محتوا خوشه‌ای چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر گرافیکی محتوا خوشه ای

پیش از معرفی کامل محتوای خوشه‌ای بد نیست نگاه کوتاهی به عقبه گوگل و تحولاتش بندازیم…

تولید محتوا برای موتورهای جستجو یه جورایی مثل سلول‌های سرطانیه که مدام تکثیر می‌شن و آنتی ژن‌هاشون تغییر می‌کنه؛ به همین خاطر نمیشه آنتی بادی مشخصی براشون ساخت تا درمان بشن! (سئو با چاشنی زیست شناسی)

در محتوا هم الگوریتم‌های گوگل مدام در حال آپدیت شدن هستن؛ به همین خاطر خیلی وقت‌ها اصولی که در گذشته توی تولید محتوا سئو شده نتیجه می‌دادن، بعد از بروزرسانی یک الگوریتم خاص دیگه از درجه اعتبار ساقط می‌شن؛ مثل چی؟ مثل زمانی که کلمات کلیدی حرف اول رو در برتری محتواهای تولیدی توی سایت‌ها میزدن؛ اما با گذشت زمان و سوء استفاده عده‌ای از این مسئله که سبب وقوع کیورد استافینگ و افت شدید کیفیت محتواهای تولیدی در وب سایت‌ها شد، گوگل فهمید که به کیوردها بیشتر از لیاقت‌شون اهمیت داده؛ بنابراین در آخرین آپدیت‌های این موتور جستجو ما شاهد کاهش اثر گذاری کلمات کلیدی در رتبه بندی صفحات سایت‌ها در نتایج جستجو هستیم.

با این حال در سوی دیگر ماجرا با دنیایی از اصول جدید روبرو هستیم که روز به روز نقش‌شون در رتبه بندی صفحات پررنگ‌تر میشه. یکی از این موارد، ساختار محتوای سایت هست. حالا ساختار محتوای سایت چیه و ارتباطش با محتوای خوشه‌ای چیست؟ این‌ها مطالبی هستن که تا آخر این مطلب بهشون می‌پردازم.

محتوای خوشه‌ای چیست؟

محتوای خوشه‌ای (claster content) یکی از انواع ساختارهای محتوای سایت هست که در قسمت قبلی بهش اشاره کردم.

محتوای خوشه‌ای با سر و سامون دادن به ساختار محتوای وب سایت و برقراری یک نظم سازماندهی شده در اون، به گوگل در درک ارتباط معنایی که بین صفحات سایت وجود داره کمک می‌کنه؛ علاوه بر این باعث میشه کراولرها محتوای هر صفحه رو هم خیلی بهتر بفهمن.

آموزش طراحی ساختار محتوای خوشه‌ای در سایت

ساختار و فرآیند تولید محتوا در محتوای خوشه‌ای یا همون کانتنت کلاستر اینطوریه که اول باید موضوعات و تیترهایی رو که قصد دارید براشون تولید محتوا انجام بدید طبقه بندی کنید؛ سپس از بین اون‌ها، موضوعی که کلی‌تر هست و مفاهیم مختلفی رو تحت پوشش قرار میده به عنوان محتوای ستون یا پیلار کانتنت (pilar content) انتخاب کنید.

در گام دوم باید موضوعاتی رو که به محتوای پیلار (ستون) ارتباط دارن و یه جورایی زیرمجموعه اون محسوب میشن رو در قالب محتوای کلاستر (cluster content) تولید کنید؛ بذارید با یه مثال مسئله رو براتون شفاف‌تر کنم.

محتوا خوشه‌ای

مثلا اگه محتوایی به اسم “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” داریم، با توجه به جامع بودن موضوع محتوا می‌تونیم اون رو به عنوان محتوای ستون (پیلار کانتنت) انتخاب کنیم؛ در ادامه موضوعاتی مثل تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوا، استراتژی دیجیتال مارکتینگ و… به عنوان شاخه‌ها و زیرمجموعه ستون اصلی (دیجیتال مارکتینگ چیست) قرار داده و بهشون کلاستر کانتنت یا همون محتوای خوشه‌ای می‌گیم.

لینک سازی داخلی، عامل حیات محتوای خوشه‌ای

یکی از موارد مهمی که باید در تشکیل ساختار محتوای خوشه‌ای بهشون توجه کنید نحوه لینک سازی داخلی سایت هست. در واقع بدون یک لینک سازی داخلی اصولی و سازماندهی شده، محتوای خوشه‌ای دیگه مفهومی نداره! چرا که اونچه باعث میشه گوگل ارتباط معنایی بین صفحات سایت رو در ساختار محتوای خوشه‌ای درک کنه، پیوند سازی داخلی بین صفحات سایت هست ولاغیر.

حالا لینک سازی داخلی در محتوای خوشه‌ای باید چجوری باشه؟

پاسخ سوال بالا مطلبی هست که توی این قسمت می‌خوام درباره‌ش حرف بزنم.

اصل لینک سازی داخلی در محتوای خوشه‌ای به این صورت هست که شما باید از صفحه پیلار که در مثال ما “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” هست، به صفحات کلاستر و زیر شاخه ستون اصلی مثل تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوایی، استراتژی دیجیتال مارکتینگ و… لینک بدید؛ سپس همین فرمول رو در مسیر برگشت جاده پیاده کنید و توی هر یک از مقالات مربوط به محتواهای کلاستر (زیرشاخه‌ها) به صفحه پیلار یا محتوای ستون (دیجیتال مارکتینگ چیست؟) لینک بدید. علاوه بر این می‌تونید بین محتواهای زیرشاخه (پیلار کانتنت) هم پیوند و لینک ایجاد کنید؛ مثلا از تبلیغات آنلاین به استراتژی دیجیتال مارکتینگ لینک بدید، یا بالعکس.

در نهایت، تشکیل این شبکه عنکبوتی هست که به گوگل این امکان رو میده ارتباط معنایی بین صفحات مختلف وب سایت و همچنین معنی محتوای هر صفحه رو بهتر درک کنه و فرآیند ایندکس شدن صفحات سایت هم با چالش کمتر و سرعت بیشتری پیش بره.

دلایل اهمیت محتوای خوشه‌ای و تاثیر اون در سئو

تصویر تولید محتوا خوشه‌ای

برخلاف گذشته که تمرکز گوگل روی میزان استفاده از کلمات کلیدی در ساختار محتوای هر صفحه بود (موضوعی که سبب افت کیفیت محتواهای تولیدی و به نارضایتی کاربران ختم شد)، در حال حاضر تمرکز گوگل در شخصی سازی نتایج جست و جو برای افراد هست و سعی داره بین کلمات کلیدی مرتبط ارتباط برقرار کنه؛ به همین خاطر لازمه تولید کنندگان محتوا و سئوکاران هم رویه جدیدی رو متفاوت از مسیری که در گذشته طی می‌کردن در پیش بگیرن؛ یعنی به جای تلاش برای استفاده حداکثری از یک کیورد در محتوا، با تشکیل ساختار محتوای خوشه‌ای محتواهایی تولید کنن که حداکثر کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع خاص رو در بر داشته باشه و مجموعه‌ای از محتواهای متنوع رو حول محور یک موضوع به کاربر ارائه بده.

از جمله تاثیرات مثبت محتوای خوشه‌ای در سئو به خاطر ساختار لینک دهی بین صفحاته؛ در واقع نحوه لینک سازی داخلی در کلاستر کانتنت تا حد زیادی در کاهش نرخ پرش سایت نقش داره! می‌دونید چرا؟ چون کلاستر کانتنت یا همون محتوای خوشه‌ای شامل انواع مقالات و محتواهای مرتبط بهم هست که ممکنه مخاطب هدف به اون‌ها علاقه داشته باشه و ضمن ورود به یک صفحه، از سایر مقالات و صفحات سایت شما هم بازدید کنه. علاوه بر این از اون جایی که در ساختار محتوای پیلار-کلاستر تنوع محتوایی زیاده، آمار بازدید از سایت شما هم برای کلمات کلیدی مختلف افزایش پیدا می‌کنه.

در کنار همه این‌ها نباید از نقش مهم این استراتژی در سازماندهی فرآیند تولید محتوا غافل شد. با ساختار محتوای خوشه‌ای مدیریت و توزیع محتوا در چارچوب درست‌تری قرار می‌گیره و به دلیل نظم حاکم بر این ساختار، کمیت و کیفیت کار تولید محتوا ارتقا پیدا می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *