الگوریتم پنگوئن گوگل

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر الگوریتم پنگئون گوگل

گوگل در طی سال‌های متمادی تلاش کرد تا با ارائه الگوریتم‌های مختلف بتواند ضمن ایجاد تجربه کاربری بهتر، اطلاعات سازماندهی شده و کامل‌تری را به کاربران ارائه دهد. بهره‌گیری از الگوریتم‌های گوگل و بهینه‌سازی سایت بر اساس اصول سئو به شما کمک می‌کند تا گام به گام به سمت صدر نتایج حرکت کنید و پس از گذشت مدت زمانی محدود به هدف خود دست یابید.

الگوریتم پنگوئن یکی از صدها الگوریتمی است که همچون انقلابی در زمینه سئو سایت نتایج حیرت انگیزی را رقم زد.مجموعه dm house با تسلط بر اصول سئو و با تکیه بر تیم حرفه‌ای خود و با استفاده از استانداردترین روش‌ها به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را رونق ببخشید.

تاریخچه رونمایی از الگوریتم پنگوئن گوگل

تصویر مینیاتوری و نوشتاری از الگوریتم گوگل پنگوئن

استفاده مکرر از کلمات کلیدی و یا ساخت بک لینک دو مورد از رایج‌ترین روش‌هایی بود که در ابتدا افراد برای سئو سایت خود استفاده می‌کردند؛ بدین صورت که کارشناس محتوا در یک مطلب 800 کلمه‌ای بیش از 40 بار از کلمه مورد نظر استفاده می‌کردند و گوگل نیز بدون هیچ هوشمندی آن صفحه را روی کلمه استفاده شده سئو می‌کرد.

علاوه بر تکرار بیش از حد کلمه موردنظر، لینک سازی خارجی نیز تاثیر بسیاری بر سئو سایت داشت و از آنجایی که عده‌ای با این موضوع آشنا بودند به جای دریافت بک لینک‌ استاندارد شخصا اقدام به لینک سازی خارجی می‌کردند با توجه به اینکه چنین تکنیکی نوعی ابزار سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود گوگل با آن مقابله کرد و جریمه‌های متعددی برای دامنه سایت در نظر گرفت.

این روش موجب شده بود تا به تدریج کیفیت و کارایی محتوا افت کند و کاربر احساس نارضایتی داشته باشد.

با توجه به اینکه هدف غایی و نهایی گوگل جلب رضایت کاربر بود، این موضوع نظر کراول‌های گوگل را به خود جلب کرد و تصمیم گرفت با رونمایی از یک الگوریتم جدید به این سوء استفاده پایان دهد و آنجا بود که از الگوریتم پنگوئن گوگل رونمایی کرد. در ادامه ماهیت، کاربرد و عملکرد این الگوریتم را بررسی می‌کنیم.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

تصویر مفهومی از الگوریتم پیگوئن

الگوریتم پنگوئن گوگل فیلتری است که محتوای باکیفیت و بی‌کیفیت را از یکدیگر متمایز می‌کند. پس از رونمایی از این الگوریتم، کراول‌ها قادر بودند سایت‌ها یا محتواهایی که بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده کردند را تشخیص دهند و جایگاه آن‌ها را تغییر دهند.

علاوه بر این سایت‌هایی که شخصا اقدام به لینک سازی می‌کردند تا نظر گوگل را به خود جلب کنند نیز تشخیص داده شده و نمره منفی دریافت می‌کنند؛ در واقع الگوریتم پنگوئن همچون انقلاب و تحولی بود که به گوگل کمک کرد تا بد را از خوب تشخیص دهد.

به کمک این الگوریتم کارشناسان محتوا به جای تمرکز بر استفاده بیش از حد از کلمات بر کیفیت محتوا تمرکز کردند. در سال 2012 گوگل به صورت رسمی از این الگوریتم رونمایی کرد و از آن پس با سایت‌هایی که به روش‌های اسپم سئو شدند مقابله کرد؛ بدین صورت که در صورت مواجه با چنین سایت‌هایی ضمن جریمه، دامنه سایت را نیز پنالتی می‌کند.

خوب است بدانید که الگوریتم پنگوئن گوگل همزمان با کراول کردن گوگل به روزرسانی می‌شود.

وجود این الگوریتم توانست به صورت قابل توجهی بر تجربه کاربری تاثیر بگذارد و سئوکاران را به سمت تولید محتوای استاندارد سوق دهد.

تصویر گوگل پنگوئن

نکته:

سایت‌هایی که از نگاه الگوریتم پنگوئن اسپم شناخته شدند باید منتظر بمانند تا دوباره مسیر پنگوئن به سمت سایت آن‌ها سوق پیدا کند و پس از بررسی مجدد کیفیت محتوا، تجدید نظری در مورد دامنه آن سایت صورت گیرد؛ اما در آخرین به روز رسانی این الگوریتم که مربوط به سال 2014 است مشخص شد که پنگوئن به صورت real time در حال فعالیت است و همانطور که صفحات سایت‌ها مدام در حال ایندکس شدن و کراول شدن هستند؛ این الگوریتم هم مدام در حال بررسی است؛ پس دیگر لازم نیست یک سایت پس از اسپم شناخته شدن منتظر بماند تا مسیر پنگوئن به سمت دامنه‌اش منحرف شود.

فاکتورهای مورد بررسی توسط الگوریتم پنگوئن

در ادامه موارد و فاکتورهایی را که توسط الگوریتم پنگوئن گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد را بررسی می‌کنیم.

تصویر فاکتور های الگوریتم پنگوئن

لینک‌های اسپم

طبق گفته‌ها و گزارشاتی که از جانب گوگل منتشر شده است لینک سازی می‌تواند تاثیر بسیاری بر جایگاه و رتبه صفحات بگذارد؛ اما این موضوع نباید به گونه‌ای باشد که گوگل احساس کند شما قصد دارید از این امکان سو استفاده کنید.

این موضوع زمانی دردسر ساز است که شما یک سایت معمولی با 5 صفحه غیر استاندارد دارید و برای آن 10 هزار بک لینک تولید کرده‌اید، در این صورت کاملا مشخص است که شما به جای تکیه بر اصول به روش‌های کلاه سیاه متوسل شده‌اید؛ پس بهتر است نمره منفی دریافت کنید.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی ضمن اینکه خسته کننده و کسالت آور است، کیفیت محتوا را کاهش داده و تجربه کاربری را نیز تحت الشعاع قرار داده.

با توجه به اینکه رضایت کاربر از صفحات برای گوگل بسیار مهم است، اگر شما از این تکنیک استفاده کنید؛ به دلیل ایجاد حس ناخوشایند در کاربر قطعا از جانب گوگل اسپم و ناکارآمد شناخته می‌شوید.

پس مراقب این دو نکته باشید و به جای اختصاص دادن زمان به این موارد پوچ و بی‌ارزش بر تولید محتوای سئو شده، لینک سازی اصولی و رعایت اصول سئو تاکید کنید تا در دراز مدت صدر نتایج گوگل را از آن خود کنید.

مواردی که افراد از الگوریتم پنگوئن به اشتباه متوجه شده‌اند

آزمون و خطا برای بررسی نحوه فعالیت الگوریتم‌های گوگل توسط افراد غیر حرفه‌ای و ناآگاه باعث می‌شود مواردی به اشتباه درک شود و افراد تصورات غلطی راجع به الگوریتم پنگوئن داشته باشند. در ادامه به چند مورد از این موارد اشاره خواهیم کرد.

اطلاع رسانی گوگل در صورت جریمه شدن

این مورد که گوگل پس از جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن به شما این مورد را اطلاع خواهد داد یک باور اشتباه است که باعث می‌شود متخصصین در صورت جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن و افت رتبه سایت به این مورد فکر نکنند و مشکل را از جای دیگری بدانند. متاسفانه گوگل هیچ مسیر ارتباطی برای اطلاع دادن این مورد به دارندگان سایت ارائه نداده است.

حذف و بی اثر کردن لینک‌های مخرب

با Disavow کردن لینک‌های مخرب مقدار زیادی از لینک‌های بی کیفیت بی تاثیر خواهند شد و با گذشت زمان شما اعتبار لازم را بدست خواهید آورد.

بهتر است بجای اینکه تمام وقت‌تان را بر روی این کار خلاصه کنید به دریافت لینک‌های طبیعی بپردازید اینگونه سریع‌تر اعتماد گوگل را دریافت خواهید کرد.

رهایی از جریمه پنگوئن امکان پذیر نیست!

این باور اشتباه است؛ زیرا در بالاتر اشاره کردیم که با صرف زمان و هزینه امکان برگشت وجود دارد و با اجرای درست این مراحل می‌توانید بخشش الگوریتم پنگوئن را دریافت کنید.

بهترین مسیر برای رهایی از این جریمه، از بین بردن تاثیر لینک‌های مخرب و دریافت کردن لینک‌های معتبر و طبیعی است.

آیا امکان بازگشت رتبه سایت امکان‌پذیر است؟

در برخی مواقع پس از اینکه متخصصین سئو و وب تمامی لینک‌های اسپم را پاک می‌کنند، متوجه می‌شوند که هنوز بخشیده نشده‌اند و رتبه سایت بازنگشته است. این اتفاق ممکن است به دلیل مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم رخ داده باشد.

رتبه‌ای کسب کرده بودید کاملا نامعتبر بوده؛ یعنی از طریق بک لینک‌های مشکوک به آن جایگاه رسیده باشید.

فرایندی که برای بخشیده شدن توسط الگوریتم پنگوئن لازم بوده را به درستی انجام نداده باشید. برای مثال زمانی که لینک‌های مخرب را حذف می‌کردید، اقدامی در جهت دریافت لینک‌های طبیعی نکرده‌اید.

یکی دیگر از موارد ممکن است این باشد که لینک‌های اسپم را به‌طور کامل حذف نکرده باشید و یا بک لینک‌های اشتباه و منفی هنوز در وب سایت شما باقی مانده باشند.

در نهایت اگر تمامی موارد بالا به درستی انجام شده باشد ممکن است مشکل اسپم و لینک نباشد و باید جای دیگری به دنبال راه حلی برای مشکل‌تا پیدا کنید.

هنگامی که گوگل شما را بخشید و کم‌کم رتبه شما را بازگرداند نباید انتظار داشته باشید که به رتبه قبلی بازگردید. زیرا ممکن است از طریق خرید و دریافت لینک‌های بی کیفیت و مشکوک به این جایگاه رسیده باشید که از این‌رو حتی اگر بخشیده شوید امکان بازگشت به جایگاه سابق غیر ممکن خواهد بود.

بروزرسانی‌ها و تغییر در روش کار الگوریتم پنگوئن

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، اولین معرفی الگوریتم پنگوئن (الگوریتم پنگوئن امپراطور) در سال 2012 اتفاق افتاد و در نخستین رونمایی، این الگوریتم تحت عنوان یک فیلتر جداگانه برای شناسایی و مقابله با وب سایت‌هایی که با استفاده از روش‌های غیرقانونی قصد کسب جایگاه را داشتند معرفی شد. در ابتدا و در همان سال‌های نخست اگر وب سایتی از سوی الگوریتم پنگوئن متخلف شناخته می‌شد، حتی اگر به سرعت نسبت به رفع مسائل مشکل ساز هم اقدام می‌نمود، هیچ تغییری در شرایط وب سایت بوجود نمی‌آمد و مالک وب سایت مجبور بود تا بروزرسانی بعدی و فعالیت مجدد الگوریتم پنگوئن امپراطور به منظور بررسی تغییرات بعمل آمده توسط این الگوریتم منتظر بماند. برای مثال اگر وب سایتی توسط بروزرسانی نسخه 2.1 این الگوریتم که در 4 اکتبر سال 2013 عرضه شد مشمول جریمه می‌شد باید تا بروزرسانی بعدی این الگوریتم که در 17 اکتبر سال بعد منتشر شد صبر می‌کرد تا تغییرات بعمل آمده در وب سایتش مجددا از سوی این الگوریتم بررسی شود. همین روند تا سال 2016 ادامه پیدا کرد تا بالاخره در 23 سپتامبر 2016 و در آخرین بروزرسانی رسمی الگوریتم پنگوئن در سئو (نسخه 4) گوگل تدابیر جدیدی را برای تغییر در روند کار این الگوریتم درنظر گرفت.

پس از ارائه این آپدیت، الگوریتم پنگوئن به هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل اضافه شد و همین امر نیز موجب شد تا بررسی وب سایت‌ها توسط این الگوریتم از حالت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی نامشخص به حالت Real Time یا لحظه‌ای تبدیل شود؛ به این صورت که تمامی فاکتورهای مد نظر این الگوریتم به هنگام خزیدن و ایندکس کردن صفحات وبسایت‌ها بررسی شده و عملا نظارت این الگوریتم بر روی وب سایت‌ها از حالت دوره‌ای به حالت لحظه‌ای یا همیشگی تغییر یافت.

تصویر نوشتاری lets get real time

علاوه بر تغییرات ذکر شده در آخرین بروزرسانی الگوریتم بهینه سازی پنگوئن امپراطور، تغییر بزرگ دیگری هم در روند کار این الگوریتم بوجود آمد که آن هم کاسته شدن از میزان سخت گیری گوگل در جریمه وب سایت‌های متخلف بود. البته این موضوع اصلا به این معنا نیست که از دقت این الگوریتم کاسته شده باشد بلکه شیوه کار این الگوریتم بسیار دقیق‌تر از قبل شد و فقط نوع جریمه این الگوریتم تغییر یافت، آن هم به این صورت که تا پیش از ارائه آخرین بروزرسانی، اگر وب سایتی از سوی این الگوریتم متخلف شناخته می‌شد کل دامنه آن وب سایت جریمه می‌شد اما پس از این بروزرسانی اوضاع کمی فرق کرد و از آن پس به جای جریمه کل دامنه یک سایت، تنها دامنه صفحه یا صفحاتی  که حاوی اسپم بود، مشمول جریمه توسط الگوریتم بهینه سازی پنگوئن امپراطور می‌شد.

لازم به ذکر است که گوگل پس از این بروزرسانی اعلام کرد که جزئیات سایر بروزرسانی‌ها را منتشر نخواهد کرد و از آن پس هم هیچ آپدیت دیگری برای این الگوریتم به صورت رسمی توسط این موتور جستجو منتشر نشد.

چگونه از جریمه الگوریتم پنگوئن خارج شویم؟

تصویر الگوریتم گوگل پنگوئن

همان‌طور که از ابتدای مقاله بارها گفته شد، تمرکز الگوریتم پنگوئن تنها بر روی موضوعاتی نظیر لینک سازی غیر طبیعی و استفاده مکرر از کلمات کلیدی است. از سری الگوریتم‌های دیگری که قابلیت درک مفهوم کلمات را دارد و کلمات مهم محتوا برایش مهم است، الگوریتم رنک برین است. اگر توسط الگوریتم پنگوئن در سئو جریمه شده‌اید و حسابی به دردسر افتاده‌اید، اولین چیزی که می‌بایست به سراغ آن بروید لینک‌های خارجی‌تان است و برای اصلاح آن‌ها باید طبق مراحل زیر عمل نمایید:

در ابتدا به سرچ کنسول (Search Console) مراجعه کرده و همانند تصویر زیر زبانه Links را انتخاب کنید.

تصویر قسمت لینک ها در سرچ کنسول

در این صفحه شما می‌توانید لیستی از لینک‌های خارجی خود را در کادر پایین عبارت External Links مشاهده کنید.

تصویر external links

پس از بررسی لینک‌ها و جداسازی لینک‌های اسپم، می‌بایست تا همانند فرمت زیر یک فایل متنی ایجاد کنید و طبق دستور زیر URL صفحات یا دامنه‌ای که می‌خواهید لینک‌های آن را Disavow کنید را در فایل دستوری همانند آنچه که در تصویر می‌بینید جایگذاری کنید.

تصویر قسمت page و domain

پس از تهیه فایل متنی ذکر شده، به مرورگر خود رفته و آدرس زیر را جستجو کنید تا به ابزار Disavow Links منتقل شوید.

https://search.google.com/search-console/disavow-links

سپس در فیلد Select Property دامنه وب سایت خود را مشخص کنید.

تصویر قسمت select property

و در آخرین مرحله با کلیک بر روی گزینه Upload Disavow List فایل متنی حاوی URLهای مورد نظر را انتخاب کنید و تا حصول نتیجه منتظر بمانید.

تصویر قسمت upload disavow list

علاوه بر انجام مراحل ذکر شده که مرتبط با لينک سازی اسپم وب سایت بود، نیاز است تا سری به صفحات وب سایت خود هم بزنید و صفحاتی که در محتوای آن‌ها بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده شده را اصلاح کنید. سعی کنید این عمل را تا حد امکان با دقت و حوصله زیاد انجام دهید چرا که همانطور که گفته شد، یکی دیگر از دلایل اصلی جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن گوگل، استفاده افراطی از عبارات کلیدی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *