هیت مپ چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری کامپیوتر

اگر شما هم مثل من صاحب سایت هستید یا مدیریت و بحث دیجیتال مارکتینگ یک سایت رو بر عهده دارید، حتما براتون جذابه اگر ابزاری وجود داشته باشه که از طریق اون بتونید نقاط پر بازدید سایت‌تون رو شناسایی کنید یا بفهمید کاربرها از کدوم بخش سایت شما خوششون نمیاد یا از کدوم صفحات بازدید نمی‌کنن. 

خبر خوش اینه که چنین ابزاری واقعا وجود داره؛ این شما و این پدیده‌ای به نام هیت مپ. همین الان هم سایت‌های ایجاد هیت مپ های خارجی وجود دارن که این نقشه‌ها رو خیلی کامل و جامع برای سایت شما طراحی می‌کنن. الان حتما ذهن‌تون با انواع و اقسام سوال‌ها از جمله هیت مپ چیست پر شده؛ خلاصه که بریم که با هیت مپ بیشتر آشنا بشیم و پی ببریم واقعا heat map چیست؟!

Heat map چیست؟

Heat map یا نقشه حرارتی، نقشه‌های گرافیکی و رنگی هستن که مطالعه‌شون به ما کمک می‌کنه علاوه بر بررسی عملکرد صفحات مختلف سایت، رفتار و نحوه تعامل کاربران با سایت رو هم بهتر درک کنیم. این نقشه‌ها با استفاده از طیف‌ رنگ آبی تا قرمز مشخص می‌کنن که مخاطب‌ها با کدوم قسمت‌های سایت بیشتر و با کدوم مناطق کمتر درگیر شدن. به طور کلی رنگ قرمز و طیف رنگی نزدیک به قرمز در یک منطقه نشون دهنده این هست که کاربر با این بخش از سایت بیشترین درگیری رو داشته و رنگ آبی و طیف رنگی نزدیک به اون هم نشون دهنده کمترین میزان درگیریه.

هیت مپ (نقشه حرارتی) مصداق بارز عبارت فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه‌ست! در نگاه اول شاید فکر کنید که یه نقشه ساده‌ست اما همین نقشه در بحث مارکتینگ چنان کاربردی داره که نگو و نپرس.

انواع کاربرد هیت مپ

تصویر مینیاتوری هیت مپ

اطلاع از رفتار و هدف کاربران با هیت مپ

با کمک نقشه حرارتی می‌تونید از نحوه رفتار کاربرها با سایت‌تون آگاهی کسب کنید و مطمئن بشید که کاربر از ساختار سایت راضیه. علاوه بر این می‌تونید بفهمید که بازدید کننده‌ها به کدوم قسمت از سایت بیشتر توجه کردن و کدوم بخش براشون جذابیت نداشته.

داده‌هایی از این دست توی تصمیم‌هایی که در آینده برای سایت می‌گیرید خیلی تاثیرگذار و کمک کننده هستند.

بهینه سازی لندینگ در heat map

ساختار صفحات لندینگ نه تنها از لحاظ جلوه بصری سایت، بلکه از نظر جذب مخاطب بیشتر، خیلی اهمیت داره. قرار دادن تگ عناوین، استفاده بهینه از فضاهای سفید سایت و… از جمله موارد بهینه سازی لندینگ پیج هستند. علاوه بر این با نقشه حرارتی می‌تونید میزان توقف و کلیک کاربرها رو در باکس و دکمه‌های (CTA (call to action بررسی کنید. اصولا وقتی که میزان کلیک و درگیری کاربر با این بخش از سایت بیشتر باشه، می‌تونیم بگیم که CTA ما موفق عمل کرده و به نتیجه رسیده.

پاسخ به سوالات در آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان و کاربردیه که هر دیجیتال مارکتر بهش نیاز داره. این ابزار یک سری داده‌های مفید از رفتار کاربران توی سایت به ما میده. همچنین با استفاده از این ابزار می‌تونید داده‌های کمی و آماری مثل نرخ پرش، میزان ترافیک سایت و… رو مورد بررسی قرار بدید.

حالا یک سوال این وسط هست و اونم اینه که چرا بعضی اوقات بازدید کننده‌ها اون فعالیتی که ازشون انتظار داریم رو انجام نمیدن؟ مثلا بعضی اوقات شما پیش بینی می‌کنید که تعداد کلیک روی یکی از دکمه‌های CTA بالا خواهد بود؛ اما بعد از گذشت مدتی می‌بینید تیر آینده نگری‌تون به سنگ خورده و دکمه فراخوان مد نظرتون اصلا توجه کاربر رو جلب نکرده! حالا چرا؟

برای رسیدن به جواب سوال بالا بعد از اینکه میزان درنگ کردن (ماندگاری) کاربرها و نرخ تبدیل صفحات سایت رو تحلیل کردید، می‌تونید از هیت مپ کمک بگیرید و به این ترتیب با بررسی نحوه تعامل مخاطبان در سایت پی ببرید که بازدید کننده‌ها روی کدوم بخش‌ها بیشترین کلیک رو داشتن و کدوم مناطق برای اون‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده.

تعیین تعداد کلمات بهینه در صفحات

برای گوگل حجم مطالب سایت شما و تعداد کلماتی در اون استفاده می‌کنید هیچ ارتباطی با کیفیت مطلب نداره. البته این قانون فقط برای گوگل صدق نمی‌کنه و هرجای دنیا هم برید کیفیت متن رو بر اساس تعداد کلماتش ارزیابی نمی‌کنن. پاسخ به نیاز کاربر فاکتوری هست که گوگل از طریق اون کیفیت مطالب سایت شما رو مورد بررسی قرار میده. با استفاده از نقشه‌های حرارتی می‌تونید بفهمید که چه موضوعاتی در سایت برای کاربر مهم‌تره و برای هر موضوع، مخاطبین به چه اطلاعاتی نیاز دارند. اونجاست که با طراحی یک استراتژی تولید محتوا مشتی، تخته گاز میرید به سمت تامین نیاز مخاطبین سایت‌تون.

بهبود استراتژی مربوط به لینک‌های داخلی در نقشه حرارتی

مزیت وجود لینک‌های داخلی از این جهته که به شما این امکان رو میده که محتوا و مطالب سایت رو بر اساس میزان اهمیتشون سلسله بندی کنید. اینطوری مطالب مهم‌تر سایت در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرن و بیشتر به چشم میان.

همونطور که در بخش‌های قبلی هم به این مسئله اشاره کردم، با کمک نقشه حرارتی می‌تونید پی ببرید که بازدید کننده‌ها بیشترین کلیک رو روی کدوم بخش از سایت انجام دادن و چه قسمت‌هایی از سایت بیشتر مورد توجه مخاطب قرار گرفته. حالا شما یک الگو از مناطق پربازدید سایت دارید و بر اساس اون قادرید بهترین مکان قرارگیری لینک‌ها رو مشخص کنید و باعث افزایش ترافیک در صفحات مد نظرتون بشید.

ایجاد ساختار مناسب برای هدایت مشتری

باید مطمئن باشید که تمام صفحات و لینک‌های موجود در سایت عملکرد صحیحی دارن، همکاری‌های لازم بیشنون برقراره و مخاطب رو به مسیر درستی که هدف شما و خود کاربر هست هدایت می‌کنن. وقتی که دارید صفحات و لینک‌های مختلف سایت رو بررسی می‌کنید، این سوال رو به صورت پیش زمینه توی ذهن‌تون داشته باشید که بعد از کلیک روی هر لینک دقیقا چه اتفاقی باید بیفته و آیا لینک مورد نظر داره درست مخاطب رو پیش می‌بره یا نه؟

یافتن عناصر مبهم و گیج کننده در هیت مپ

تا حالا شده وارد سایتی بشید، روی یه باکس CTA یا یک لینک کلیک کنید اما هیچ اتفاقی نیفته؟ اون لحظه حتما با خودتون فکر می‌کنید درست کلیک نکردید؛ پس یک بار دیگه کلیک می‌کنید؛ اما باز هم هیچ اتفاقی نمیفته! در ادامه سه باره و چهار باره کلیک می‌کنید و باز همون آش و همون کاسه. اینجاست که اعصاب‌تون حسابی به هم می‌ریزه و در مودبانه‌ترین حالت ممکن با گفتن “اینام ما رو سر کار گذاشتن” از سایت خارج می‌شید. خب حالا هیت مپ در این زمینه چه کاری می‌کنه؟ خیلی سوپرمن طور میاد و بهتون کمک می‌کنه که این بخش‌ها رو شناسایی و اشکالات رو رفع کنید. این عناصر مبهم رو بهتره در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص بدید و اصلاحشون کنید؛ در غیر اینصورت نرخ پرش سایت رو افزایش و ترافیک و بازدید سایت رو به میزان قابل توجهی کاهش میده.

تصویر نحوه نمایش heat map

شناسایی عناصر غیر ضروری صفحه

با هیت مپ می‌تونید عناصر غیر ضروری سایت رو شناسایی کنید. گاهی وقت‌ها بعضی عناصر و المان‌های موجود در صفحه که اهمیت چندانی هم ندارن توجه مخاطب رو بیش از حد به خودشون جلب می‌کنن، طوری که ذهن کاربر رو از هدف و موضوع اصلی سایت منحرف می‌کنه؛ در نتیجه اونچه رو که باید نمی‌بینه و در عوض به چیز توجه می‌کنه که نه سر پیازه و نه ته پیاز! با استفاده از نقشه حرارتی می‌تونید این موارد رو شناسایی کنید و با حذف یا تغییر موقعیت‌شون توی سایت، کاری کنید که کاربرها به خود پیاز توجه کنن! 

خب حالا که فهمیدید heat map چیست و با کاربردهای اون آشنا شدید وقتشه که آستین‌ها رو بالا بزنید و برید دنبال ایجاد هیت مپ برای سایت خودتون. ابزارها و سایت‌های ایجاد هیت مپ های خارجی زیادی هستن که این کار رو انجام میدن و شما با ثبت نام در اون‌ها می‌تونید هیت مپ های خارجی سایت خودتون را تهیه کنید. 

* یک موتور جستجو به نام یاندکس هم هست که توی زمینه هیت مپ خدمات خوبی داره و می‌تونید ازش استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *