hotjar چیست و چه امکاناتی داره؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری از hotjar

آیا به دنبال یک ابزار به درد بخور و کاربردی برای تحلیل رفتار کاربران هستید؟ آیا گوگل آنالیتیکس به عنوان یکی از سردمداران ابزارهای تحلیل داده در دیجیتال مارکتینگ به تنهایی دیگه براتون کافی نیست و دلتون یه ابزار جدید با داده‌های جدید و کاربردی‌تر می‌خواد؟

خب پس از اینجا تکون نخورید؛ چون راه حل‌تون توی همین صفحه هست: ابزار hotjar!

خب حالا hotjar چیست و چرا معتقدم آجیل مشکل گشای شماست؟

برای رسیدن به پاسخ این دو سوال ادامه مطلب رو از دست ندید.

Hotjar چیست؟

ابزار hotjar یکی از ابزارهای تحلیل رفتار کاربران در تعامل با سایته؛ مثل گوگل آنالیتیکس.

با کمک hotjar (هات جار) می‌تونید رفتار و عملکرد کاربران رو در سایت تحلیل و بررسی کنید؛ در نتیجه با شناخت مخاطبین هدف و نحوه تعامل اون‌ها با سایت این امکان برای شما فراهم میشه که نقاط قوت و ضعف وب سایت‌تون رو از لحاظ محتوایی و ساختاری کشف کرده و با اصلاح یا تقویت اون‌ها عملکرد سایت رو ارتقا بدید.

Hotjar (هات جار) یا گوگل آنالیتیکس 4؟ کدوم بهتره؟

تصویر ساختگی از رقابت hotjar و گوگل آنالیتیکس

ممکنه بعد از آشنایی با hotjar فکر کنید می‌تونید بین این ابزار و آنالیتیکس 4 یکی رو انتخاب کنید که باید بگم فکر اشتباهیه. در واقع ابزار هات جار (hotjar) مکمل آنالیتیکس 4 هست و به هیچ وجه نباید از قاعده نو که اومد به بازار کهنه میشه دل آزار در این حوزه استفاده کنید و بیخیال آنالیتیکس بشید؛ خصوصا اینکه بعد از آپدیت آنالیتیکس به ga4 کلی امکانات خفن و کاربردی به این ابزار اضافه شده. موضوع بعدی اینه که hotjar یه جورایی علت یابِ داده‌هایی هست که شما توی ga4 بدست آوردید؛ مثلا اگر آنالیتیکس 4 عددی رو تحت عنوان نرخ پرش بهتون ارائه میده، شما صرفا متوجه می‌شید درصدی از کاربران ضمن ورود به یکی از صفحات سایت، به هر دلیلی و بدون گشت و گذار در سایر صفحه‌ها از وب سایت خارج شدن؛ اما هرگز متوجه نمی‌شید چرا و کاربران دقیقا با کجای سایت به مشکل خوردن یا براشون مطلب نبوده که از سایت خارج شدن؟ اینجاست که hotjar به کمک شما میاد!

در مجموع استفاده از هر دو ابزار hotjar و آنالیتیکس به نوبه خودشون ضروری و کاربردی هستن و فکر جایگزین سازی هر یک به جای اون یکی رو از سرتون بیرون کنید و در کمال صلح از هر یک در جای خودشون استفاده کنید.

امکانات ابزار hotjar

خب این همه از به درد بخور بودن هات جار (hotjar) صحبت کردیم، آیا وقتش نرسیده برای ادعای خودمون دلیل و برهان بیاریم؟

در ادامه این قسمت بهتون خواهم گفت که ابزار hotjar دقیقا چه امکاناتی داره و چطوری در تحلیل رفتار کاربران بهتون کمک خواهد کرد.

تصویر مینیاتوری

ردیابی نامحسوس عملکرد کاربران با recordings

قطعا قابلیت recordings  یکی از بهترین و کاربردی‌ترین امکانات ابزار hotjar هست. با استفاده از این ویژگی ابزار هات جار شما می‌تونید حرکت کاربران رو در سایت به طور نامحسوس ردیابی کنید.

عملکرد هات جار در بخش recordings به این صورته که به محض ورود کاربر به سایت تا لحظه خروجش، از صفحه مرورگر اون فیلم می‌گیره.

این ویدیوها به چه دردی می‌خورن؟ الان بهتون میگم.

به طور کلی ویدیوهای ضبط شده از صفحات مرورگر کاربران بهتون کمک می‌کنه که:

نحوه تعامل کاربران با جزئیات سایت (هدر، فوتر، منو، بادی، منو، دکمه‌ها و…)

درک کامل تجربه کاربری در سایت

کشف باگ‌های نهفته وب سایت

دستیابی به علت ترک کردن سایت توسط کاربر

و…

کشف نقاط داغ وب سایت با heatmap

امکان دیگر در ابزار هات جار ارائه نقشه‌های حرارتی از عملکرد مخاطبین و کاربران سایت شماست. هیت مپ‌ها یا نقشه‌های حرارتی نقاط جذاب و منفور سایت رو به شما معرفی می‌کنن. با استفاده از این نقشه‌ها خواهید فهمید که کدوم لینک، دکمه یا چه قسمتی از سایت بیشترین کلیک رو دریافت کرده و چه قسمت‌هایی اصلا مورد توجه مخاطب واقع نشده.

به طور کلی می‌تونیم کاربرد هیت مپ رو در هات جار، شناسایی نقاط قوت و ضعف سایت در جهت بهبود تجربه کاربری اعلام کنیم.

تصویر مینیاتوری از زره بین

آنالیز تعامل کاربران با فرم‌های سایت در forms

امکان بعدی در ابزار hotjar بررسی میزان تعامل کاربران با فرم‌های موجود در سایت هست؛ یعنی هات جار اطلاعاتی رو در اختیارتون قرار میده که به کمک اون داده‌ها می‌تونید بفهمید کدوم یک از فیلدهای فرم مورد نظر شما مورد توجه قرار گرفته و پر شدن و کدوم کادرها خالی موندن؛ مثلا اگر یک فرم ثبت نام دارید، هات جار بهتون میگه چند درصد از کاربران ایمیل‌شون رو وارد کردن یا چند نفر از ارائه شماره موبایل خودشون سرباز زده و تمایلی به این کار نشون ندادن.

درک دوران ماقبل lead با funnels

طبیعتا لیدها یا سرنخ‌های سایت از زیر بته به عمل نمیومده و یک فرآیندی رو طی کردن تا در نهایت به lead تبدیل شدن؛ اما چه فرآیندی؟ چجوریه که یک سایت n هزار بازدید کننده داره؛ ولی در نهایت تنها چند صد نفر از اون‌ها به سرنخ یا لید تبدیل میشن؟

پاسخگوی تمام این سوالات و کلی سوال دیگه امکانی هست در ابزار hotjar به نام قیف تبدیل (funnels).

با استفاده از این ویژگی هات جار می‌تونید بفهمید که در یک بازه زمانی مشخص، پروسه لید سازی سایت چطوری طی شده؟ بیشترین میزان ریزش ترافیک (خروج کاربر از سایت و چرخه تولید لید) در کدوم یک از مراحل (صفحات) قیف تبدیل اتفاق افتاده؟

در نهایت با استفاده از این اطلاعات می‌تونید صفحاتی رو که کاربران زیادی از اون‌ها خارج شدن شناسایی کنید؛ سپس با یک تحلیل اساسی، عیوب این صفحات رو پیدا کرده و رفع‌شون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *