بازاریابی تعاملی چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

بازاریابی تعاملی

تا حالا شده همینطور که رو کاناپه لم دادی و کانال‌های تلویزیون رو پایین و بالا می‌کنی با یک پیام بازرگانی مواجه بشی که از شدت بیمزه‌ بودن فیست پوکر بشه و کاری از دستت برنیاد و دوست داشته باشی مثل سیامک انصاری یک دوربینی چیزی پیدا بشه که برای یک دقیقه فقط زل بزنی بهش؟!

در دنیای دیجیتال مارکتینگ به این سبک بازاریابی که همیشه محتوا از سمت کسب و کار و برند آغاز می‌شه و اصولا تعاملی صورت نمی‌گیره می‌گن بازاریابی برون‌گرا!

یک نوع دیگه از بازاریابی هست که تو اون مشتری همیشه دستش بازه!

یعنی اینطوریه که خود برندها مسیر تعامل رو باز می‌ذارن تا با دریافت انتقاد و پیشنهاد از سمت مشتری‌ها در بتونن عملکرد بهتری در ارائه خدمات داشته باشن.

پس اگه دنبال روشی می‌گردین که علاوه بر تعامل با مشتری کیفیت کسب و کارتون رو هم بهتر کنین بازاریابی تعاملی همون چیزیه که می‌تونه برگ برنده‌تون باشه. 

تو این مقاله به بررسی بازاریابی تعاملی یا interactive marketing پرداختم و از تاثیرات و انواعش صحبت کردم و در نهایت مزایای این مدل بازاریابی رو براتون برشمردم. پس بزنین بریم با یک مقاله دیگه از سیر تا پیاز دیجیتال مارکتینگ! در این راستا اگه نیاز به هر گونه مشاوره دیجیتال مارکتینگ داشتین من در خدمت‌تون هستم. 

بازاریابی تعاملی

تعریف بازاریابی تعاملی (interactive marketing) به زبان ساده!

اینتراکتیو مارکتینگ یا بازاریابی تعاملی یکی از صدها مدل بازاریابی محسوب می‌شه که مخاطب و سلیقه‌ش تو اون پادشاهی می‌کنن. تو این بازاریابی فروشنده باید چشمش به تموم حرکت‌های مشتری باشه و در زمان و مکان مناسب آماده پاسخ درخور به اون حرکت باشه. برندها به وسیله این نوع بازاریابی با داستان سرایی می‌تونن تعامل خوبی با مشتری‌هاشون برقرار کنن و به این واسطه روز به روز مخاطب‌های بیشتری جذب کنن.

بله همونطور که گفتم داستان سرایی تو این نوع بازاریابی حرف اول رو می‌‌زنه. پس اگه به قواعد داستان سرایی مسلط هستین کسب و کارتون رو با این مدل بازاریابی می‌تونین بترکونین. 

بازاریابی تعاملی محیطی رو ایجاد می‌کنه که تو اون مشتری و برند با هم می‌تونن تعامل و گفتگو دوستانه برقرار کنن. 

همونطور که گفتیم مشتری تو این بازاریابی نقش مهمی بر عهده داره به طوری که می‌تونه به رشد برند کمک کنه و باعث تحول رو به جلو کسب و کار بشه. در ادامه به انواع و تاثیر بازاریابی تعاملی می‌پردازم. 

7 روش بازاریابی تعاملی که بدون اونا یک جای کار می‌لنگه!

در بازاریابی تعاملی محتوا باید با هدفِ ارتباط با مخاطب‌ تولید بشه؛ از طرف دیگه محتوایی که از زیر دست نویسنده میاد بیرون هم باید دارای شاخصه‌های تعامل برانگیز باشه. یعنی چی؟ یعنی اگر یک خدماتی رو دارین به گروه بزرگی از افراد ارائه می‌دین هر کدوم از اون اشخاص باید تصور کنن محصول و خدمات شما منحصر به خودشونه. برای درک بهتر بهتره به بازاریابی محتوایی هم مسلط باشین. در ادامه چند مدل از ترفندهای بازاریابی تعاملی رو براتون فهرست می‌کنم تا بتونین از این مدل بازاریابی به شیوه خودتون بهره ببرین.

اشکال و شاخصه‌های اصلی بازاریابی تعاملی در 7 موردی که در ادامه بهتون می‌گم خلاصه می‌شه: 

  • داستان سرایی تعاملی: داستان سرایی یکی از مهم‌ترین روش‌هایی هست که به واسطه اون می‌تونین مخاطب‌ رو با خودتون همراه کنین. افراد بیشتر جذب کسب و کارها و افرادی می‌شن که داستانی برای گفتن داشته باشن.
  • فیلم‌های تعاملی: پخش فیلم هم به دلیل این که با روایت همراهه می‌تونه گزینه خوبی برای ارتباط با مخاطب باشه. 
  • نظر سنجی: نظرسنجی یک دیگه از روش‌های بازاریابی تعاملی محسوب می‌شه که به واسطه اون می‌تونین اطلاعات مفید و ارزشمندی رو از مخاطب‌هاتون به دست بیارین. مشتری‌ها هم می‌تونن با این روش نظر و عقیده خودشون رو بهتون انتقال بدن و این باز هم یک پائون مثبت برای شماست.
  • اینفوگرافی‌های تعاملی: اینفوگرافی‌هایی که در بازاریابی تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیره معمولا ساده، جذاب و قابل تشخیصه و از پیچیدگی‌های اینفوگرافی‌های سنتی خالیه. به طور کلی در اینفوگرافی‌های تعاملی کمتر از متن و بیشتر از تصاویر و طراحی‌ها استفاده می‌شه.
  • ایمیل‌های تعاملی: اکثر شرکت‌های بازاریابی از ایمیل مارکتینگ برای ارتباط با مشتری‌هاشون استفاده می‌کنن. دریافت ایمیل مشتری‌ها کار دشواری نیست و باید کمی با ایمیل مارکتینگ آشنایی داشته باشین پس به راحتی از کنارش عبور نکنین چرا که انتقال یک محتوای تعاملی با ایمیل می‌تونه برای مخاطب جالب و منحصر به فرد باشه. 
  • برگزاری مسابقه: انجام مسابقه یکی از روش‌های بسیار جالب از دید مخاطب شماست. شما می‌‌تونین با برگزاری مسابقه و قرعه کشی تعامل خوبی با مشتری‌ها برقرار کنین.
  • محتواهای تولید شده توسط کاربران: دعوت و درخواست از کاربرها برای تعامل در تولید محتوا یکی از روش‌های بازاریابی تعاملی محسوب می‌شه؛ حتی می‌شه اینطور گفت که این روش بهترین نمونه ارتباط و تعامل با مخاطبه؛ دلیلش هم اینه که وقتی ما در یک کاری مشارکت داریم نسبت به اون عمل احساس همدلی هم پیدا می‌کنیم. 
بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی چه مزایایی داره؟

مدل بازاریابی تعاملی به خاطر ماهیتش بیشتر برای شغل‌های اینترنتی مناسبه! مصرف کننده جماعت انتظار داره فروشنده جلو جلو نیازش رو حدس بزنه و براش محصول تولید کنه! در این راستا فروشنده‌ها نیاز دارن تا به روش‌های مختلف نیاز مشتری‌شون رو بفهمن! بازاریابی تعاملی این لطف رو در حق فروشنده‌ها می‌کنه. 

فروشنده‌ها به واسطه بازاریابی تعاملی می‌تونن رفتار و نیاز مصرف کننده رو بفهمن! حالا در ادامه به بررسی چند تا از مزیت‌های این نوع بازاریابی پرداختم که فکر می‌کنم دونستنش برای درک بهتر این نوع بازاریابی بسیار مهمه. 

افزایش تعامل با مصرف‌کننده

مهم‌ترین مزیت بازاریابی تعاملی اینه که به فروشنده‌ها فرصت ارتباط مستقیم با مشتری‌ها داده می‌شه. وقتی به طور مستقیم با مشتری مواجه بشین دقیق‌تر نیازهای مخاطب رو می‌شناسین و کسب و کارتون رو دور میفته.

افزایش وفاداری مصرف‌کننده

به کمک بازاریابی تعاملی می‌تونین وفاداری مصرف کننده رو نسبت به محصول و خدمات‌تون افزایش بدین. چطور؟ کافیه پاسخ مصرف کننده رو بدین. بله همین. وقتی یه مشتری براتون کامنت می‌ذاره به این معنیه که اون منتظر محصول شماست. 

تولید سرنخ

یکی از ویژگی‌های خوب بازاریابی تعاملی اینه که به واسطه اون می‌تونین دست به تولید سرنخ بزنین و مسیر رو برای ارتباط با مشتری باز کنین؛ به عنوان مثال می‌تونین از مشتری‌هاتون سوالاتی رو به صورت زیرکانه بپرسین و به طرق مختلف ازشون بخواین تا به سوالات کوتاه شما در صورت تمایل پاسخ بدن. اینطوری مسیر ایجاد صمیمیت و اعتماد‌سازی برای مشتری فراهم می‌شه. 

بازخورد مصرف‌کننده

بازخورد و ری‌اکشن مصرف کننده خیلی مهمه به طوری که نمی‌تونین بدون در نظر گرفتن بازخورد مصرف کننده دست به ایجاد استراتژی برای کسب و کارتون بزنین. اگه شما نیاز مشتری‌تون رو اشتباه متوجه بشین در واقع با دستای خودتون کسب و کارتون رو می‌فرستین به ناکجا آباد؛ بازاریابی تعاملی به شما این اجازه رو می‌ده که بتونین به کمک نظرسنجی خواسته مشتری‌تون رو بفهمین و متناسب با اون دست به ایجاد یک استراتژی اساسی برای کسب و کارتون بزنین.

شخصی‌سازی

نحوه تعامل با افراد در بازاریابی تعاملی به گونه‌ایه که فرد احساس می‌کنه محصول برای شخص شخیص خودش ساخته شده. تو این مدل بازاریاب با افراد به صورت فردی و شخصی رفتار می‌شه و به خواسته‌هاشون به صورت اختصاصی توجه می‌شه. مخاطب وقتی بفهمه که داره از سمت مشتری درک می‌شه ارتباط بهتری برقرار می‌کنه و این تعامل تبدیل به یک فرصت مناسب برای هر دو طرف می‌شه.

باعث افزایش فروش می‌شه

میزان موفقیت هر کمپین بازاریابی رو می‌شه از روی نرخ تبدیل فروشش تحلیل کرد. در بازاریابی تعاملی جریانی دو طرفه به وجود میاد و این باعث می‌شه افراد با اعتماد بیشتر تصمیم به خرید بگیرن. خریدارها در این مدل بازاریابی اگه به سوالی برخورد کردن می‌تونن از بازاریاب‌هایی که در محل هستند بپرسن و فروش شرکت با تعامل بین فروشنده و خریدار افزونی پیدا کنه.

جمع‌بندی

تو این مقاله به این سوال که بازاریابی تعاملی چیست و چه انواع و تاثیراتی داره، صحبت کردم و حالا نوبت اینه که بگم مهم نیست از چه مارکتینگی برای کسب و کارتون استفاده می‌کنین، حتی ممکنه در آن واحد از چند مدل بازاریابی بهره ببرین؛ مهم خروجیه کاره. این که شما از هر بازاریابی به میزانی بهره ببرین که به درد کسب و کارتون می‌خوره و موفق رو براتون به بار میاره. 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *