کلمات کلیدی lsi چیست و چه اثری در سئو داره؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

کلمات کلیدی lsi

این حقیقت که کلمات کلیدی نقش تاثیرگذاری در سئو دارن رو دیگه همه می‌دونن، همه؛ اما چیزی که شاید همه ندونن اینه که این اثرگذاری دیگه مثل گذشته زیاد نیست!

الگوریتم‌های گوگل عوض شدن و دیگه اون آدم سابق نیستن (البته سابق بر این هم خیلی آدم نبودن!)؛ بنابراین حالا در درک زبان و محتوای موجود در هر سایت خیلی هوشمندانه‌تر از گذشته عمل می‌کنن و صرفا تکرار یک کلمه کلیدی خاص در محتوا رو معیار بررسی‌های خودشون قرار نمیدن.

اما چی شد که اینطوری شد؟

چه چیزی به گوگل کمک می‌کنه محتوای سایت‌ها رو بدون تکرار کلمات کلیدی درک کنه؟

جواب این سوال رو با خوندن ادامه این مطلب پیدا خواهید کرد.

کلمات کلیدی lsi چیست؛ گفتگو با گوگل به زبان آدمیزاد!

Lsi مخفف عبارت latent semantic indexing به کلماتی گفته میشه که با یک کلمه، مفهوم یا موضوع خاص ارتباط معنایی دارن. این مفهوم (lsi) در سئو محتوا به کلمات و اصطلاحاتی اطلاق میشه که با کلمه کلیدی هدف ما مرتبط هستن.

حتما تا حالا توی اینترنت یا فضای مجازی مطالبی رو درباره ربات‌های انسان نما خوندید یا شنیدید؛ ربات‌هایی که با گذشت زمان بیشتر و بیشتر شبیه به انسان‌ها میشن به طوری که در حال حاضر ممکنه یه ربات از کنارتون رد بشه و شما متوجه نشید!

پروسه رشد الگوریتم‌های گوگل هم دقیقا شبیه پیشرفت ربات‌هاست؛ با گذشت زمان الگوریتم‌های گوگل در درک و فهم زبان انسان‌ها پیشرفته‌تر شدن؛ انقدری که دیگه وقتشه شما هم با زبون آدمیزاد با گوگل حرف بزنید! 

بذارید با یک مثال lsi رو کامل براتون جا بندازم:

فرض کنید به یک ورکشاپ آموزش آشپزی میرید، اگه قراره باشه از تمام گفتگوهایی که توی این ورکشاپ رد و بدل میشه یک سری عبارات و کلمات کلیدی دستچین کنیم، به احتمال زیاد فهرستی شبیه به چیزی که در ادامه می‌خونید تولید میشه:

  • آشپزی ایرانی
  • آشپزی فرنگی
  • غذای مجلسی
  • مواد اولیه
  • دستور پخت
  • و…

این کلمات در واقع lsi کلمه “آموزش آشپزی” هستن.

حالا اگر در حوزه سئو تصمیم داشته باشید درباره کلید واژه “آموزش آشپزی” مقاله بنویسید، فهرست بالا عباراتی هستن که می‌تونید ازشون در نوشتن محتوای مد نظرتون کمک بگیرید و بدون تکرار بیش از حد کیورد “آموزش آشپزی” و کاهش احتمال وقوع کیورد استافینگ، یک محتوای جامع و اصولی مطابق با استانداردهای سئو تولید کنید.

کلمات کلیدی lsi

نقش کلیدی lsi در سئو

چرا انقدر روی استفاده از lsi در محتوا تاکید دارم و این کلمات دقیقا چه نقشی رو در سئوی سایت بازی می‌کنن؟

محسوس‌ترین تاثیر lsi اینه که از استفاده افراطی و پرتکرار کلمات کلیدی در محتوا جلوگیری می‌کنه؛ در نتیجه محتوا کیفیت خودش رو حفظ کرده و از ریخت نمیفته؛ در ادامه هم خطر وقوع keyword stuffing رو به میزان زیادی کاهش میده.

استفاده از lsi محتوا رو از نظر سئو هم پربارتر و کامل‌تر می‌کنه. در واقع زمانی که شما از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با کیورد اصلی در محتوا استفاده می‌کنید شانس خودتون رو در کسب رتبه توی کلمات کلیدی lsi هم افزایش می‌دید.

کلمات کلیدی lsi

آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی lsi

خب حالا که فهمیدید کلمات کلیدی lsi چیست و چه اثری در سئو دارد وقتشه بهتون بگم چطور می‌تونید lsiهای یک کلمه کلیدی رو پیدا کنید.

به عنوان اولین راه حل پیشنهادی کافیه کلمه کلیدی هدف‌تون (مثلا آموزش سئو) رو در گوگل سرچ کنید؛ سپس صفحه نتایج رو تا آخر اسکرول کنید:

تصویری از lsi در related searches صفحه نتایج

همچنان که مشاهده می‌کنید در بخش انتهایی صفحه serp قسمتی وجود داره تحت عنوان:

 “searches related”

توی این قسمت گوگل عبارات و کلمات کلیدی رو به عنوان مکمل پیشنهاد میده که به سرچ ما مرتبطن و می‌تونیم در محتوامون بهشون بپردازیم تا در نهایت به محتوایی جامع‌تر و کامل‌تر برسیم.

راه دومی که برای پیدا کردن lsi می‌تونم بهتون پیشنهاد بدم اینه که کلمه کلیدی هدف‌تون رو با قالب جدید سرچ کنید؛ مثلا به جای “آموزش سئو”، سرچ کنید “آموزش بهینه سازی سایت”، “یادگیری سئو” یا “آموزش seo” و… با تغییر عبارت سرچ شده نتایج گوگل هم تغییر می‌کنه؛ در نتیجه lsiهای جدید توسط گوگل به شما معرفی میشه.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی lsi در کنار دو راه حلی که بالا بهتون گفتم می‌تونید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل keyword planner، keywordtool.io و… استفاده کنید. هر چند احتمالا خودتون با عملکرد این ابزارها آشنا هستید، ولی صرفا محض اینکه بحث زمین نمونه و کامل بشه میگم که در ابزارهای مذکور این امکان براتون فراهم میشه تا با وارد کردن کلمه کلیدی هدف به طیف انبوهی از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط دست پیدا کنید. این عبارات و کلمات کلیدی پیشنهاد شده توسط ابزارهای کیورد ریسرچ همون lsiهای کلمه کلیدی هدف شما هستن.

در پایان این نکته رو یادآوری کنم که استفاده از کلمات کلیدی lsi در محتوا ترفند افزودنی نیست و به اصل تبدیل شده؛ منظورم اینه فکر نکنید می‌تونید از زیر مسئولیت استفاده کردن از lsi شونه خالی کنید؛ چرا که در حال حاضر با ارتقای سطح هوشمندی الگوریتم‌های گوگل، استفاده از lsi یکی از اصول مهم در تولید محتوای استاندارده که به گوگل در درک مفهوم محتوا کمک قابل توجهی می‌کنه؛ غیر از این باشه و اگر گوگل نتونه مفهوم محتوای شما رو درک کنه، اون کانتنت به دست شکسپیر هم نوشته شده باشه دیگه هیچ ارزشی برای سئو نداره!

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *