GA4 چیست؟

گوگل آنالیتیکس (google analytics) یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین سرویس‌های گوگل بود که در جهت تجزیه و تحلیل داده‌های کسب شده از رفتار کاربران در وبسایت‌ها ارائه شده و یکی از ابزارهای اصلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ به شمار میومد.

برای شما هم سوال پیش اومده که چرا تمام فعل‌های جملات بالا ماضی (گذشته) هستن؟ بخاطر اینکه دیگه زمان رونمایی از نسل چهارم گوگل آنالیتیکس تحت عنوان ga4 فرا رسیده و باید با google analytics فعلی خداحافظی کنیم.

گوگل اعلام کرده که در تاریخ 1 جولای 2023 گوگل آنالیتیکس یونیورسال قراره رسما از کار بیفته و به جای اون گوگل آنالیتیکس 4 یا همون ga4 روی کار بیاد؛ بنابراین بهتره آستین‌ها رو بالا بزنیم و قبل از اینکه دیر بشه و از بقیه عقب بیفتیم، بریم سراغ آموزش گوگل آنالیتیکس 4. مبحثی که من به عنوان مدرس دیجیتال مارکتینگ در ادامه این مطلب قصد دارم به طور اختصاصی بهش بپردازم.

گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟

گوگل آنالیتیکس 4 یا ga4 همچنان که از اسمش معلومه ورژن جدید ابزار تحلیل داده گوگل آنالیتیکس یونیورسال هست؛ به همین خاطر می‌تونیم برای پاسخ به سوال ga4 چیست از همون تعریف آنالیتیکس سابق استفاده کنیم و بگیم ga4 ابزار رایگانی هست که توسط گوگل در اختیار وب مسترها، دیجیتال مارکترها و… قرار گرفته و به اون‌ها در آنالیز و تحلیل داده‌ها و اطلاعات کلی سایت کمک می‌کنه.

شما با تهیه گزارش از گوگل آنالیتیکس و تحلیل درست اون‌ها به منبع ارزشمندی از اطلاعات مفید دست پیدا می‌کنید که نقش مهمی در بهینه سازی و بهبود سئو سایت مورد نظرتون ایفا خواهند کرد؛ با این حال اگرچه ga4 از نظر کاربرد و تعریف با نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس تفاوت چندانی نداره؛ اما تغییرات ایجاد شده در گوگل آنالیتیکس 4 خیلی پر و پیمون‌تر از یک آپدیت ساده هست و ga4 از نظر عملکرد و امکانات قابل ارائه به کاربران کاملا نسخه متمایز و چندین پله بالاتر از گوگل آنالیتیکس یونیورسال هست.

نحوه گزارش گیری، متریک‌ها، حذف view، اضافه شدن Analysis Hub و… تنها گوشه‌ای از تغییرات گوگل آنالیتیکس 4 یا همون ga4 هستن. نکته جالب و قابل توجهی که در ورژن آپدیت شده آنالیتیکس قراره مشاهده کنیم اینه که تعدادی از ویژگی‌ها و امکانات جذابی که پیش از این در نسخه پولی آنالیتیکس موجود بود رو حالا در ga4 به صورت رایگان بهشون دسترسی دارید.

تغییرات ایجاد شده در آپدیت گوگل آنالیتیکس 4

 اکتبر 2020 بود که خبر ریبرندینگ بخش app+property گوگل آنالیتیکس تیتر خبرهای حوزه دیجیتال مارکتینگ شد. سال گذشته نسخه بتای آنالیتیکس معرفی شد که البته دسترسی محدودی داشت و همه امکان استفاده ازش رو نداشتن؛ اما سرانجام گوگل تصمیم گرفت این محدودیت استفاده رو به کلی برداره و توی آپدیت جدید گوگل آنالیتیکس کاری کنه که همه کاربران بتونن بدون هیچ گونه مانعی از نسخه بتا و امکاناتش استفاده کنن. گوگل در آپدیت آنالیتیکس با سیستم machine learning خودش می‌تونه اطلاعات خیلی دقیق‌تر و کاربردی‌تری از مشتریان و کاربران به دست بیاره.

ارائه آمار دقیق‌تر برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

گوگل آنالیتیکس 4 دست شما رو برای دسترسی به اطلاعات باز گذاشته و به همین خاطر می‌تونید از طریق این ابزار کلی داده و آمار جدید رو به صورت خودکار از سایت‌تون بدست بیارید. نسخه آپدیت شده آنالیتیکس یونیورسال (ga4) بهتون میگه از بین محصولاتی که دارید، کدوم یک تقاضای بیشتری از جانب مشتریان شما داره. علاوه بر این بهتون میگه که نرخ ROI (بازگشت سرمایه) برای کدوم گروه از مشتریان یا محصولات شما بیشترین مقدار رو داره. مجموعه این اطلاعات به شما کمک می‌کنه که برای برنامه‌ها و استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب و کارتون پیش بینی‌های موثری داشته باشید.

یکپارچه سازی گزارش گیری از google ads

همه می‌دونیم که بعد از ساخت حساب گوگل ادز باید اون رو به گوگل آنالیتیکس متصل کنیم و از این ابزار جهت گزارش گیری در این زمینه استفاده میشه. حالا در GA4 امکان این گزارش گیری خیلی تسهیل شده؛ چرا که گزارش‌ها با کمک هوش مصنوعی گوگل، با بالاترین درصد دقت و صحت اطلاعات تهیه میشن. علاوه بر این در گوگل آنالیتیکس جدید شما این قابلیت رو دارید که تعداد نمایش تبلیغات در یوتیوب، فضای داخل اپلیکیشن و کنار وب سایت رو ردگیری کنید.

کاهش تاثیر کوکی‌ها در داده گیری

آخرین نقطه تمایز برجسته در آنالیتیکس جدید کمرنگ شدن نقش cookies در مرورگرهاست. در واقع گوگل اعلام کرده که در نسخه جدید آنالیتیکس به جای استفاده از کوکی‌ها برای اهداف مختلفی مثل به دست آوردن اطلاعات برای ریمارکتینگ، ریتارگتینگ و… راه جدید دیگری رو پیش می‌گیریم که روی هوش مصنوعی گوگل و machine learning تمرکز داره. علاوه بر این در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس engagement یا نرخ مشارکت هم آورده شده.

Event tracking بدون نیاز به کد نویسی

سابق بر این برای درست کردن ترکینگ کد برای آنالیتیکس، ادز و تگ منیجر نیاز به کمی آگاهی درباره زبان‌های برنامه نویسی داشتید یا اینکه باید یک سری کد پیش فرض رو تگ منیجر قرار می‌دادید؛ اما در آپدیت آنالیتیکس 4 کار خیلی برای دیجیتال مارکترها و سئوکاران راحت شده و دیگه نیازی نیست پروسه قدیم رو طی کنید؛ چرا که در ga4 دریافت اطلاعات به صورت real time (لحظه‌ای) هست و دیگه نیازی به کد نویسی یا ساخت کد event در تگ منیجر نیست. علاوه بر این در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس engagement یا نرخ مشارکت هم آورده شده.

ارائه گزارش‌های کامل، دقیق و ساماندهی شده از نقشه سفر مشتری

یکی از بارزترین تفاوت‌های میان گوگل آنالیتیکس 4 و یونیورسال نحوه ارائه، جداسازی و سازماندهی گزارش‌هاست. مدیر محصول گوگل آنالیتیکس هم پیرو این مسئله و در پی آپدیت آنالیتیکس یونیورسال به GA4 گفته که ما علاوه بر ساماندهی تمام گزارش‌های بخش App+Web beta آنالیتیکس، یک سری گزارش‌های به درد بخور و کاربردی رو هم به آنالیتیکس اضافه کردم تا کاربران آنالیتیکس بتونن نقشه سفر مشتری و چرخه عمر او رو بهتر و دقیق‌تر مورد تحلیل و بررسی قرار بدن. به عبارت دیگه گزارش‌های ga4 خیلی جزئی‌تر و دقیق‌تر از قبل شده و یه جورایی بر اساس مراحل نقشه سفر مشتری تقسیم شده؛ به عنوان نمونه یکی از امکاناتی که به گزارش‌های ga4 اضافه شده این هست شما می‌تونید ببینید هر یک از کانال‌های شما مثل انواع تبلیغات آنلاین و… چه تعداد مشتری جدید رو به سایت و کسب و کار شما وارد کردن. علاوه بر این در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس engagement یا نرخ مشارکت هم آورده شده.

سایر قابلیت‌های GA4

  1. نسخه جدید گوگل آنالیتیکس بر پایه رویدادهاست. توی این نسخه که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به نسخه قبلی داره، دیگه نیاز به action، label و category نیست و به جای اون‌ها می‌تونید از پارامترهای دلخواه دیگه‌ای استفاده کنید.

تصویر قسمتی از قابلیت های ga4

  1. توی نسخه universal فقط کاربران اختصاصی می‌تونستند داده‌ها رو به bigQuery تبدیل کنند؛ اما توی نسخه GA4 این گزینه به صورت رایگان فعال هست.

قسمت لینک setup در ga4

  1. اندازه گیری پیشرفته یا Enhanced Measure در نسخه GA4 فعال هست. این نسخه می‌تونه یک سری از رویدادها رو بعد از اتصال اتوماتیک و بدون نیاز به برنامه نویسی و گوگل تگ منیجر ردیابی کنه. بازدید از صفحه، کلیک روی لینک خروجی، میزان دیده شدن ویدئو، میزان دانلود فایل‌ها، تعداد اسکرول و غیره ازاین سری رویدادها هستند.
  2. analysis hub که قبلا برای کاربران GA360 فعال بود، در نسخه GA4 برای همه کاربرا فعال شده.
  3. توی نسخه جدید گوگل آنالیتیکس، اگر داده‌هارو به صورت دستی پیکربندی کنید؛ بعد از 14 ماه منقضی میشن. این تغییر برعکس نسخه universal هست و توی اون نسخه داده‌ها هیچوقت منقضی نمیشن.
  4. قسمت insight در نسخه قدیمی گوگل آنالیتیکس به وجود اومده تا با کمک هوش مصنوعی، بتونه تحلیل‌هایی از آمار سایت داشته باشه و نتایج کاربردی‌ای رو به افراد سئوکار ارائه بده. توی نسخه جدید، گوگل سعی کرده که هوش مصنوعی خودش رو ارتقا بده؛ به همین دلیل قسمت insight این نسخه بسیار هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر تعریف شده.
  5. سیستم هوشمند واقع در نسخه GA4 به شما این امکان رو میده که با کمک این ابزار برای بازاریابی دیجیتال هم اطلاعاتی رو پیش بینی کنید.
  6. توی این نسخه ویژگی گروه بندی محتوا حذف میشه و در عوض پارامترهای رویداد برای گروه‌بندی محتوا ایجاد میشه.
  7. شناسه کاربری در نسخه قبلی به عنوان cookie ذخیره میشد تا یک نمونه مرورگر رو شناسایی کنه و فعالیت‌های کاربر رو بهش مرتبط کنه، اما در این نسخه به عنوان شناسه کاربر باقی می‌مونه.
  8. در نسخه google analytics 4، محدوده بازدید به پارامتر رویداد، دامنه کاربر به ویژگی کاربر و دامنه محصول به پارامتر تجارت الکترونیکی تبدیل میشه.
  9. همه بازدیدها از بازدید نمای کلی صفحه گرفته تا معاملات،به عنوان یک رویداد ثبت میشن. 

خلاصه که گوگل آنالیتیکس جدید یا همون ga4 قراره با اتصال به کانال‌های ارتباطی بیشتر مسیر داده گیری و تهیه گزارش رو برای کاربرانش خیلی هموارتر از قبل کنه و با ارائه گزارش‌هایی دقیق و متنوع به کارشناسان دیجیتال مارکتینگ کمک کنه در راستای مارکتینگ، بهبود وضعیت کسب و کار و افزایش فروش‌شون بهترین تصمیم‌ها رو بگیرن.

تصویری گرافیکی از مدت زمان لازم برای حرفه‌ای شدن با آموزش سئو در مشهد

آموزش گوگل آنالیتیکس 4 برای چه کسانی مناسبه؟

به طور کلی آموزش گوگل آنالیتیکس 4 برای افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنن خیلی واجبه و این ابزار مستقیما روی بحث بازاریابی دیجیتال تاثیرگذاره؛ اما گروه‌های دیگه‌ای هم هستن که بهتره بدونن ga4 چیست و کار باهاش رو بلد باشن.

این گروه‌ها به شرح زیر هستن:

 دسترسی به داده‌های واقعی ga4 به این افراد کمک می‌کنه تا در راستای بهینه سازی فرآیندهای وب سایت تصمیماتی بگیرن که قابل اجرا باشه.

کاربرد Google Analytics 4

همونطور که در بدو شروع آموزش گوگل آنالیتیکس 4 بهش اشاره کردم، بررسی و تحلیل داده‌های وب سایت، اصلی‌ترین وظیفه گوگل آنالیتیکس در تمامی ورژن‌ها منسوخ شده، معاصر و آینده هست.

چیزی که اندازه گیری و کنترل نشه، بهبود پیدا نمی‌کنه؛ سایت هم از این قاعده مستثنا نیست و برای بهینه سازیش باید دائما مورد بررسی قرار بگیره. با توجه به حجم بالای دیتاهای ورودی به سایت، تجزیه تحلیل و نتیجه گیری از این داده‌ها بدون در اختیار داشتن یک ابزار مناسب، قطعا کار بسیار دشوار و زمان‌بری برای صاحبان وب سایت‌ها خواهد بود؛ به همین دلیل استفاده از این سرویس می‌تونه تا حد زیادی دغدغه‌های شما رو راجع به کنترل و رصد داده‌ها، برطرف کنه. شاید براتون سوال پیش بیاد که چرا آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس 4 و کار با این ابزار انقدر بین مردم جهان محبوبه؟ در پاسخ به این سوال باید بگیم که ga4 هم رایگانه و هم کار باهاش خیلی ساده‌ هست؛ در عین حال اطلاعات خیلی جامعی رو در اختیار شما قرار میده. شاید در نگاه اول کار با گوگل آنالیتیکس 4 براتون خیلی پیچیده به نظر بیاد؛ اما نگران نباشید. در ادامه مقاله آموزش کار با google analytics 4 با یک سری مفهوم اولیه از این ابزار آشنا می‌شید، بعد از اون خیلی سریع می‌تونید با کمک این ابزار بخش‌های مختلف سایت خودتون رو بررسی و بهینه سازی کنید.

فقط توجه داشته باشید که تنها رصد کردن داده‌ها کافی نیست؛ بلکه باید یاد بگیرید اون‌ها رو تحلیل کنید و ازشون نتیجه‌های خفن بگیرید؛ بنابراین صرف نظر از آموزش کار با این ابزار و تهیه گزارش از اون به آموزش تحلیل گوگل آنالیتیکس 4 هم احتیاج دارید تا بتونید گزارشات تهیه شده رو در راستای بهینه سازی سایت به خوبی تحلیل کنید.

حالا که متوجه میزان اهمیت استفاده از این سرویس شدید، وقتشه که به مواردی از قابلیت‌های ارائه شده در این سرویس بپردازیم:

با استفاده از Google Analytics 4 می‌تونید مواردی مثل نمونه‌های ذکر شده رو بررسی کنید و ازشون برای چیدن یک استراتژی مناسب در جهت رشد و بهبود شرایط وب سایت‌تون بهره ببرید. علاوه بر این شما می‌تونید با مراجعه به آمار ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس 4، به منبعی بسیار جامع و معتبر برای شناخت هرچه بیشتر کاربران و آگاهی از علایقشون بپردازید؛ همچنین می‌تونید محتوای خودتون رو طوری تهیه و به کاربر ارائه بدید تا دقیقا با نیازش همسو باشه. گوگل آنالیتیکس 4 منابع با ارزشی برای شناخت کاربران و در نتیجه بهینه سازی سایت محسوب میشه. لازم به ذکره که ga4 هم مثل آنالیتیکس یونیورسال روی گوشی‌های اندروید و ios نصب میشه. 

نحوه عملکرد گوگل آنالیتیکس 4 در جمع آوری اطلاعات

اگه تا حالا از تحلیلگر گوگل یا همون گوگل آنالیتیکس استفاده کردید قطعا براتون این سوال پیش اومده که بعد از ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس 4 دقیقا چه فرایندی طی میشه که به اون حجم از اطلاعات دست پیدا می‌کنید؟ به عبارت دیگه ga4 این همه اطلاعات و داده‌های ارزشمند رو از کجا میاره و در قالب گزارش به شما ارائه میده؟

اگر هم الان فهمیدید analytics چیست و تازه کارید مطمئن باشید بعد از کار کردن با این ابزار قطعا سوال مذکور براتون پیش میاد.

قضیه از این قراره:

بعد از اتصال گوگل آنالیتیکس به سایت وردپرس و غیر وردپرس که با ایجاد اکانت انجام میشه شما باید یک قطعه کد پیگیری جاوا اسکریپت رو در صفحات مختلف سایت‌تون قرار بدید. این کدها در زمانی که کاربران وارد صفحات مختلف سایت میشن اطلاعاتی رو درباره نحوه رفتار و تعامل اون‌ها با صفحات سایت جمع آوری می‌کنه. در سایت‌های فروشگاهی این کد اطلاعات مربوط به تعداد دفعات تکمیل فرآیند خرید توسط هر کاربر رو هم در اختیار وبمسترها قرار میده.

هنوز تموم نشده! کد رهگیری نامبرده در ادامه فرآیند ردیابی خودش، اطلاعاتی رو هم از مرورگر به دست میاره؛ مثل زبان مرورگر، نوع مرورگر و… به کمک این قطعه کد شما می‌تونید به داده‌هایی درباره منبع ترافیک سایت هم دست پیدا کنید. خلاصه که از هر انگشت این قطعه کد جاوا اسکریپت هنر می‌باره.

هر بار که یکی از صفحات سایت لود میشه، این کد اطلاعات صفحه رو جمع آوری کرده و داده‌های جدید مربوط  به رفتار کاربر رو به نمایش میذاره. به این فعالیت در بحث آموزش جامع گوگل آنالیتیکس session یا دوره گفته میشه که در ادامه با مفهومش آشنا خواهید شد.

در نهایت هم بعد از اینکه این قطعه کد رهگیری جاوا اسکریپت داده‌ها رو جمع آوری می‌کنه، ضمن دسته بندی اون‌ها رو در اختیار گوگل آنالیتیکس قرار میده تا دیتاها رو در قالب انواع گزارش‌ها پردازش و ارائه کنه.

چجوری گوگل آنالیتیکس 4 رو روی سایت‌مون نصب کنیم؟

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس 4 ساده هست و وقت چندانی از شما نمی‌گیره. برای نصب این ابزار نیاز به جیمیل دارید تا حساب گوگل خودتون رو راه‌اندازی کنید؛ در غیر این صورت باید یک حساب در گوگل بسازید. توجه داشته باشید که مشخصاتی مثل نام و رمز عبور رو به کسی نشون ندید؛ چرا که از این طریق افراد سودجو می‌تونن به تمام گزارشات مربوط به سایت شما دسترسی پیدا کنند و این اطلاعات برای یک کسب و کار موفق گنج محسوب میشه! همچنین شما با یک اکانت گوگل آنالیتیکس می‌تونید تمام وب سایت‌های مورد نظرتون رو بررسی کنید و برای هرکدوم نیاز به اکانت جداگانه‌ای ندارید. بعد از نصب باید طریقه استفاده از این ابزار رو یاد بگیرید. به طور کلی عملکرد گوگل آنالیتیکس 4 (ga4) به صورت جمع آوری و بررسی داده‌ها، و ارائه گزارش هست.

دایره المعارف مفاهیم مهم آموزش گوگل آنالیتیکس 4

در ادامه این مقاله به بررسی مفهوم‌های کاربردی در گوگل آنالیتیکس 4 می‌پردازم

دوره‌ها (sessions)

به دوره زمان‌هایی گفته میشه که کاربر در سایت شما فعالیت داره. دوره‌ها معمولا 30 دقیقه بعد از خروج کاربر از سایت بسته میشن و اگر کاربر دوباره به سایت مراجعه کنه، دوره جدیدی باز میشه.

میانگین زمان دوره (Average session duration)

Google analytics زمان دوره‌ها رو در تاریخی که مشخص کردید جمع و به مجموع تعداد دوره‌ها تقسیم می‌کنه. این کار برای محاسبه میانگین زمان دوره به کار میره.

کاربران (users)

مرورگرهایی که حداقل یک دوره در سایت حضور داشتند رو کاربر یا user می‌نامیم. اگر یک فرد با دو مرورگر وارد سایت بشه، تعداد user در سایت 2 عدد حساب میشه.

بازدید کنندگان (visitors)

بازدیدکنندگان به دو بخش بازدیدکنندگان جدید (new visitor) و بازدید کنندگان تکراری (returning visitor) تقسیم میشن.

بازدید صفحات (page views)

مقداری که از یک صفحه بازدید شده رو بازدید صفحات (page views) می‌نامند. لازم به ذکره که بازدیدهای تکراری توسط یک کاربر هم در این نرخ ثبت میشن.

صفحات و دوره‌ها (pages/sessions)

به میانگین تعداد صفحاتی گفته میشه که در طی یک دوره مشخص بازدید شدند.

نرخ پرش (bounce rate)

اگر کاربر به محض ورود به سایت شما و مشاهده محتوای شما سایت رو ببنده، به اصطلاح موجب افزایش نرخ پرش در سایت شما شده که در واقع تاثیر زیادی در افت رتبه سایت شما داره.

کمپین (campaign)

کمپین‌ها به شما این اجازه رو میدن که پارامترهای شخصی خودتون رو برای هر صفحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا اطلاعات بیشتری از کاربران به دست بیارید. 

ترافیک (traffic)

ترافیک، همه تعداد افراد بازدید کننده رو شامل میشه و تعداد اون‌هارو بیان می‌کنه. این بخش به چند دسته تقسیم میشه:

ارگانیک (organic search traffic)

ترافیک ارگانیک به ترافیکی اشاره داره که در اون افراد بر روی لینکی در صفحه نتایج جستجو کلیک می‌کنن. این ترافیک نتیجه تلاش‌های سئو برای بدست آوردن بهترین رتبه در صفحات جستجو گوگل هست. اگر ترافیک ارگانیک یک صفحه کم باشه، باید کلمات کلیدی رو مورد بازبینی قرار بدید.

ترافیک مستقیم (direct search traffic)

هنگامی که کاربر با وارد کردن url سایت شما در مرورگر، به طور مستقیم وارد وب سایتتون میشه، جزو ترافیک مستقیم حساب میشه.

ترافیک پولی (paid search traffic)

این ترافیک از طریق بخش google ads یا تبلیغات دیگه گوگل جذب میشه.

 ترافیک ارجاعی (Referral traffic)

زمانی که کاربران روی لینک‌های شما در صفحه دیگه‌ای کلیک می‌کنند و وارد سایت شما میشن رو referral traffic می‌نامند. درواقع سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی دیگه، اینجوری ترافیک رو به سایت شما ارجاع میدن. این مولفه در افزایش نرخ تبدیل سایت بسیار موثر عمل می‌کنه. رپورتاژ آگهی برای کسب ریفرال ترافیک مناسبه و در سئو تاثیر بسزایی داره. 

کلیک (click)

تعداد دفعاتی که افراد از صفحه نتایج جستجو روی سایت شما کلیک کردند رو کلیک می‌گیم. این مولفه به دو بخش دیگر تقسیم می‌شود:

نرخ کلیک (click through-rate)

تعداد کلیک‌ها یا CTR سایت شما تقسیم بر تعداد دفعاتی که سایت شما برای کاربران نمایش داده شده (تعداد impression) رو نرخ کلیک می‌نامند.

تعداد نمایش (impression)

تعداد دفعاتی که لینک سایت شما در فهرست نتایج جستجو به فرد جستجو کننده نمایش داده میشه رو ایمپرشن می‌گیم.

ورودی‌ها (entrances)

اگر سایت شما بیشتر از یک صفحه داشته باشه؛ پس نقاط ورودیش متفاوته و گوگل این ورودی‌هارو جداگانه ثبت میکنه.

صفحه خروج (Exit page)

همینطور که از اسمش پیداست، صفحه خروج به معنی بخشیه که راجع به خروج کاربر از سایت شماست و وجود این بخش از این نظر خوبه که با بررسی این بخش می‌تونید بفهمید که نرخ خروج سایتتون در چه وضعیتی قرار داره. 

نرخ خروج (Exit Rate)

نرخ خروج، از تقسیم تعداد خروجی از یک صفحه بر تعداد کل بازدیدکنندگان اون صفحه محاسبه میشه. بالا بودن میزان خروج لزوما نشانه نرخ بالای پرش اون صفحه نیست.

ساختار گزارش در گوگل آنالیتیکس

شما از طریق گزارش‌های گوگل آنالیتیکس می‌تونید در مورد ترافیک وب سایت خودتون اطلاعات بیشتری کسب کنید و به تجزیه تحلیل بخش‌های مختلف سایت‌تون بپردازید. گوگل آنالیتیکس ابزاریه که می‌تونه در تعیین و تصحیح استراتژی شما نقش بزرگی رو ایفا کنه. گزارش‌هایی که در گوگل آنالیتیکس مشاهده می‌کنید، از طریق داده‌هایی تهیه میشه که سایت شما به سمت سرورهای گوگل آنالیتیکس ارسال میکنه. در ادامه به بررسی چند مفهوم مهم در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس می‌پردازیم: 

ابعاد (dimenition)

نشان دهنده ویژگی‌هایی از وب سایت شما نظیر صفحات مورد بازدید، صفحه خروج کاربر، شهر و نوع مرورگرهای بازدیدکنندگان در وب سایت هست.

متریک (metrics)

خصوصیات عددی محسوب می‌شن که به صورت نرخ، ارزیابی می‌شن. زمان ماندن کاربر یا تعداد بازدید از صفحه از سری نمونه‌های متریکس هستند.

تنظیم زمان و تاریخ

به بخش audience وارد شید و گزینه overview رو انتخاب کنید. در بخش بالا سمت راست می‌تونید تاریخ و زمان رو تنظیم کنید. با انتخاب گزینه مقایسه می‌تونید مقایسه‌ای راجع به دو بازه مختلف رو مشاهده کنید تا بفهمید کدوم متریکس‌ها در بازه دوم ارتقا پیدا کردند.

گزارش‌های مهم در آموزش google analytics

حالا که با ساختار کلی گزارشات آشنا شدیم؛ به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین اون‌ها در گوگل آنالیتیکس می‌پردازیم:

source/medium

شما می‌تونید این گزارش رو از بخش the acquisition و در source medium پیدا کنید. این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در google analytics هست و برای بازاریابان آنلاینی که براشون مهمه که کاربران‌شون از کجا میان، کاربرد زیادی داره. این گزارش به بهبود عملکرد کلی سایت هم کمک زیادی می‌کنه. این گزارش به شما میگه که کاربران از کجا و چه زمانی وارد سایت شدند. اطلاعات مربوط به لینک utm هم در این گزارش گفته شده.

Landing page

اولین صفحه‌ای که کاربر در ابتدای هر دوره بهش وارد شده رو نشون میده. با این بخش از ابزار گوگل آنالیتیکس می‌تونید مشاهده کنید که کاربران شما بیشتر وارد چه صفحاتی شدند. به عبارتی صفحه‌ای که session کاربران از اون شروع شده رو صفحه فرود یا لندینگ پیج می‌نامند. شما در google analytics از طریق صفحه behavior می‌تونید صفحات ورود خود رو شناسایی کنید.

Age/gender

این گزارش در درک و شناخت بهتر مخاطبینتون تاثیر داره. شرایطی مثل سن، جنسیت و غیره کمک می‌کنه که استراتژی سایت شما مطابق با رنج سنی و علایق کاربران‌تون برنامه ریزی بشه.

Site speed

برای دستیابی به اطلاعات و بهبود سرعت سایت می‌تونید به این بخش از گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید. در این بخش سرعت مواردی مثل سرعت زمان لود شدن صفحات و سرعت زمان بارگذاری مطالب مشخص میشه. همچنین پیشنهادهایی در قسمت speed suggestion برای بهبود سرعت به شما داده میشه. 
حالا یک سری گزارش‌هایی هم وجود دارند که به صورت پیش فرض به ما اطلاعات نمیدن و نیاز به اقدام ما دارند؛ تا بتونن داده‌ای از عملکرد سایت در اختیار ما بزارن؛ در ادامه به بررسی چند نمونه از موارد زیر می‌پردازیم.

Site search

این بخش نشون میده که کاربر در سایت چه چیزهایی رو جستجو می‌کنه. این بخش به صورت پیش فرض غیر فعاله و باید از قسمت admin اون رو فعال کنید.
فعال کردن این بخش از اونجایی مفیده که باعث میشه بفهمید کاربر دقیقا در سایت به دنبال چه چیزی میگرده و همچنین باعث میشه بفهمید در چه قسمت‌هایی تولید محتوای بهتری انجام بدید تا سایت شما طبق نیازهای کاربران‌تون برنامه ریزی بشه.

Funnel visualization

به دلایل مختلفی ممکنه کاربر اون پروسه و مسیری که ما انتظار داریم رو طی نکنه؛ در نتیجه به هدفی که ما در نظر گرفتیم هم نرسه؛ مثلا پر کردن یک فرم، خرید یک محصول یا…
این گزارش به شما این امکان رو میده موانعی که مانع تحقق این هدف شدن رو شناسایی کنید؛ یعنی بفهمید که دقیقا توی کدوم قسمت از مسیر رسیدن به هدف (خرید محصول، پر کردن فرم و…) کاربر منصرف شده و به هر نحوی از تکمیل این فرآیند سر باز زده. آگاهی از این موضوع بهتون کمک می‌کنه بفهمید مشکل دقیقا چیه، کجاست (کدوم صفحه؟) و چطوری باید حلش کنید؛ در نهایت تغییرات لازمه رو (هر چند ناچیز) اعمال کنید و نرخ تبدیل رو به راحتی افزایش بدید.
در واقع توی یک جمع بندی کلی میشه گفت این گزارش در بهینه سازی تجربه کاربری نقش تاثیرگذاری داره.

Events

رویدادها اقدامات کاربری خاصی هستند که توی سایت اتفاق میفته و همراه با KPLها ایجاد میشن.

Utm

امکان مشاهده معیارهایی مثل میزان جستجو، تبادلات، تعداد مشاهده صفحه و غیره در این بخش وجود داره. همچنین کمپین‌های مختلف رو همراه با پارامترهاشون می‌تونید در این بخش مشاهده کنید. برای اطلاع بیشتر به صفحه لینک Utm مراجعه کنید.

باقی بخش‌های منوی گوگل آنالیتیکس

حالا که این همه حرف زدیم؛ وقتشه یک توضیح کلی از باقی بخش‌های منوی google analytics هم بگیم

منوی اصلی 

وقتی صفحه گوگل آنالیتیکس رو باز می‌کنید، در سمت چپ شما می‌تونید منو رو مشاهده کنید.

 home

صفحه اصلی که در اون اطلاعات کلی در مورد تمام وب سایت‌ها در اختیار شما قرار میگیره. از کاربران آنلاینی که همون لحظه در سایت شما حضور دارند، کاربرانی که از آخرین زمان آن‌ها در سایت ساعت‌ها گذشته، دستگاه‌های استفاده شده توسط کاربران برای بازدید از سایت شما و بسیاری از اطلاعات جامع دیگه در این هست. بخشی از این اطلاعات از طریق نمودار و گراف نشون داده میشه.

Customization

سربرگ سفارشی سازی خودش به 4 قسمت تقسیم میشه که در ادامه آموزش نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس این قسمت‌ها رو بهتون معرفی می‌کنیم.

Dashboard

گزارش‌های گوگل آنالیز سایت متعدده. چیزی بیشتر از 70 نوع گزارش مختلف رو می‌تونید بعد از کار با google analytics تهیه کنید و هر کدوم رو به صورت مجزا مورد تحلیل و بررسی قرار بدید؛ اما بعضی اوقات هست که شما نیاز دارید چند تا گزارش رو به صورت همزمان مشاهده و بررسی کنید. برای این کار می‌تونید یک داشبورد درست کنید که از قسمت‌های مختلف تشکیل شده و هر تیکه رو به یک گزارش اختصاص بدید. اینطوری می‌تونید چند تا گزارش مربوط به یک حوزه مثل سئو رو همزمان با هم داشته باشید؛ در نتیجه با دقت بیشتر و در زمان کمتری تصمیم بگیرید.

Custom report

توی این قسمت این امکان رو دارید که گزارش‌های اختصاصی کسب و کار مورد نظرتون رو بسازید. اینطوری دید حرفه‌ای و با دقت بیشتری به روند تصمیم گیری و تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌کنید خواهید داشت و ثمره این دقت بیشتر و نگاه حرفه‌ای هم تسهیل فرآیند تصمیم گیریه.

Saved report

این بخش یه جورایی شبیه سیو مسیج تلگرامه که شما پیام‌های مورد نیازتون رو داخلش ذخیره می‌کنید. هر گزارشی که شما باهاش کار می‌کنید رو می‌تونید در قسمت saved report ذخیره کنید. این کار بهتون کمک می‌کنه موقعی که به یک گزارش نیاز داشتید سریع‌تر بهش دسترسی پیدا کنید.

Custom alert

بعضی اوقات پیش میاد که به هر دلیلی نتونید گوگل آنالیز سایت رو رو چک کنید؛ اما دقیقا توی همون روز یک اتفاق غیر معمول داخل سایت بیفته؛ مثلا فروش افزایش ناگهانی داشته باشه یا ترافیک سایت خیلی افت کنه. شما می‌تونید با تنظیم کردن Custom alert این قابلیت رو در اون ایجاد کنید که اگر اتفاقاتی از این دست افتاد و نیاز به بررسی شما بود، ایمیل براتون ارسال بشه.

Reports

این گزارش به شما کمک می‌کنه تا اطلاعات دقیقی از سایت بدست بیارید.

بررسی امکانات گوگل آنالیتیکس 4

در این قسمت تعدادی از اطلاعاتی رو که بعد از آموزش تحلیل گوگل آنالیتیکس 4 به دست میارید رو در قالب چند سوال با هم مرور می‌کنیم.

جزئیات بخش reports (گزارش‌ها) در گوگل آنالیتیکس

Real time

این بخش اجازه دسترسی به اتفاقات لحظه‌ای توی سایت رو میده. اطلاعاتی مثل نحوه ورودی کاربران، تعداد صفحات دیده شده توسط آن‌ها، مکانی که اونا در همون لحظه اونجا هستند و… رو در دسترس شما قرار میده.

Audience (مخاطبین)

یا همون بخش مربوط به مخاطبان، اطلاعاتی راجع به ویژگی مخاطبان در اختیارتون قرار میده؛ اطلاعاتی مثل سن، جنسیت، اطلاعات جغرافیایی و موارد مورد علاقه کاربران در اینجا مشخص میشه.

Overview (اطلاعات کلی)

توی این قسمت یک سری اطلاعات کلی در اختیار شما قرار می‌گیره که شِمای کلیش رو در عکس زیر می‌تونید ببینید:
همون طور که داخل عکس هم مشخصه، در قسمت زیر نمودار یک سری آمار کلی وجود داره:
Session: دوره‌ها یا تعداد دفعاتی که سایت شما بازدید شده.
Users: تعداد کاربران
New User: تعداد کاربران جدید
Pageviews: تعداد صفحاتی که توسط کاربران مشاهده شده
Pages / Session: میانگین تعداد صفحاتی که در هر دوره مشاهده شده
Avg. session duration: میانگین طول مدت یک دوره بازدید
Bounce rate: نرخ پرش
Number of sessions per user: تعداد sessionهای هر کاربر
% New sessions: درصد دوره‌هایی که در اون بازدیدکننده جدید وارد سایت شده 
در سمت راست این عکس می‌تونید نمودار دایره‌ای رو مشاهده کنید که آمار بازدید کننده‌های جدید و قدیمی رو به صورت درصد نشون میده.
در قسمت نمودار overview شما می‌تونید انتخاب کنید که از بین 8 آمار عددی که پایین نمودار ارائه شده، کدوم متریک روی نمودار نمایش داده بشه؛ علاوه بر این امکان انتخاب دو متریک به صورت همزمان و مقایسه اون‌ها با همدیگه هم وجود داره.
درست در سمت راست نمودار مذکور، شما می‌تونید از بین 4 گزینه، ساعت، روز، هفته و ماه انتخاب کنید که نمودار براساس چه مقیاس زمانی به نمایش در بیاد.

Demographics (اطلاعات جمعیت شناختی)

در این قسمت اطلاعاتی درباره سن و جنسیت کاربران شما در اختیارتون قرار می‌گیره. گوگل آنالیتیکس 4 این اطلاعات رو از حساب کاربری و اطلاعات کوکی‌های خودش به دست میاره. کوکی‌های گوگل آنالیتیکس تمام سایت‌هایی که کاربران از اون‌ها بازدید کردن رو بررسی می‌کنن تا در نهایت با کمترین درصد خطا و بیشترین دقت، سن و جنسیت اون‌ها رو شناسایی و توی این بخش در اختیار وبمسترها قرار بدن.

Interests (علاقه‌مندی‌ها)

توی این قسمت می‌تونید درباره علایق کاربران‌تون اطلاعات کسب کنید. شناخت علاقه‌مندی‌های اکثرین مخاطبین هدف بهتون کمک می‌کنه تغییرات مثبت و تاثیرگذاری رو در راستای جلب رضایت اون‌ها، روی سایت‌تون اعمال کنید. چگونگی کسب این اطلاعات مشابه حالت قبلی هست که بهتون توضیح دادم.

Geo (اطلاعات جغرافیایی)

گوگل آنالیتیکس جدید توی این قسمت، اطلاعاتی رو درباره مکان و زبان کاربران بهتون ارائه میده.

Behavior (رفتار)

Behavior شامل 4 قسمته:
بخش اول: New vs Returning
توی این قسمت می‌تونید رفتار کاربران جدید و قدیمی رو بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل نرخ پرش، نرخ تبدیل، مدت زمان موندن توی صفحه، تعداد sessionها و… با هم مقایسه کنید.
بخش دوم: Frequency & Recency
توی این قسمت می‌تونید بفهمید چقدر احتمال داره کاربران قدیمی مجدد به سایت برگردن و از آخرین حضور اون‌ها در سایت چه مدتی می‌گذره.
بخش سوم: Engagement
در این بخش می‌تونید به میزان درگیری و تعامل کاربران با وب سایت دسترسی پیدا کرده و مدت زمانی رو که در سایت سپری کردن مشاهده کنید.
بخش چهارم: Session Quality
در بخش session quality همه کانال‌های ورودی از نظر موارد مختلفی مثل تعداد کاربران، نرخ پرش، session و… با هم مقایسه میشن.

Technology (فناوری)

در این قسمت از google analytics یک گزارش و آمارگیری کامل درباره سیستم عامل و شرکت ارائه دهنده اینترنت کاربران‌تون در اختیار شما قرار می‌گیره.

Mobile (موبایل)

بخش موبایل به شما نشون میده کاربران سایت‌تون بیشتر با چه دستگاهی وارد سایت شما میشن؛ به عبارت دیگه توی این قسمت شما این امکان رو دارید که بفهمید چه تعداد از کاربران با گوشی و چند نفر با کامپیوتر و تبلت وارد سایت شما شدن و این آمارها رو با هم مقایسه کنید.

Benchmarking (معیار)

تا اینجای کار تمام گزارش‌ها مربوط به آمار متریک‌های مختلف (تعداد کاربران، sessions، نرخ پرش و…) توی دستگاه‌ها و بسترهای مختلف بود؛ اما قسمت benchmarking به شما میزان رشد متریک‌های مختلف رو در دستگاه‌ها و مکان‌های مختلف نشون میده.

User flow (جریان کاربر)

جریان کاربر همون طور که از اسمش پیداست، مسیرهای حرکت کاربران سایت رو مورد بررسی قرار میده و این امکان رو برای شما فراهم می‌کنه که ببینید کاربران چه مسیرهایی رو توی سایت شما طی کردن؛ همچنین قابلیتی وجود داره که شما این ردیابی رو براساس کشورهای مختلف انجام بدید.

Behavior (رفتار)

این قسمت رفتار کاربرها و اینکه چه تعاملی با سایت شما دارند رو مشخص می‌کنه. مواردی مثل سرعت سایت، سرعت سرچ و رویدادها، مسیری که کاربران پیمودند و میزان بازدید هر محتوا و غیره.

Overview (اطلاعات کلی)

Overview اطلاعات کلی درباره رفتار کاربران رو در اختیار شما می‌ذاره که در ادامه به صورت موردی بهشون اشاره می‌کنم:
Unique pageviews: تعداد صفحات غیرتکراری که کاربران دیدن.
Avg. Time on page: میانگین مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحات سایت
Bounce rate: نرخ پرش
Events: نوع تعامل کاربران با سایت
Site search: عباراتی که کاربران در سرچ بار سایت جستجو کردن
Behavior flow (جریان رفتار)
توی این بخش شما این امکان رو دارید که مسیر رفتار کاربران رو ببینید؛ همچنین این قابلیت براتون فراهمه که ابتدای مسیر رو خودتون مشخص کنید؛ سپس گوگل به شما نشون میده که ایستگاه‌های بعدی کاربران در سایت شما چه صفحاتی بودن.

Site content (محتوای سایت)

این بخش توی صفحه اول خودش اطلاعات زیر رو درباره هر صفحه و مطلب از سایت در اختیار شما می‌ذاره:
میزان بازدید
مدت زمان ماندگاری کاربران به طور میانگین نرخ پرش
میزان سودآوری و پول‌سازی
آمار ورود و خروج کاربران از طریق اون صفحه
در سایر صفحات می‌تونید اطلاعات دقیق‌تری به دست بیارید؛ مثلا ببینید رفتار کاربران توی هر سطح از زیردامنه‌ها چجوری بوده (content drilldown)، صفحات ورودی (landing page) و صفحات خروجی (excite page) کدوم صفحات بودن و …

Site speed (سرعت سایت)

این بخش درباره سرعت بهتون اطلاعات میده.
میانگین زمان لود شدن صفحات به ثانیه، زمان ریدایرکت شدن، زمان پاسخ‌دهی سرور و … از جمله مواردی هستن که توی این قسمت می‌تونید درباره‌شون اطلاعات به دست بیارید.
علاوه بر مواردی که گفتم، این امکان در google analytics برای شما فراهم شده که سرعت سایت رو بر اساس نوع مرورگر، کشور و یک صفحه به‌خصوص در سایت مورد بررسی قرار بدید.

Site search (جستجوی سایت)

برای استفاده از امکانات این قسمت، باید سرچ بار یا همون سیستم جستجوی داخلی سایت رو به google analytics متصل کنید؛ سپس این ابزار درباره جستجوهای کاربران اطلاعات دقیقی رو در اختیار شما قرار میده.

Events (رویدادها)

رویدادها در واقع تعاملات مورد انتظار شما از کاربران هستن که شما قصد اندازه‌گیری‌شون رو دارید؛ مثلا می‌تونید توی آنالیتیکس این موضوع رو تعریف کنید که با کلیک روی یک لینک یا دکمه خاص، یک رویداد داخل گوگل آنالیتیکس ثبت بشه؛ اینطوری بعدا می‌تونید تعداد کلیک‌های انجام شده روی اون دکمه یا لینک مورد نظرتون رو به طور دقیق اندازه‌گیری و بررسی کنید.

Acquisition (چگونگی جذب)

در این قسمت می‌تونید طریقه‌ای که مخاطبان به سایت شما جذب شدند رو بفهمید. مواردی مثل منابع، رسانه‌ها، نوع جستجو، کانال‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره روش‌های جذب محسوب میشن که در ادامه بیشتر درباره‌شون توضیح میدم. قبل از هر چیز بهتره با مفهوم چند تا عبارت آشنا بشید:

  • Sources یا منابع: منبع جذب کاربر که در حقیقت همون سایتی هست که کاربر از اون به سایت شما وارد شده.
  • Mediums یا رسانه‌ها: مفهوم این عبارت رسانه جذب کاربر رو نشون میده؛ توی این حالت کاربر یا از طریق جستجوی طبیعی (Organic) توی گوگل شما رو پیدا کرده، یا به واسطه یک تبلیغ یا لینک به وب سایت شما هدایت شده (Referral)، یا هم اینکه هیچ یک از این دو حالت نبوده. (None)
  • Channels یا کانال‌ها: مفهوم یک کانال، به طریقه جذب کاربران سایت اشاره می‌کنه.
  • Direct یا مستقیم: اون دسته از کاربرانی که با وارد کردن url صفحه اصلی شما، مستقیم وارد سایت شدن.
  • Organic search یا جستجوی طبیعی: کاربرانی که سایت شما رو با جستجوی طبیعی و از طریق صفحه نتایج یک موتور جستجو پیدا کردن، نه تبلیغات.
  • Referral یا ارجاعی: اون دسته از کاربرانی که از سایر وب سایت‌ها به واسطه تبلیغ، لینک و … به سایت شما ارجاع داده شدن.
  • Social یا اجتماعی: کاربرانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر و … وارد سایت شما شدن.

Overview (اطلاعات کلی)

پایین‌تر، زیرِ این تنظیمات سه تا نمودار هست:

  • نمودار دایره‌ای که از نوع نمودار جذب ترافیکه.
  • دو نمودار دیگه میزان تعامل کاربرانی که از راه‌های مختلف جذب شدن با سایت رو نشون میده؛ با تحلیل این دو نمودار می‌تونید بفهمید چند درصد از کاربران مسیرهای مورد نظر شما رو طی کردن و به مشتری یا کاربر ثبت تبدیل شدن.

All traffic (تمام ترافیک)

این قسمت یک نقشه درختی از تمام ترافیک سایت در اختیار شما می‌ذاره. توی این بخش شما می‌تونید درباره کانال‌ها، رسانه‌ها، منابع و ترافیک ارجاعی اطلاعات دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری رو ببینید.

Google ads (تبلیغات گوگل)

بخش گوگل ادز همون طور که از اسمش هم انتظار میره، میزان ترافیکی که سایت شما از طریق تبلیغات گوگل جذب کرده رو بهتون نشون میده؛ همچنین در صورتی که ادز ران کرده باشید، توی این بخش می‌تونید درباره میزان کلیک دریافتی، هزینه‌ها و مقدار ترافیک جذب شده برای هر کلمه کلیدی اطلاعات کسب کنید.

Search console (سرچ کنسول)

توی این قسمت شما می‌تونید سرچ کنسول سایت‌تون رو به آنالیتیکس متصل کنید و گزارش‌ها و اطلاعات دقیق‌تری درباره ترافیک ورودی سایت به دست بیارید.

Social (اجتماعی)

مشابه چیزی که توی قسمت‌های قبل‌تر گفتم، توی این قسمت می‌تونید ترافیک ورودی از مبدا شبکه‌های اجتماعی مختلف رو مورد بررسی قرار بدید.

Conversions (تبدیل‌ها)

اگر کاربران اهدافی که شما از یک سایت دارید رو محقق کنند و به یک کاربر ثابت یا مشتری شما تبدیل بشن؛ میزان تبدیل شما افزایش پیدا کرده. در کل در این قسمت تعیین میشه که کاربر اهدافی که شما برای سایت تعیین کردید رو طی کرده یا نه. میزان معامله‌های اتفاق افتاده، درآمدتون و میانگین ارزشی که برای شما داشته تعیین میشه. می‌تونید ببینید هر صفحه چه مقدار تبدیل رو به خودش اختصاص داده. برخی سایت‌ها لیستی از جایگزین‌های گوگل آنالیتیکس رو معرفی می‌کنند؛ اما باید در نظر داشته باشید که گوگل آنالیتیکس توسط خود شرکت گوگل معرفی شده و به عقیده بسیاری از افراد، ابزاری که خود گوگل معرفی می‌کنه می‌تونه خیلی جامع‌تر از ابزارهای مشابه توی بازار باشه.

Goals (اهداف)

goal معیاری برای سنجش عملکرد وب سایت هست و حتما برای اینکه بفهمید سایت شما چطور عملکردی داشته، باید این بخش رو فعال کنید. شما می‌تونید با تعیین اهداف‌، میزان موفقیت سایت‌تون رو بررسی کنید و ببینید چند درصد از کاربران روندی که در سایت مد نظر شما بوده رو طی کردند. اهداف در یک سایت فروشگاهی میتونه خرید و پرداخت برای یک محصول باشه.

Multi channels funnels (مسیرهای چند کاناله)

با کمک این بخش می‌تونید بفهمید مشتریان و مخاطبین ثابت شما دقیقا چه مسیری رو طی کردن در تا در نهایت به مشتری و کاربر ثابت تبدیل شدن. آیا در اولین ورود به سایت خرید صورت گرفته؟ یا بین تمایل اولیه کاربر در ورود به سایت و انجام خرید فاصله وجود داشته؟ این فاصله چقدره؟ کاربر چند بار و از چه مسیرهایی وارد سایت شده تا در نهایت به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل بشه؟ این‌ها همه بخشی از سوالاتی هستن که شما توی این قسمت از گوگل آنالیتیکس جدید می‌تونید به جواب‌شون برسید.

Attribution (اختصاص)

این قسمت به شما نشون میده هر کدوم از کانال‌های ورودی سایت چه مقدار از تبدیل‌ها رو به خودشون اختصاص دادن.

چطور بودجه تبلیغاتی رو در بهترین جای ممکن هزینه کنیم؟

بعد از آموزش کار با گوگل آنالیتیکس جدید می‌تونید بفهمید که تبلیغ در کدوم کانال تلگرامی، کدوم بنر، کدوم منبع ترافیک (گوگل، اینستاگرام، گوگل ادز و…) موثرتره؛ یا در ایمیل مارکتینگ می‌تونید بفهمید از بین ایمیل‌هایی که ارسال کردید کدوم یکی نقش بیشتری در فروش محصول شما یا خدماتی که ارائه می‌دید داشته؟ یا کدوم یکی اصلا هیچ تاثیری نداشته؟

مسیر تبدیل شدن یک کاربر عادی سایت به مشتری به چه صورته؟

آگاهی از جواب این سوال از دغدغه‌های دیجیتال مارکترها در اوایل بوده! تا اینکه گوگل آنالیزور مثل یک ابرقهرمان میاد و تمام جامعه مارکتینگ رو از این دغدغه آزاد می‌کنه. در واقع گوگل آنالیزور در راستای پاسخ به این سوال دست راست شما خواهد بود. البته پیرو همون اصطلاح قدیمی که میگن تا تجربه نکنی نمی‌فهمی، این موضوع رو بعد از آموزش گوگل آنالیتیکس جدید و کار با اون می‌فهمید.

Google analytics 4 مجموعه‌ای از اطلاعات رو در جهت جواب دادن به این سوال در اختیار شما قرار میده؛ اینکه کاربران از چه صفحاتی دیدن کردن تا سرانجام به هدف شما یعنی خرید کردن از سایت برسن و چه پروسه‌ای طی شده تا بالاخره فرآیند خرید تکمیل بشه، همه و همه رو می‌تونید بعد از آموزش حرفه‌ای google analytics 4، با تحلیل گزارش‌های گوگل آنالیتیکس به دست بیارید.

علاوه بر این از گزارش‌های گوگل آنالیتیکس در این زمینه می‌تونید نتیجه بگیرید که کاربران نوپای خودتون رو به جای پول اول باید به لید تبدیل کنید و برای این مقصود هم نیاز به مجموعه فعالیت‌های مشخصی داشته باشید و اون‌ها رو دائما رصد و بهینه سازی کنید.

بیشترین و کمترین ترافیک وب سایت در چه ساعتیه؟

اعمالی مثل آپدیت کدهای سایت، تغییر سرور و… که حین اجراشون احتمال بروز خطا و به اصطلاح دان شدن سایت وجود داره بهتره در بازه زمانی انجام بشن که ترافیک ورودی سایت در حداقل میزان ممکن باشه تا زمان کافی برای اصلاح مشکل وجود داشته باشه؛ اما چطور می‌تونیم این بازه رو شناسایی کنیم؟

این کاریه که google analytics 4 انجام میده و اطلاعاتی رو درباره زمان‌هایی که ترافیک سایت در حداقل و حداکثر میزان ممکنه در اختیار شما قرار میده.9

برای آموزش گوگل آنالیتیکس جدید از کجا شروع کنیم؟

همینکه الان در حال خوندن مقاله آموزش گوگل آنالیتیکس جدید هستید اولین قدم برای ورود به عرصه کار با ga4 به حساب میاد؛ اما اینکه به مطالعه همین مقاله اکتفا کنید درست نیست. اگه دنبال آموزش کامل ga4 هستید بهتره که به موازات مطالعه مقالات در دوره‌های آموزش کامل گوگل آنالیتیکس 4 هم شرکت کنید. انواعی از دوره‌ آموزشی ga4 به صورت مجازی و حضوری وجود داره. البته از اونجایی که گوگل آنالیتیکس یک ابزاره و برای حرفه‌ای شدن در اون نیاز به تمرین و تکرار دارید، پیشنهاد من به شما دوره‌های مجازی و بسته‌های آموزش ویدیویی آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس 4 هست. اینطوری هر گاه در فرآیند کار با گوگل آنالیتیکس 4 به مشکل بخورید یا مطلبی رو فراموش کنید، می‌تونید خیلی سریع به آموزه‌های قبلی مراجعه کنید و اشکال کار رو پیدا کنید.