاط جهان هستند که زمانی که یک کاربر در یک نقطه جغرافیایی، موضوعی رو سرچ می‌کنه، نزدیکترین سرور به کاربر از لحاظ موقعیتی، اطلاعات لازمه رو بهش می‌رسونه. در واقع، اطلاعاتی که کاربر مد نظرش هست از نزدیک‌ترین سرور فراخوانی میشه که در نهایت باعث افزایش سرعت لود شدن سایت میشه.

این سرویس شگفت انگیز تمام اطلاعات ثابت شما مثل کدهای css، pdf، mp3، javascript و فایل‌های ویدیویی شما رو پشتیبانی می‌کنه و تنها اطلاعاتی که قابل تغییر یا به روزرسانی هستند، مثل متن‌ها یا کدهای HTML، فراخوانی میشه که در نهایت مقدار مصرف پهنای باند و هزینه‌های پرداختی مربوط به اون رو کاهش میده.

شبکه توزیع محتوا cdn به صورت خصوصی می‌تونن در اختیار یک کشور یا یک شرکت قرار بگیره؛ مثلا گوگل cdn مخصوص خودش رو داره. شبکه های تحویل محتوا مثل cdn کلودفلر، آکادمی، آمازون، ابراروان و… از مشهورترین content delivery networkها هستند. توزیع شبکه های محتوا نه تنها برای افزایش سرعت سایت مفیده، بلکه امنیت بیشتری رو هم برای سایت‌تون فراهم می‌کنه. تکنولوژی cdnها انقدر پیشرفته هست که کاربر در هر کجا که به دنبال مطلبی باشه، با یک سرعت ثابت و نسبتا بالا می‌تونه به نتیجه مد نظرش برسه و همیشه هم در دسترس هست.

خدمات cdn چطور کار می‌کنه؟

طریقه کار شبکه توزیع محتوا چیست؟ سرویس CDN سایت، اطلاعات از قبل دانلود شده سایت شما رو روی سرورهای خودش در سراسر جهان ذخیره می‌کنه. حالا زمانی که کاربر وارد سایت بشه و این اطلاعات رو درخواست کنه، همین داده‌های ذخیره شده در نزدیک ترین سرور نزدیک محل کاربر شروع به دانلود شدن می‌کنن و بعد، این اطلاعات دانلود شده به کاربر نمایش داده میشه. سیستم پیشرفته سرویس cdn شرایطی رو فراهم کرده که اگر به هردلیلی نزدیک‌ترین سرور به کاربر غیر فعال بشه، اطلاعات از سرور اصلی به کاربر نمایش داده بشه.

مزایای استفاده از cdn چیست؟

استفاده از بستر cdn مزایای زیادی داره؛ با ما همراه باشید تا مزایای مهم cdn رو براتون شرح بدیم.

تصویر مزایای استفاده از cdn

بهبود عملکرد سایت

عملکرد سایت برای کاهش bounce rate (نرخ پرش) سایت خیلی مهمه و کاهش این نرخ یکی از مزایای مهم شبکه تحویل محتوا (cdn) به شمار میاد. اطلاعاتی که در سایت شما وجود داره در سراسر دنیا cache میشه و به محض فراخوانی از نزدیک‌ترین سرویس cdn برای کاربر ارسال میشه. بر اساس آمار، سایت‌هایی که از cdn استفاده می‌کنن میانگین کاهش تاخیر سرعت سایت‌شون به 73% می‌رسه. اگر شما بهترین مقاله و محتوای دنیا رو هم توی سایت‌تون داشته باشید؛ اما سایت‌ با تاخیر لود بشه کاربر به محض اینکه متوجه سرعت پایین بشه، اون سایت رو ترک می‌کنه.

افزایش مقیاس پذیری

مدیریت اوج ترافیک سایت خیلی مهمه. از اونجایی که 80% محتوای سایت‌ها استاتیک هستند، بخش زیادی از سایت با کمک cdn سریع‌تر برای کاربر لود میشه. مدیریت بالا و پایین آمدن اوج ترافیک سایت باعث میشه بار کمتری روی دوش سرور باشه و ظرفیت پاسخ‌دهی بالاتر بره.

امنیت

یکی دیگه از مزایای استفاده از cdn بالا بردن امنیت سایت هست. ارتباطات صورت گرفته با کمک این سرویس، غیر مستقیم و محافظت شده هستند.

Cdn با ارائه امکاناتي مثل firewall، rate limit، WAF و ddos protection خدمات امنیتی مورد نظر سایت رو ارائه میده. استفاده از این سرورها سایت شما رو از حملات احتمالی هکرها محافظت می‌کنه.

تصویر مینیاتوری از امنیت

بهبود سئو

از آنجایی که سرعت یک عامل مهم برای رتبه بندی سایت‌ها از نظر گوگل محسوب میشه، بهینه سازی این امر افزایش رتبه سئو سایت شما رو رقم می‌زنه و به دلیل افزایش تعداد صفحات بررسی شده در روز توسط ربات‌های گوگل، صفحات‌تون با سرعت بیشتری ایندکس میشن.

کاهش هزینه‌ها

با استفاده از شبکه های توزیع محتوا cdn شما دیگه نیازی به زیرساخت‌های سخت افزاری ندارید. همچنین اگر پرداختی هاست شما براساس پهنای باندتون صورت می‌گیره، هزینه‌های مربوط به اون کاهش پیدا می‌کنه؛ چرا که اطلاعات به جای ارسال مستقیم از سرور اصلی یا هاست وب‌تون، از cache موجود در سرورهای cdn ارائه میشه. 

تاثیر در نرخ تبدیل

اگر وب سایت شما کند عمل کنه، نرخ تبدیل سایت‌تون هم تحت تاثیر منفی قرار می‌گیره. براساس آمار، هر 1 ثانیه تاخیر در لود شدن صفحه 7% از نرخ تراکنش‌هاتون رو کاهش میده. 

معایب استفاده از خدمات cdn 

هر نوع تکنولوژی علاوه بر مزایا، معایبی هم داره؛ این معایب عبارتند از:

1.نداشتن دسترسی صاحبان سایت به cdn 

تمام تغییراتی که روی cdn انجام میشه توسط شرکت سازنده صورت می‌گیره و صاحبان سایت هیچ دسترسی‌ای به cdnها ندارن.

2.برخی cdnها از یک سری سیستم‌های مدیریت محتوا پشتیبانی نمی‌کنند. 

3.عدم توجه به جغرافیای کاربران می‌تونه هزینه‌های بیخودی رو برای صاحبان سایت در پی داشته باشه؛ مثلا اگر اکثر کاربران سایت شما ایرانی هستند، خرید یک cdn از کشورهای اروپایی برای شما منفعت چندانی نخواهد داشت. 

معرفی cdn رایگان

انواع مختلفی از شبکه‌های تحویل محتوا در جهان وجود داره. هر کدوم از این شبکه‌ها در دو نسخه رایگان و پولی در دسترس هستند. یکی از معروف‌ترین شبکه های توزیع محتوا کلودفلر (cloud flare) هست و ابر آروان نزدیک‌ترین سرور به ایرانه. نسخه رایگان این سیستم در این دو نوع موجوده که نصب اون مزایایی مثل جلوگیری از خرابکاری‌های ناشی از حمله به سرور سایت، استفاده از سیستم کش برای توزیع فایل‌های سایت در سرورهای موجود و… داره.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *