Goal چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر goal

 Goal یکی از بخش‌های مهم برای ارزیابی سایت شما در ابزار گوگل آنالیتیکس هست. Goalها همون اهداف نهایی سایت شما محسوب میشن و در واقع اون دلایلی هستند که سایت‌ شما بخاطرش راه اندازی شده. 

همونطور که می‌دونید گوگل آنالیتیکس ابزار بسیار پیشرفته و در عین حال ساده‌ای برای آنالیز سایت به حساب میاد و افراد به کمک این ابزار می‌تونن کسب و کارشون رو مدیریت کنند و گسترش بدن. اگر هنوز با این ابزار به صورت تخصصی آشنا نشدید، می‌تونید به صفحه آموزش گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید. ممکنه شما فرض کنید که لازم نباشه که انقدر تخصصی راجع به بخش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس اطلاع کسب کنید؛ اما باید بگیم که بررسی عملکرد سایت بدون تعیین goal تقریبا غیر ممکنه و یکی از بخش‌های اصلی بهینه سازی استراتژی سایت، با تعیین goal امکان پذیره.

Goal در گوگل آنالیتیکس به چه معناست؟

Goal در واقع همون انتظار شما از کاربر هست. زمانی که شما صاحب سایت فروشگاهی هستید یا به عنوان مشاور سئو یک سایت فعالیت دارید، انتظارتون از بازدیدکنندگان سایت اینه که از شما محصولی خریداری کنند. در سایت آموزشی انتظار دارید که افراد پکیج‌های شما رو مشاهده و یا در سایت ثبت نام کنند.

goal درواقع هدفی هست که کاربر به خاطرش وارد سایت شده و معیاری برای سنجش عملکرد کلی وب سایت محسوب میشه و برای راحتی کار افراد سئوکار در جهت آنالیز سایت‌شون تعبیه شده. 

انواع goal در گوگل آنالیتیکس

به طور کلی goal به دو بخش تقسیم میشه:

Macro goal in google analytics

این بخش شامل مهم‌ترین کارهایی هست که ما میخوایم کاربر توی سایت انجام بده. یک سری اعمال مشخص، که هدف نهایی یک دیجیتال مارکتر هستند رو macro goal می‌نامند.

Micro goal in google analytics

این goalها شامل اعمالی هستند که کاربر رو به هدف نهایی تعیین شده در سایت (Macro goal) نزدیک می‌کنند. موندن توی سایت برای زمان مشخص، مشاهده صفحه جزئیات محصول و عضویت در سایت، از این سری goal ها محسوب میشن. micro goalها در واقع عواملی هستند که کاربر رو در مسیر رسیدن به هدف نهایی یاری می‌رسونند.

برای مثال، فرض کنید که توی مسیر رفتن به سفر هستید؛ اینجا شهر مد نظرتون macro goal و عواملی که در مسیر سفرتون به شما برای رسیدن به مقصد کمک می‌کنند، micro goal هستند. ابزار گوگل آنالیتیکس نیز در کنار بقیه ابزارهای سئو، با آگاهی سازی راجع به مسیر، شما رو به سمت مقصد مورد نظرتون راهنمایی میکنه و مطمئن میشه که راه درستی رو برای رسیدن به مقصد نهایی انتخاب می‌کنید.

آموزش قدم به قدم ایجاد goal

اول وارد بخش admin بشید. در قسمت view گزینه goal رو می‌تونید مشاهده کنید.

تصویر آموزش قدم به قدم ایجاد goal
  • New goal

 بعد از ورود به این بخش با صفحه زیر مواجه میشید و باید گزینه new goal رو انتخاب کنید. اگه این گزینه برای شما غیر فعال بود، یعنی شما دسترسی کامل برای تعیین goal رو ندارید.

تصویر ادمین در ga4
  • Goal setup

در بخش goal setup باید تنظیمات مربوط به goal رو اعمال کنید.

  • Template

اگر این گزینه رو انتخاب کنید بعضی بخش‌ها مثل نام، به صورت خودکار پر میشن.

  • Smart goal

این گزینه برای استفاده همزمان با ابزار گوگل ادز (google ads) کاربرد داره.

  • Custom 

این گزینه که انتخاب مورد نظر ما هم هست؛ به شما این امکان رو میده که بتونید goal مخصوص کسب و کار خودتون رو تعریف کنید.

تصویر قسمت کاستوم در ga4
  • Goal description

توی این بخش باید سه قسمت رو پر کنید. 

  • Name

یک اسم دلخواه برای goal مشخص کنید.

  • Goal slot Id

در هر view می‌تونید 20 هدف رو تعریف کنید و برای دسته بندی بهتر این اهداف می تونید از این بخش استفاده کنید. در واقع در این قسمت شما ID برای GOAL مورد نظرتون تعیین می‌کنید. بهتره هر آنچه در پیش فرض وجود داره رو انتخاب کنید.

  • Type

نوع goal از این بخش انتخاب میشه. برای تعیین این بخش باید با 3 مفهوم زیر آشنا بشید:

  • Destination

زمانی که ساختار goal مورد نظر شما به یک آدرس url خاص ختم میشه؛ از این نوع goal استفاده میشه. زمانی که کاربر به این صفحه با آدرس مشخص شده وارد میشه؛ در واقع یکی از goalهای سایت محقق شده و یکی از اهداف سایت به انجام رسیده.

  • Duration

این گزینه زمانی کاربرد داره که هدف، نگه داشتن کاربر در تایم مشخصی و در صفحه‌ی خاصی هست.

  • page/screens per session 

با استفاده از این گزینه می‌تونید تعیین کنید که مثلا اگر کاربر در سایت شما به 3 صفحه مراجعه کرد، یک goal ثبت بشه.

  • Event

اتفاق افتادن رویدادهایی که از قبل تعیین کردیم، مثل کلیک کردن روی گزینه خاص، خرید یک محصول، دیده شدن یک عکس یا ویدیو میشه Event. در واقع این بخش راهی برای اندازه گیری میزان تعامل کاربر با سایت هست.

تصویر goal setup
  • Goal details

برای درک بهتر این بخش اول باید یک سری تعریفات رو یاد بگیرید.

  • Destination

این بخش شامل 3 گزینه هست که ما در ادامه این مقاله به صورت کامل براتون شرح میدیم.

1. Equals to

در این بخش ما آدرس سایتی رو به عنوان goal قرار میدیم و اگر اون آدرس سایت (url) توسط کاربر بررسی یا لود بشه، و یا هر نوع تعاملی با این آدرس صورت بگیره، یک goal ثبت میشه. 

2. Begins with

زمانی که می‌خواید تعیین کنید مسیر تعیین شده از چه آدرسی شروع بشه؛ ازاین بخش استفاده می‌کنید.

3. Regular expression

زمانی که آدرس مقصد با هیچکدوم از موارد بالا همخونی نداره، شما باید خودتون الگویی مطابق با آدرس مقصدتون بسازید. مثلا فرض کنید برای تشکر از ثبت نام کاربر، دو صفحه مجزا در سایت طراحی شده که به کاربر نشون داده بشه و نمی‌خوایم برای هر کدوم یک GOAL جداگانه تعریف کنیم؛ پس باید با استفاده از این گزینه الگویی بسازیم که هر دو صفحه رو به عنوان مقصد قبول و یک GOAL رو ثبت کنه. 

تصویر goal details
  • Value 

اگر کاری که کاربر انجام میده ارزش ریالی داشته باشه، می‌تونید این قسمت رو فعال کنید. مثلا اگر محصولی دارید که 100 هزار تومان هست، شما عدد 100 رو وارد می‌کنید و هربار که کاربری این محصول رو با این قیمت خریداری کنه یک goal ثبت میشه. 

  • Funnel

اگه کاربر برای رسیدن به مقصد نهایی باید چند صفحه رو در این مسیر مشاهده کنه و نیاز باشه که از اون‌ صفحات بگذره تا به مقصد نهایی برسه، فعال سازی این گزینه می‌تونه براتون مفید واقع بشه؛ چون در این صورت می‌تونید بفهمید که اگه کاربر به مقصد مد نظرتون نرسید و روی بخش مورد نظر شما کلیک نکرد، در کجای این مسیر سردرگم و خسته شده. با کمک اطلاعاتی که این بخش در اختیارتون میزاره می‌تونید به اصلاح اون بخش یا صفحه بپردازید.
در قسمت verify this goal می‌تونید نرخ تبدیل رو در 7 روز گذشته ببینید. اگر این بخش عدد صفر رو نشون بده یعنی یا هنوز کاربری به سایت شما وارد نشده یا شما موارد بالارو درست وارد نکردید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *