نرخ کلیک (CTR) چیست؟ مفهومی که می‌تواند رتبه برترتان را بی‌ارزش کند!

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نرخ کلیک

تولید محتوا، لینک سازی داخلی و خارجی و به طور کلی تمام کارهایی که با هدف بهبود سئو و ارتقا جایگاه یک سایت در گوگل انجام میشن زمانی نتیجه بخش خواهند بود که کاربر در صفحه نتایج روی لینک شما کلیک کنه.

خب حالا از کجا بفهمیم چه درصدی از کاربران و برای کدوم کلمه کلیدی روی لینک سایت ما در صفحه نتایج کلیک کردن؟ اصلا باید چیکار کنیم که آمار کلیک روی لینک سایت‌مون در صفحه serp افزایش پیدا کنه؟

با من بیاید تا در گام اول بهتون بگم ctr چیست و کیست؛ سپس در ادامه خواهید دید که چطوری به جواب تمام سوالات‌تون خواهید رسید.

ctr یا نرخ کلیک چیست؟

تصویر مینیاتوری از ctr

CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate هست که توی فارسی نرخ کلیک معنا شده. تقویت نرخ کلیک یا CTR یکی از راه‌های افزایش سئو سایت هست. در ادامه بهتون راه‌هایی رو معرفی می‌کنیم که می‌تونید با استفاده از اون‌ها نرخ کلیک سایت‌تون رو بالا ببرید و در نهایت بهترین رتبه رو توی صفحه نتایج کسب کنید.

همه ما در طول روز بارها مطالبی رو توی گوگل سرچ می‌کنیم. بعد از سرچ، مرورگر یک سری نتایج رو به ما نشون میده، از بین این نتایج روی یکی از اون‌ها کلیک می‌کنیم. مشخصه که روی نتیجه‌ای کلیک می‌کنیم که بیشترین شباهت رو به اون چیزی که نیاز داشتیم داره.

فرض کنید شما مالک یک سایت هستید و گوگل سایت شما رو در طول روز به تعدادی کاربر نمایش میده. از بین اون تعداد از کاربران، عده‌ای روی سایت شما کلیک می‌کنند. در واقع، نرخ کلیک درصدی از کاربران هست که از بین نتایج نمایش داده شده، تصمیم می‌گیرن روی سایت شما کلیک کنن.

نحوه محاسبه ctr

برای محاسبه نرخ کلیک یا ctr باید تعداد کلیک روی سایت بر تعداد دفعاتی که سایت نمایش داده شده تقسیم بشه. اگه بخوام فرمت فرمولی محاسبه نرخ ctr رو بهتون نشون بدم به صورت زیر هست:

CTR = تعداد کلیک کاربران ÷ تعداد دفعاتی که سایت شما نمایش داده شده

تصویر فرمول ctr

مقدار CTR برای هر کلمه کلیدی و هر صفحه از سایت متفاوت هست؛ مثلا ممکنه CTR برای کلمه “دیجیتال مارکتینگ” 20%، اما برای کلمه “مارکتینگ” 13% باشه. می‌تونید از نرم‌افزار Search Console برای دسترسی به اطلاعات CTR استفاده کنید.

لازمه بدونید که یک عددِ CTR متوسط، به عنوان میانگین هم در نظر گرفته می‌شه. این عدد، میانگین CTRهای تمام کلماتی هست که با جستجوی اون‌ها، سایت شما نمایش داده شده.

تصویر نوشتاری ctr

Impression چیست؟  

Impression تعداد دفعاتی هست که سایت شما در مرورگر نمایش داده میشه. به زبان ساده، Impression یعنی حضور سایت شما در نتایج جستجو.

وقتی عبارتی سرچ میشه، حدودا 10 تا نتیجه در صفحه اول serp نشون داده میشه که برای همه این نتایج یک Impression ثبت میشه.

نفهمیدید چی شد؟ بذارید یک مثال بزنم.

مثلا شما سرچ می‌کنید “آموزش سئو”، در صفحه اول 10 تا نتیجه رو می‌تونید ببینید؛ برای هر 10 تای این نتایج 1 ایمپرشن ثبت میشه.

*نکته: اگه سایت شما آخرین نتیجه در صفحه دوم باشه و کاربر به صفحه دوم نیاد، برای شما ایمپرشنی ثبت نمیشه؛ اما اگه کاربر بیاد صفحه دوم، حتی اگه تا آخر صفحه اسکرول نکنه و سایت‌تون رو نبینه باز هم برای شما 1 ایمپرشن ثبت خواهد شد.

یکی از دغدغه‌ها توی سئو، معمولا همینه که نمیشه آمار دقیق تعداد دفعاتی که یک کلمه سرچ شده رو پیدا کرد. نرم‌افزارهایی مثل kwfinder و keywordplanner برای این کار استفاده میشن؛ ولی نمی‌تونن آمار دقیقی از این رقم به ما بدن.

اما یه راه برای بدست آوردن این عدد هست؛ اون هم اینه که یک رتبه توی صفحه اول گوگل بدست بیاری! میگید چطوری؟

ببینید، قبل‌تر هم گفتم که اگه کاربر یک کلمه رو سرچ کنه و وارد صفحه اول نتایج بشه، برای همه سایت‌های اون صفحه 1 ایمپرشن ثبت میشه؛ بنابراین اگه صفحه اول باشید، هر باری که کلمه مورد نظر سرچ میشه، 1 ایمپرشن برای شما ثبت میشه؛ در نتیجه می‌تونید تعداد دقیق سرچ اون کلمه رو در اختیار داشته باشید.

بله! صفحه اول بودن به‌ جز جذب مشتری بیشتر این مزایا رو هم داره.

افزایش CTR چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

تصویر مینیاتوی از نرخ ctr

در مورد تاثیر گذاری CTR روی رتبه سایت، اختلاف نظرهای زیادی وجود داره؛ اما همه افراد متخصص و کاردرست توی حوزه سئو قبول دارن که افزایش CTR روی بهتر شدن رتبه سایت تاثیر مثبت داره. افزایش نرخ CTR نشون میده که کاربران جذب سایت شدن و روش کلیک کردن؛ از اونجایی که گوگل هم کاربر رو اولویت خودش قرار داده، وقتی می‌بینه که درصد بالایی از کاربران یک سایت رو دوست دارن و با دیدنش توی صفحه نتایج روش کلیک می‌کنن، اون هم سایت مورد نظر رو توی رتبه بالاتری قرار میده تا رضایت افراد بیشتری رو جلب کنه.

این رو می‌دونیم که هر کدوم از نتایج 1، 2، 3 تا 10 یک حدود درصد خاصی از کلیک رو به خودشون اختصاص میدن.

حالا گاهی اوقات پیش میاد نتیجه شماره 5 که پایین‌تر هم هست، درصد کلیک (CTR) بالاتری نسبت به نتیجه 3 و 4 داره؛ اینجاست که گوگل با الگوریتم rankbrain رتبه سایتی که درصد کلیک بالاتری داره رو بهبود میده و اون رو چند رتبه بالاتر میاره.

راه‌های افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل

برای اینکه ببینیم چطور میشه نرخ کلیک سایت رو افزایش داد، بهتره برگردیم به جایی که کاربر سایت ما رو توی صفحه نتایج می‌بینه. توی صفحه نتایج، ما حداکثر 3 تا جایگاه داریم که می‌تونیم اونارو طوری تنظیم کنیم که مخاطب جذب بشه و روی سایت ما کلیک کنه.

این سه تا جایگاه عبارتند از:

تایتل

عنوان صفحه یا تایتل اولین عبارتی هست که کاربر اون رو می‌بینه. شما برای نوشتن عنوان فقط اجازه دارید تا 70 کاراکتر بنویسید. نوشتن عنوان خودش اصولی داره که بسیار گسترده هست و اینجا راجع بهش صحبت نمی‌کنیم؛ فقط باید بدونید که توی عنوان، باید کلمات و عبارات کلیدی صفحه‌تون رو توی 70 کاراکتر به قدری جذاب و ترغیب کننده بنویسید که نظر کاربر رو برای کلیک کردن جلب کنه.

کلمات ترغیب کننده‌ای مثل: همین الان، ارزان، رایگان، همین حالا و … کلماتی هستند که میتونن به سرعت نرخ کلیک صفحه شما رو افزایش بدن؛ البته که قطعا باید توی جای درست خودشون استفاده بشن نه هر جایی.

متا دیسکریپشن

توضیح متا یا در اصطلاحات تخصصی سئو، meta description، همون توضیحی هست که زیر عنوان نشون داده میشه. بهینه سازی توضیح متا هم یکی از راه‌های افزایش نرخ کلیک هست.

حداکثر تعداد کلمه‌ای که شما می‌تونید توی متا بنویسید 750 کاراکتره؛ ولی دیده شده که با توجه به محتوای صفحه و عبارت جستجو شده این مقدار کمتر هم میشه.

توی متا دیسکریپشن شما باید دقیقا محتوایی که توی صفحه‌تون ارائه دادید رو به‌طور خیلی خلاصه توصیف کنید. همچنین این توصیف باید جذاب و ترغیب کننده هم باشه؛ به همین دلیل پیشنهاد میشه بزرگ‌ترین مزایا و ارزش‌هایی که صفحه مورد نظر داره به کاربر ارائه میده رو ذکر کنید.

عباراتی مثل: “به همراه تخفیف ویژه” یا “یک ماه تست رایگان” میتونه شانس شما رو برای جذب کلیک بیشتر افزایش بده.

به طور کلی عنوان و توضیح متا 2 تا وظیفه مهم دارن:

اول اینکه رضایت کاربر رو جلب کنن تا در نهایت باعث کلیک بشن.

دوم هم اینکه رضایت موتورهای جستجوی گوگل رو جلب کنن تا در نهایت رتبه بهتری توی نتایج به دست بیارن.

نشانه گذاری (اسکیما)

حتما شما هم توی نتایج جستجو دیدید که بعضی از سایت‌ها بجز عنوان و توضیح متا، یک سری اطلاعات تکمیلی هم همراه خودشون دارن؛ به عنوان مثال گاهی اوقات چند تا سوال زیر یک نتیجه قرار گرفتن که معمولا متداول‌ترین سوال‌هایی هستند که پرسیده میشن، یا گاهی یک علامت 5 ستاره زیر یک عنوان قرار می‌گیره.

به این مدل از توضیحات اضافه میگیم اسکیما (schema).

سیستم امتیاز دهی که به صورت 5 ستاره در زیر عنوان قرار می‌گیره، یکی از معروف‌ترین انواع اسکیما است که نظر کاربران رو جلب میکنه و شانس کلیک رو افزایش میده. شما می‌تونید از این قابلیت هم برای افزایش نرخ کلیک خودتون استفاده کنید.

آیا ایجاد کلیک غیر واقعی با ربات، برای افزایش نرخ کلیک خوبه؟

معلومه که نه! با توجه به تاثیر CTR روی بهبود رتبه سایت، افراد زیادی شروع میکنن به ساختن کلیک‌های غیر واقعی از طریق ربات‌های برنامه نویسی شده؛ این ربات‌ها با IPهای مختلف روی سایت کلیک می‌کنن و افراد هم فکر می‌کنن با این کار نرخ کلیک‌شون قراره خیلی بالا بره و رتبه عالی به دست بیارن؛ در حالی که اینطور نیست.

هیچوقت فراموش نکنید که گوگل برای تشخیص ربات، الگوریتم‌های قدرتمندی داره و امکان نداره رفتار غیر انسانی که توسط ربات انجام میشه از دید گوگل جا بمونه. به عبارت دیگه ctr organic یا نرخ کلیک طبیعی تنها چیزی هست که شما بهش نیاز دارید؛ چرا که آمار دروغ یا غیر اصولی نه فقط به درد گوگل، بلکه به درد خودتون هم نمی‌خوره؛ چون شما نیاز دارید بدونید چه میزان کاربر حقیقی، واقعا و بدون هیچ برنامه ریز قبلی روی سایت شما کلیک کردن تا سپس بتونید بر اساس اون آمار باقی عملکردتون رو هم در زمینه سئو تحلیل کنید؛ بنابراین آمار غلط در این باره راه خودتون رو هم کج می‌کنه. از قدیم هم که همیشه گفتن راه کج حتی به منزل هم نمی‌رسه، چه برسه به رتبه برتر گوگل!

به این ترتیب گرفتن کلیک غیر واقعی از طریق ربات نه تنها رتبه شما رو بالاتر نمی‌بره، بلکه احتمالا همون رتبه‌ای که دارید رو هم ازتون سلب میکنه و توسط گوگل جریمه میشید.

نگران نباشید، با روش‌هایی که بالاتر براتون توضیح دادم و یکم خلاقیت می‌تونید به راحتی نرخ تبدیل سایت‌تون رو طبیعی بالا ببرید و اصلا نیازی نیست سراغ روش‌های غیر اصولی و خطرناک برید.

چه عواملی باعث افت نرخ کلیک ctr سایت میشن؟

به موازات اصولی که باعث افزایش نرخ کلیک میشن، عواملی هم وجود دارن که تاثیر منفی روی ctr میذارن. جالبه بدونید اکثر این عوامل به خودی خود معیارهای مهم و مثبتی در تقویت میانگین نرخ کلیک هستن؛ اما استفاده بی رویه و افراطی ازشون باعث میشه رنگ اثرگذاری‌شون به منفی تغییر کنه.

تصویر مینیاتوری از کمک از ctr

استفاده بی اندازه از کلمات کلیدی در تایتل

درسته، گفتم باید از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید؛ اما دیگه نه اونقدر که تایتل از کیورد اشباع بشه! عنوانی که می‌نویسید اولا نباید تکراری و مشابه تایتل سایر نتایج گوگل باشه؛ دوما هم نباید بیش از اندازه کلمه کلیدی داشته باشه. وقتی زیادی از کیوردها توی عنوان صفحه استفاده کنید گوگل اون کلمات رو حرف اضافه شناسایی می‌کنه و به جای بهبود رتبه، نتیجه معکوس برای صفحه‌تون رقم می‌زنه.

عدم تطابق عنوان با آدرس و محتوای صفحه

تا حالا شده تایتل و متای نتیجه‌ای در گوگل شما رو جذب کنه، اما بعد از کلیک روی اون نتیجه به صفحه‌ای هدایت بشید که هیچ ارتباطی با جستجوی شما نداره؟ یا اینکه روی نتیجه کلیک کنید و به جای صفحه سایت با صفحه ارور روبرو بشید؟

در چنین وضعیتی گوگل اینطور برداشت می‌کنه که تایتل و متای شما با محتوا و آدرس صفحه سایت سنخیتی نداره؛ بنابراین رتبه صفحه شما رو در نتایج کاهش میده که در ادامه منجر به افت نرخ کلیک ctr صفحه مذکور خواهد شد.

متا دیسکریپشن گنگ و کوتاه

همچنان که پیش‌تر عنوان کردم متا دیسکریپشن جذاب و ترغیب کننده یکی از راه‌های افزایش نرخ کلیک هست. نقطه مقابل این قضیه هم صدق می‌کنه؛ یعنی زمانی که شما توضیحات متا رو واضح، مشخص و جذاب ننویسید؛ در این موقعیت گوگل خودش دست به کار میشه و از بین محتوای شما چکیده کوتاهی رو با توجه به کلماتی که کاربران جستجو کردن به اون‌ها نشون میده. خب گوگل یک موتور جستجو هست که دست راستش ربات‌ها هستن؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید متای منتخب از نظر اون از لحاظ کیفی با چیزی که خودتون می‌نویسید برابری کنه؛ پس این احتمال وجود داره توضیحاتی که این موتور جستجو در قالب متا ارائه می‌کنه گنگ یا نامرتبط به جستجوی کاربر باشن؛ در نتیجه کاربر رو قانع نخواهد کرد که روی لینک سایت شما کلیک کنه و سرانجام باعث افت نرخ کلیک ctr سایت میشه.

چگونه CTR وب‌سایت را پیدا کنیم؟

با توجه به توضیحات بالا حتما تمایل دارین CTR سایت خودتون رو بدونین؛ اما محاسبه این مولفه به صورت دستی تقریبا ناممکنه. خوشبختانه گوگل فکر همه جا رو کرده، برای مشاهده نرخ کلیک صفحه خود می‌تونین از سرچ کنسول کمک بگیرین، فقز باید URL صفحه‌ای که می‌خوای رو در قسمت پرفورمنس یا result وارد کنی تا علاوه بر CTR جایگاه، تعداد کلیک‌ها و ایمپرشن نشون داده بشه. در صورتی که در استفاده از سرچ کنسول با مشکل مواجه شدی یا از خطاهای سرچ کنسول سر در نمیاری T بهتره از یک شخص کاربلد و باتجربه (متخصص سئو) کمک بگیرین. تو تصویر زیر به ترتیب از سمت راست به چپ مولفه‌هایی مثله نرخ کلیک، ایمپرشن و کلیک رو مشاهده می‌کنین.

تصویر قسمت performance در سرچ کنسول

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *