دیجیتال مارکتینگ

از گذشته تا همین لحظه که در حال مطالعه این مطلب هستید بازاریابی چه از نوع سنتی و چه از نوع دیجیتال نقش بسیار پررنگی در دیده شدن یک برند یا افزایش فروش آن داشته. با توجه به معایب بازاریابی سنتی و مزایای بیشمار بازاریابی دیجیتال امروز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه هستیم تا آنجایی که می‌توان دیجیتال مارکتینگ را عضوی جدایی‌ناپذیر از هر کسب و کاری دانست.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب قصد داریم با مفهوم دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد، آشنا شویم.

مجموعه dm house به عنوان بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ و به کمک تیمی متشکل از برترین دیجیتال مارکترهای زبده اینجاست تا با ارائه هر آنچه که در چنته دارد شما را به صدر نتایج گوگل برساند.

دیجیتال مارکتینگ

صفر تا صد آنچه باید در مورد دیجیتال مارکتینگ بدانید!

صفر تا صد فعالیت‌های بازاریابی که در بستر اینترنت و فضای آنلاین انجام می‌شود را دیجیتال مارکتینگ می‌نامند. چنانچه از طریق بسترهای مختلفی همچون سایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در حال تبلیغات، بازاریابی، جذب مخاطب و مشتری هستید، شما نیز در حال استفاده از قابلیت‌های دیجیتال مارکتینگ هستید.

در گذشته برای فروش بیشتر، جذب مشتری و معرفی برند باید از روش‌هایی همچون چاپ تراکت، ارتباط تلفنی با مشتریان، مراجعه حضوری و غیره استفاده می‌کردید؛ درحالیکه امروزه به صورت آنلاین و کامل الکترونیکی این ارتباط حفظ شده و کسب و کارها برای معرفی، فروش و جذب مشتری از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو کمک می‌گیرند.

با توجه به نکات فوق در شرایطی که کلیه کسب و کارها دارای وب سایت هستند و اکثر مشتریان به صورت آنلاین خرید می‌کنند، اگر شما از این بستر فاصله داشته باشید بخش اعظمی از مشتریان و درآمد خود را از دست داده‌اید.

حتی اگر سایت ندارید باید تلاش کنید در شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگی داشته باشید؛ البته با توجه به موضوع فیلترینگ داشتن سایت در ایران بیشتر توصیه می‌شود.

تصویر مفهوم دیجیتال مارکتینگ

یک شرکت دیجیتال مارکتینگ از چه شاخه‌هایی تشکیل شده؟

با توجه به آنچه تا این لحظه مطالعه کردید احتمالا تا کنون از مزایا و کاربردهای دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در پیشرفت کسب و کار خود مطلع شدید و قطعا این موضوع را نیز متوجه شده‌اید که دیجیتال مارکتینگ مفهومی تخصصی و پیچیده است که باید به افراد کاردان سپرده شود.

در ادامه سلسله مراتب و اعضای یک تیم دیجیتال مارکتینگ را بررسی می‌کنیم:

  • مدیر سئو: تسلط به اصول سئو، آشنایی با الگوریتم‌ها گوگل، ایجاد ترافیک ارگانیک، افزایش لید، اطلاع از نحوه کار با ابزارهای سئو و غیره از وظایف این شاخه است.
  • مدیر محتوا: اطلاع از اصول تولید محتوای سئو شده از وظایف این شاخه است.
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی: تسلط و مدیریت شبکه‌های اجتماعی، افزایش فالوور، افزایش ایمپرشن، اشتراک گذاری محتوا و غیره از جمله وظایف این شاخه است.
  • متخصص اتوماسیون بازاریابی: رشد کلی کسب و کار، بررسی کمپین‌ها، افزایش فروش و غیره از جمله مواردی است که بر عهده متخصص اتوماسیون بازاریابی است.

تصویر دیجیتال مارکتینگ

معرفی انواع حوزه های دیجیتال مارکتینگ

حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ به اندازه وسعت فضای آنلاین گسترده است. در ادامه برخی از پرکاربردترین حوزه‌ها و کانال‌های دیجیتال مارکتینگ را بررسی می‌کنیم.

  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  • افیلیت مارکتینگ
  • تبلیغات نیتیو
  • اتوماسیون بازاریابی و فروش
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا
  • محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر

در ادامه هر کدام از موارد فوق را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر و اطلاع از جزئیات می‌توانید از تیم دیجیتال مارکتینگ dm house کمک بگیرید.

  • سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو

به کمک سئو می‌توانید در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید و این به معنی در معرض دید کاربر بودن است که منجر به دریافت بیشترین ورودی، بیشترین نرخ کلیک، بیشترین فروش و بالاترین حد شهرت است.

با بهینه سازی سایت خود می‌توانید از کلیه امکانات و خدماتی که گوگل برای شما مهیا کرده است استفاده کنید. بیشترین کاربر را جذب سایت خود کنید و حجم بالایی از فروش را تجربه کنید.

البته سئو نیز کار آسانی نیست و ملزم به داشتن استانداردهایی است که گوگل آن‌ها را طبق الگوریتم‌های خود مشخص کرده است.

برای اینکه سئو سایت خود را ارتقا دهید باید به مواردی که در ادامه نامبرده می‌شود، مسلط باشید.

  1. سئو داخلی یا On-page: تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی محتوا، تولید محتوای بهینه، لینک سازی و هزاران گزینه دیگر در حوزه سئو داخلی قرار می‌گیرد.
  2. سئو خارجی یا Off-page: ساخت بک لینک، رپورتاژ آگهی و لینک سازی خارجی از طریق کانال‌های استاندارد در حوزه سئو خارجی قرار می‌گیرد.
  3. سئو تکنیکال یا فنی: صفر تا صد خدماتی که در پشت صحنه انجام می‌شود در حوزه سئو تکنیکال قرار می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کدنویسی، فشرده سازی تصاویر و بهینه سازی css اشاره کرد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یعنی تولید کردن محتوای بهینه و استاندارد در جهت آگاهی کاربران، برندینگ، فروش بیشتر، افزایش سرنخ، هدایت مشتری به سمت خرید و غیره است که هر کدام از آن‌ها باید به نحوی و با اصول خاصی نگارش شود.

از جمله شاخه‌هایی که زیر مجموعه بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد.

  • انتشار پست‌هایی تحت عنوان وبلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • اینفوگرافی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شبکه ‌ای اجتماعی بستری هستند که با توجه به گستردگی و محبوبیتی که در بین کاربران دارند، می‌توانند مخاطبان هدف شما را در آن یافت. از مشهورترین شبکه‌های اجتماعی که می‌توانید از طریق آن‌ها به معرفی، فروش و برندینگ کسب و کار خود بپردازید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اینستاگرام
  2. فیس‌بوک
  3. توییتر
  4. لینکدین
  5. اسنپ چت
  6. پینترست

البته اکثر مواردی که نامبرده شد در ایران فیلتر هستند و چالش‌های خاصی دارند؛ اما با این وجود هنوز در بین بسیاری از کسب و کارها مرسوم و کاربردی است.

PPC یا پرداخت به ازای کلیک

از رایج‌ترین موارد در این حوزه می‌توان به گوگل ادز اشاره کرد. پرداخت به ازای کلیک (PPC) بدین معنی است که بابت هر کلیکی که کاربر روی لینک شما انجام دهد باید مبلغی را پرداخت کنید. رایج‌ترین تبلیغات PPC عبارتند از:

  1. تبلیغات پولی در فیس‌بوک
  2. کمپین‌های تبلیغاتی توییتر
  3. تبلیغات در لینکدین

افیلیت مارکتینگ

تبلیغات مبتنی بر عملکرد را افیلیت مارکتینگ می‌نامند. از رایج‌ترین آن می‌توان به آپلود کردن ویدئو در توییتر و کسب درآمد از طریق آن اشاره کرد.

تبلیغات نیتیو (Native)

این نوع تبلیغات نیز مبتنی بر انتشار و هدایت محتوا است، بدین صورت که محتوای شما در یک پلتفرم خاص در کنار سایر محتواهای غیرپرداختی نمایش داده می‌شود.

اتوماسیون بازاریابی فروش

زمانی که فرآیند بازاریابی شما به صورت خودکار پیش رود نوعی اتوماسیون فروش اتفاق افتاده است که از شناخته شده‌ترین آن‌ها می‌توان به ارسال ایمیل خبرنامه، زمان بندی ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی، چرخه افزایش سرتخ و گزارش کمپین اشاره کرد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای تولید سرنخ و درآمد است. افزایش کاربران تا مرز 3.9 میلیارد موجب شده تا این حوزه به یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای بازاریابی دیجیتال تبدیل شود.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا یعنی شما بتوانید ارتباطی نسبتا پایدار با مصرف کنندگان، مشتریان بالقوه و مشتریان احتمالی برقرار کنید تا در نهایت به هدف غایی برسید. بازاریابی درونگرا شامل بخش‌هایی همچون جذب، تعامل و پشتیبانی است.

نقش کارشناس دیجیتال مارکتینگ در رشد کسب و کار شما

اگر به بازاریابی سنتی، درآمد محدود، مشتریان کم و ناشناخته بودن علاقه دارید بهتر است سمت بازاریابی دیجیتال نیایید.

بازاریابی سنتی با کلیه مزایایی که دارد دیگر در دنیای مدرن و آنلاین امروز کارایی و کاربرد خاصی ندارد؛ زیرا امروزه مشتریان و کسب و کارها در تلاشند تا از این فضا فاصله بگیرند و بیشتر به سمت آنلاین شدن حرکت کنند.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ اگر در کار خود خبره باشد و اصول و استانداردهای این حوزه را بداند می‌تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کار شما خلق کند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش مشتریان و تحت تاثیر قراردادن مشتریان هدف
  • پیشی گرفتن از رقبا
  • فعالیت‌های انجام شده در حوزه دیجیتال مارکتینگ قابل ارزیابی و اندازه گیری است.
  • معرفی به مخاطبان بیشتر
  • کسب درآمد بیشتر
  • مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه‌های جاری

بررسی کاربرد و مزایای استراتژی دیجیتال مارکتینگ

در پیش گرفتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ استاندارد و اصولی در مقایسه با روش‌های بازاریابی سنتی مزایا و کاربردهای بسیاری دارد که در ادامه آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

  • هزینه‌های تبلیغاتی پایین‌تر: استفاده از روش‌هایی که در بخش حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ عنوان کردیم بسیار مقرون به صرفه‌تر از روش‌هایی است که در گذشته و در بازاریابی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  • فرصت‌های تجاری بالقوه: از طریق دیجیتال مارکتینگ می‌توانید سرنخ‌های جمع آوری شده را به فروش و جذب مشتری تبدیل کنید.
  • برندینگ موفق: قرار گرفتن در معرض دید صدها کاربر به بیشتر دیده شدن شما و شهرت برندتان کمک می‌کند.
  • دستیابی به داده‌های مفید: با استفاده از اطلاعاتی که از طریق دیجیتال مارکتینگ جذب می‌کنید، می‌توانید موثرترین روش تبلیغاتی برای کسب و کار خود، میزان درگیر شدن کاربران با روش‌های تبلیغاتی شما و تاثیرات آن‌ها را درک کنید.

قطعا واردی که نامبرده شد قسمت محدود و کوچکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ است و بخش اصلی و عمده آن را زمانی درک خواهید کرد که از این حوزه کمک بگیرید و با آن درگیر شوید.تصویر دیجیتال مارکتینگ چیست؟