الگوریتم EAT گوگل چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر الگوریتم eat گوگل

دیگه اون روزایی که می‌تونستی یک شبه توی گوگل بیای بالا و تو صفحات اول باشی گذشته! الان برای گرفتن رتبه خوب از الگوریتم‌های گوگل، باید باید سعی کنی تا برند مورد نظرت رو بر پایه تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن بنا کنی و پرورش بدی.

برخلاف تصور خیلی‌ها، E.A.T الگوریتم نیست؛ بلکه یک سیستم هست. اگه جور دیگه‌ای بخوام بگم، E.A.T پایه تفکر گوگل هست؛ به‌ طوری که این سیستم تلاش می‌کنه تا  مثل یک انسان هوشمندانه رفتار کنه.

سیستم E.A.T بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده و کاملا کیفیت گراست؛ به این معنا که کارش سنجیدن کیفیت محتوایی هست که شما منتشر می‌کنید.  با اسکن محتوا صفحات شما رو رتبه بندی می‌کنه. الگوریتم پاندا هم یه جورایی همکار این سیستم محسوب میشه.

الگوریتم EAT گوگل کمک زیادی به فرآیند الگوریتم YMYL می‌کنه و چون در سنجیدن میزان امنیت، تخصص و اعتبار سایت‌ها نقش داره، می‌تونه کار رو برای YMYL خیلی راحت‌تر کنه.

قبل از هر چیزی بهتره بدونیم E.A.T چی هست و هر حرف اون چه معنی داره. جالب این جاست که با دونستن رمزی که پشت هر یک از این حروفه می‌تونین به راحتی متوجه بشین که چه چیزایی در ارزیابی کیفیت شما برای گوگل مهمه. پس ادامه این بحث رو اصلا از دست ندین.

E.A.T مخفف 3 کلمه هست:

  • Expertise به معنای تخصص.
  • Authoritativeness به معنای اعتبار.
  • Trustworthiness به معنای اعتماد پذیری.

در ادامه مفهوم هر کدوم از این‌ها رو توضیح میدم.

 الگوریتم Eat چیست؟ 3 اصل گوگل برای سنجش کیفیت محتوا

گوگل با استفاده از این سیستم، موقع سنجش کیفیت محتوا، مو رو از ماست می‌کشه بیرون!

معیار‌‌های گوگل برای سنجیدن کیفیت محتوا شما متفاوته و به عوامل مختلفی بستگی که با هم بررسی‌شون می‌کنیم.

معیارهای گوگل برای سنجش محتوا عبارتند از:

تخصص (Expertise)

دانش و مهارت بالای شما در یک حوزه، میشه تخصص شما؛ اما برای به دست آوردن اعتماد گوگل در این زمینه، محتوای شما علاوه بر اینکه میزان تخصص و دانش شما رو نشون میده، باید نیاز کاربر رو هم رفع کنه.

در وهله اول شما باید از کلمات کلیدی که کاربر سرچ میکنه کاملا آگاهی داشته باشید، تا براساس اون به هدف گذاری برای کلمات کلیدی بپردازید.

البته استفاده نادرست از کلمات کلیدی ممکنه به مذاق الگوریتم مرغ مگس خوار خوش نیاد و تو رتبه سایت شما تاثیر بد بزاره.

در مرحله بعد، کار شما اینه که مقصود کاربر از عبارتی که سرچ کرده رو متوجه بشید. خیلی مهمه که روی عبارات دقیق بشید و نیاز اصلی کاربر رو درک کنید.

به طور کلی سعی کنید با توجه به شناختی که از مخاطبتون دارید، سادگی و عمق مطلب رو در حد تعادل نگه دارید.

همچنین تنها به محتوای متنی بسنده نکنید و در کنار متن عکس و ویدیو هم برای فهم بهتر، در اختیار مخاطب قرار بدید.

تصویر مفهومی از لامپ روشن در رابطه با الگوریتم eat

به‌ جز محتوا، مسائل دیگه‌ای هم هست که تخصص شما رو به گوگل ثابت می‌کنه.

مثلا، زمانی که میخواید تولید محتوا کنید، قطعا قبلش به منابع معتبری مراجعه کرده و اون‌ها رو مطالعه می‌کنید. اگر توی مقاله‌ای که می‌نویسید به اون سایت‌های معتبر لینک بدید، گوگل متوجه میشه که مطلبی که میگید الکی نیست و منبع موثق داره. به این صورت به محتوای شما اعتبار میده.

گوگل تمام اکانت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی رو چک می‌کنه. اگر مقالاتی در ژورنال‌های بین المللی منتشر کردید، اون‌ رو در نظر میگیره. بعد از جمع آوری همه این مطالب، درک می‌کنه که شما در حوزه خودتون متخصص هستید و همین‌قدر هوشمندانه در اون حوزه به شما اعتبار میده.

اعتبار (Authoritativeness)

تصویر مینیاتوری Authoritativeness

تایید شما توسط افراد دیگه از نظر گوگل اهمیت بالایی داره. کلا، زمانی که دیگران شما رو تایید کنند، شما از تخصص خودتون مطمئن می‌شید.

به طور مثال، زمانی که سایتی با اعتبار دامنه بالا (Domain Authority) نامی از شما یا برندتون ببره و یا به شما بک لینک بده، اعتبار سایت شما بالا خواهد رفت.

حتما می‌دونید که بک لینک، یعنی هر لینکی که از سایت‌های خارجی به سایت ما داده بشه.

درسته که می‌گیم سایتی که بک لینک میده باید اعتبار دامنه بالایی داشته باشه؛ اما حتی اگه اعتبار دامنه این سایت بالا هم نباشه، باز هم به افزایش اعتبار سایت‌تون کمک زیادی می‌کنه. پس تا اینجا متوجه شدین که لینک دادن به صفحات دیگه یا بک لینک چقدر می‌‌تونه در بیشتر دیده شدن یک برند موثر باشه.

افراد زیادی هم هستن که برای گرفتن لینک از انواع سایت‌ها و افزایش اعتبار خودشون، اقدام به خرید بک لینک کرده و به اصطلاح سعی می‌کنن سر گوگل کلاه بذارن! که اکثر مواقع گوگل از طریق الگوریتم پنگوئن متوجه میشه و سایت رو جریمه می‌کنه.

یک نوع دیگه از بک لینک به نام Linkless backlink (بک لینک بدون لینک!) وجود داره.

حتما می‌گید جل الخالق! مگه میشه؟

بله میشه، به من گوش بدید.

اگه سایتی در محتوای خودش اسمی از شما یا برندتون ببره، حتی اگه لینکی هم به سایت شما نداده باشه، گوگل متوجه میشه که اون داره راجع به شما صحبت می‌کنه؛ حتی در اکثر مواقع دیده شده که اون رو برای شما یک بک لینک در نظر می‌گیره.

هوش مصنوعی به این میگن!

به این نوع از لینک، هم میگن. یکی از راه‌های موثر منشن، سرچ اسم برند در گوگل هست. هرچقدر که اسم برند شما در گوگل سرچ بشه، گوگل به همون میزان به شما اعتبار میده.

مسئله دیگه‌ای که توی کسب اعتبار مهمه، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی (Social Signal) هست. اصلا منطقی نیست که بخواید به گوگل ثابت کنید معتبر هستید در حالی که حتی بین مخاطبان حوزه خودتون ناشناخته‌اید!

هر تعاملی که مخاطبان با سایت شما داشته باشن برای شما اعتبار میاره. مخاطبان به قدری برای گوگل مهم هستن که گوگل یک الگوریتم اختصاصی به اسم الگوریتم رنک برین براشون طراحی کرده.

کسب سوشال سیگنال‌های خوب می‌تونه شما رو از گمنامی نجات بده و اعتبارتون رو بالا ببره.

اعتمادپذیری (Trustworthiness) 

مدت زمان فعالیت سایت شما برای گوگل اهمیت داره. شما نباید انتظار داشته باشید که طی سه یا چهار ماه گوگل به شما اعتماد کنه و سایت‌تون رو بالا بیاره.

گوگل برای اعتماد به شما نیاز به زمان داره. در این زمان، نکاتی وجود داره که با رعایت اون‌ها شما می‌تونید این اعتماد رو جلب کنید.

اگر سایت شما وبلاگی هست، نوشتن بیوگرافی نویسنده و لینک دادن به مقالات معتبر می‌تونه خیلی کمک کننده باشه.

اگه صاحب یک سایت فروشگاهی هستید، نوشتن امکانات و مشخصات هر محصول، نقد و بررسی و نظر کاربران درباره اون محصول می‌تونه مفید باشه.

داشتن بخش قوانین و شرایط، بخش سوالات متداول، باعث میشه کاربر به سایت اعتماد کنه، گوگل هم تنها رضایت و اعتماد کاربر براش اهمیت داره.

تصویر مینیاتوری از الگوریتم eat

این نکته رو هم در نظر بگیرید، باور خیلی‌ها اینه که اعتماد گوگل چیزی نیست که بخواید با انجام یک سری کارها اون رو بدست بیارید. بلکه طی یک فرآیند طبیعی و خارج از دخالت شما، اعتماد پذیری گوگل انجام میشه؛ اما خب تجربه ثابت کرده که عمل به نکات بالا تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد گوگل داره.

نحوه تاثیرگذاری EAT بر بازدیدکنندگان وب سایت‌ها

  EAT ارتباط نزدیکی با صفحاتی که گوگل اونا رو YMYL می‌نامد، داره. صفحات YMYL موضوعاتی مانند مشاوره حقوقی، مشاوره پزشکی، مشاوره مالی و مشابه اینا رو دارند. این صفحات رتبه بالایی داشته و سطح بالایی از  EAT را نیز نشان می‌دهند.

تصویر مینیاتوری و نوشتاری الگوریتم eat

در واقع هر چه کاربر هنگام بازدید از یک وب سایت احساس امنیت بیشتری داشته باشه و محتوا به جستجوی او بیشتر پاسخ دهد، نیازهای الگوریتم EAT را بیشتر برآورده می‌سازه. گوگل ترجیح می‌ده محتواهایی که سلامتی یا وضعیت مالی کاربران را به خطر می‌اندازد، منتشر نکنه؛ با توجه به این موضوع بررسی کیفیت محتوای وب سایت‌هایی که به چنین مسائلی می‌پردازند، اهمیت بسیار ویژه‌ای داره.

چرا الگوریتم EAT اهمیت زیادی داره؟

گفتیم که EAT الگوریتم نیست؛ بلکه پایه تفکر گوگل هست.

گوگل با سیستم EAT تلاش می‌کنه مثل انسان رفتار کنه؛ فرض کنید یک کارمند در شرکت‌تون دارید که تخصص نداره و شما هم بهش اعتماد ندارید. در قبال این کارمند چه کاری انجام می‌دید؟ قطعا اون رو جایگزین می‌کنید.

سایت شما نقش همون کارمند رو برای گوگل بازی می‌کنه. شما با شناخت الگوریتم EAT  در سئو می‌تونید وارد تفکر گوگل بشید، تخصص‌تون رو بهش ثابت کرده و اعتمادش رو جلب کنید تا اون به شما اعتبار بده و جایگزین‌تون نکنه.

گوگل برای ساخت این سیستم، وارد مغز انسان شده و فاکتورهایی که برای یک انسان اهمیت داره رو شناخته. با درنظر گرفتن این فاکتورها، خودش رو از یک مرورگر ساده به یک سیستم پاسخ دهنده انسانی تبدیل کرده.

در نظر داشته باشید که با وجود اینکه اصطلاح EAT منحصرا مربوط به حوزه مالی و سلامتی می‌شه، اما مفهوم پشت این اصطلاح (معتبر و موثق بودن محتوا) در تمامی زمینه‌ها موثره.

 کریس سیلور اسمیت بر این اعتقاد است که گوگل تا حدی از سیستم امتیازدهی عددی برای سنجش EAT استفاده می‌کند؛ ولی فاکتور EAT در مورد سایت‌های حوزه سلامت و مالی بسیار سنگین‌تر از حوزه‌هایی مثل سرگرمی و تجارت الکترونیک عمال می‌شود. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که الگوریتم EAT صرف نظر از حوزه فعالیت‌ شما، تاثیر بسیاری بر روی سئو سایت می‌گذارد. 

تکنیک‌هایی برای سربلندی در الگوریتم EAT گوگل

برای حسن ختام این مطلب یک سری تکنیک‌ها رو که به صورت پراکنده در بخش‌های ابتدایی بهتون معرفی کردم رو اینجا جمع آوری می‌کنم که با اجرا کردنشون می‌تونید دستِ سایت‌تون رو به سلامت از زیر ساطور الگوریتم EAT گوگل بیرون بکشید و به اصطلاح در این الگوریتم پیروز بشید.

متناسب با نیاز کاربر محتوا بنویسید

اولین و مهم‌ترین تکنیک یا نکته‌ای که باید انجام بدید این هست که ضمن درک هدف کاربر از سرچ یک کلمه کلیدی (search intent) محتوایی کامل و متناسب با چیزی که واقعا بهش نیاز داره تولید کنید؛ مثلا اگر کاربری توی گوگل سرچ می‌کنه “میزان درآمد سئوکار” مسلما می‌دونه سئوکار کیه یا حداقل سئو یعنی چی؛ پس اینکه شما بیاید و در مقاله‌ای با مضمون مذکور (میزان درآمد سئوکار) درباره این موضوعات حرف بزنید طبیعتا دردی ازش دوا نمی‌کنه که هیچ، ممکنه برای همیشه از وب سایت شما بیرون بره و دیگه هیچ وقت به اون برنگرده؛ در نتیجه باید کیوردهای هدف‌تون رو به درستی شناسایی کنید، بعد بررسی کنید و ببینید کاربر از جستجوی این کلمات کلیدی قصد داره به چی برسه و دنبال چی می‌گرده؛ در ادامه بعد از آگاهی از این موارد باید قصد و نیاز کاربر رو از جستجو در قالب یک محتوای جذاب بهش ارائه بدید.

از خودتون حرف بزنید

به هیچ وجه صفحاتی از قبیل درباره ما، خدمات مشتریان و ارتباط با ما رو در وب سایت‌تون دست کم نگیرید؛ منظورم از دست کم نگرفتن اینه که واقعا برای محتوای این صفحات وقت بذارید و به جای گفتن جملات کلیشه‌ای و کپی شده، یک محتوای اختصاصی و اساسی براشون تولید کنید. به این منظور می‌تونید از پشت صحنه سایت و تیم‌تون برای کاربران صحبت کنید. علاوه بر این مخاطبین رو با دستاوردها، تجارب، تخصص‌ها، آدرس و مشخصات برندتون، دیدگاه مشتریان وفادار و نکات مثبت کسب و کارتون آشنا کنید تا بتونید اعتمادشون رو جلب کنید.

نویسنده محتوا رو معرفی کنید

نویسنده محتوا رو به گوگل معرفی کنید. برای این کار می‌تونید قسمتی رو تحت عنوان “درباره نویسنده” به بخش انتهایی مقاله اضافه کنید و ضمن بیان نام اون (نویسنده) تصویر و بیوگرافی مختصری هم ازش ارائه بدید. همچنین اگه نویسنده در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی پروفایل داره می‌تونید بهش لینک بدید.

افزودن بخش «درباره نویسنده» به  انتهای مطالب

 بر اساس الگوریتم eat باید برای گوگل هویت نویسنده محتوا را مشخص کنید؛ شما می‌‌تونید این بخش رو به پروفایل نویسنده در دیگر شبکه‌‌های اجتماعی لینک دهید.

برای کسب اعتبار تلاش کنید

در قسمت‌های ابتدایی مقاله و بعد از گفتن مفهوم الگوریتم eat چیست، درباره کسب اعتبار در این الگوریتم هم صحبت کردم. با یک برنامه ریزی و استراتژی اصولی و استاندارد در دو شاخه اصلی سئو (آن پیج و آف پیج) می‌تونید وب سایت‌تون رو به درجه‌ای برسونید که از سایر وب سایت‌ها بک لینک دریافت کنید. البته اینجا صرفا منظور و هدف ما بک لینک‌هایی هستن که از سایت‌هایی با اعتبار دامنه بالا دریافت میشن. نکته دوم در این زمینه هم این هست که این نوع از لینک سازی باید حتما توسط افراد متخصص در این حوزه انجام بشه؛ در غیر اینصورت به دلیل عدم کاربلدی ممکنه در دام هوش مصنوعی گوگل گرفتار بشید و به جای سربلند کردن سایت، زنده به گورش کنید!!

برند منشن یا لینک منشن هم که پبش‌تر از این درباره‌ش حرف زدم از جمله مواردی هست که بهتون در افزایش اعتبار سایت کمک می‌کنه.

پاسخ دهی به نیاز کاربران

 سایت شما باید در کنار ارائه خدمات و فروش محصول، پاسخگوی نیاز کاربران هم باشد. این مورد یکی از بهترین کارهاییه که برای بهبود رتبه با الگوریتم eat گوگل می‌تونید انجام دهید؛ در واقع شما به یک استراتژی منظم برای تولید محتوا نیاز دارید.

آماده‌ سازی سایت برای هر نوع به روز‌رسانی گوگل

از سال 2011 گوگل با الگوریتم تازگی محتوا، مطالب تازه‌تر و به‌روزتر رو در بالای صفحات نتایج نشون می‌ده؛ با در نظر گرفتن این موضوع توجه داشته باشید که  تولید محتوای به‌روزی داشته باشید. شما باید یک برنامه مشخص و بلندمدت برای تولید محتوای سایت خود داشته و از این راهکار‌ استفاده کنید؛ همچنین شما می‌تونید با برقراری ارتباطی قوی بین سایت خود و کاربران، وب سایت خود رو به روز نگه دارید.

در نظر گرفتن اصول نیچ مارکتینگ

 امروزه تعداد کسب‌وکار‌های آنلاین و حوزه‌های درآمدزایی از اینترنت رو به افزایشه. افرادی در این عرصه موفق خواهند بود که خدمات و محتوای تولید شده اونا، حول یک کلید واژه خاص باشه؛ چرا که با در نظر گرفتن اصول نیچ مارکتینگ، می‌‌توان سهم کوچکی از بازار رو گرفت، ولی به جایگاه و رتبه برند‌های بزرگ بازار رسید.در واقع تخصصی کار کردن شما، باعث رضایت گوگل می‌شه؛ لذا پیشنهاد می‌شود به جای داشتن یک فروشگاه بزرگ و فروش هر چیز بی‌کیفیت، یک محصول و خدمات خاص را با روش‌های بهتر و متفاوت به مشتریان ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *