ریدایرکت، از این صفحه تا اون صفحه فرجه

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر معنا ریدایرکت

مفهوم عبارت ریدایرکت (Redirect) به معنای تغییر مسیر URL و هدایت کاربران از یک صفحه وب سایت به سایر صفحات هست که باعث میشه تمامی اعتبار و ترافیک آدرس قبلی وب سایت به آدرس جدید منتقل بشه. 

تصویر مینیاتوری از ریدایرکت کردن

گاهی اوقات ممکنه نیاز باشه شما صفحه‌ای از وب سایت خودتون رو به دلایل مختلفی به صفحات دیگه وب سایت منتقل کنید که در این هنگام شما به ریدایرکت کردن نیاز دارید. ممکنه تا حالا براتون پیش اومده باشه که آدرسی رو جستجو کنید و بعد از نمایش صفحه مورد نظر ببینید که URL صفحه با آدرسی که شما جستجو کردید، متفاوت هست که این مسئله همون ریدایرکت هست و آدرس قبلی روی آدرس فعلی منتقل شده.

ریدایرکت‌ها انواع مختلفی دارند که به نوع دائمی اون‌ها ریدایرکت 301 گفته میشه. در اینجا منظور از دائمی، انتقال اعتبار یک صفحه به یک URL دیگه برای همیشه هست؛ اما چرا ما به ریدایرکت‌ها نیاز پیدا می‌کنیم؟ انجام این کار چه تاثیری روی بهبود شرایط وب سایت و یا بالعکس اون، یعنی آسیب رسوندن به وضعیت سئو سایت، خواهد داشت؟ 

تاثیر ریدایرکت در سئو چیست؟

هر زمان قصد داشته باشیم که بازدیدکنندگان یک سایت رو به آدرس مشخصی انتقال بدیم، از ریدایرکت استفاده می‌کنیم. اگر بعد از تغییر آدرس یک سایت ریدایرکت انجام نشه، زمانی که کاربر به اون آدرس مراجعه میکنه با خطای 404 مواجه میشه. این موضوع تاثیر خیلی بدی روی سئو میزاره؛ پس دقت توی انجام این کار ضروریه.

کاربرد ریدایرکت چیست؟

برای آشنایی بیشتر با مفهوم ریدایرکت با ما همراه باشید.

تغییر دامنه سایت

شاید این سوال براتون پیش اومده باشه که ریدایرکت دامنه چیست؟ تعویض دامنه سایت یک اتفاق معمول بین صاحبان سایت هست. این کار ممکنه دلایل زیادی داشته باشه؛ پیدا کردن دامنه بهتر یا بروز مشکلاتی در دامنه قبلی می‌تونه از جمله دلایل تغییر دامنه باشه؛ اما مشکلی که اینجا به وجود میاد اینه که اغلب اوقات برای دامنه فعلی زمان و انرژی زیادی صرف شده تا بتونه رتبه خوبی در گوگل کسب کنه. خب ریدایرکت دقیقا برای حل این مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیره. شما با استفاده از ریدایرکت می‌تونید بدون ایجاد مشکل، سایت فعلی رو به دامنه جدید منتقل کنید. همچنین ریدایرکت در دایرکت ادمین رو هم می‌تونید از طریق کنترل پنل هاست دایرکت ادمین به صورت ساده انجام بدید. 

تغییر آدرس صفحات

گاهی ممکنه آدرس بعضی صفحات نیاز به تغییر داشته باشن؛ اما به دلیل اینکه لینک سازی‌های زیادی ممکنه توی اون صفحه انجام شده باشه، باید از مقوله ریدایرکت استفاده بشه. 

تصویر ارور 404

حذف صفحات تکراری

ممکنه توی سایت شما چند صفحه با محتوای یکسان وجود داشته باشه، وجود چنین وضعیتی از لحاظ سئو اصلا به نفع سایت شما نیست؛ پس شما می‌تونید با قرار دادن یک محتوا به عنوان محتوای مرجع، باقی صفحات رو پاک کرده و به اون صفحه مرجع ریدایرکت کنید.

استفاده از چند url برای یک سایت

اگر شما برای سایت خودتون دامنه‌های مختلفی رو خریداری کرده باشید می‌تونید از ترفند ریدایرکت آدرس سایت استفاده کنید.  شما با ریدایرکت دامنه ir می‌تونید اون رو به دامنه com هم منتقل کنید و زمانی که کاربر آدرس سایت شما رو با هر کدوم از این دامنه‌ها سرچ می‌کنه، به یک سایت، یعنی سایت شما ارجاع داده بشه. همچنین ریدایرکت دامنه فیلتر شده، و ریدایرکت به دامنه جدید هم امکان پذیر هست. 

انواع ریدایرکت 

ریدایرکت انواع مختلفی داره که هر کدوم برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیره.

ریدایرکت 301 چیست؟

زمانی که قصد داشته باشیم انتقال به صورت دائمی انجام بگیره، از این روش استفاده می‌کنیم. در ریدایرکت 301 بین 90 تا 99 درصد از کیفیت، سئو و اعتبار سایت یا صفحه مورد نظر از مبدا به سایت یا صفحه جدید منتقل میشه.

روش canonical

این روش در مواقع خاصی مورد استفاده قرار می‌گیره. در این روش هر دو صفحه برای کاربر قابل مشاهده هست و کاربر می‌تونه به هردو صفحه دسترسی داشته باشه؛ اما موتورهای جستجو، صفحه قبلی رو به عنوان صفحه اصلی میشناسن. این روش برای جلوگیری از کنیبالیزیشن هم انجام میشه.

ریدایرکت 302 چیست؟

ریدایرکت 302 به عنوان انتقال موقت شناخته میشه. اگر تمایل دارید بعضی از صفحات سایت خودتون رو برای مدت معلومی از دسترس خارج کنید، می‌تونید از این نوع انتقال استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که در ریدایرکت 302 تمام اعتبار و سئو صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل نمیشه؛ اما در اون مدتی که از دسترس خارجه اعتبارش به خطر نمیفته و باعث افت سئو اون سایت نمیشه. 

نکته: توجه داشته باشید که هیچوقت از ریدایرکت 301 و 302 به جای هم دیگه استفاده نکنید؛ همونطور که گفته شد ریدایرکت 301 به معنی انتقال دائمی و ریدایرکت 302 برای انتقال موقتی مورد استفاده قرار می‌گیره؛ پس اول هدف خودتون رو مشخص کنید بعد اقدام به ریدایرکت کنید. 

روش meta refresh

این روش ریدایرکت اثر خوبی از لحاظ سئو نداره؛ چون زمانی که با این تکنیک ریدایرکت انجام میشه، پیامی حاوی محتوای زیر به کاربر نشون داده میشه:

“بعد از چند ثانیه به صفحه مربوط منتقل خواهید شد، در غیر این صورت روی لینک زیر کلیک کنید.”

این روش ممکنه بسیار کند عمل کنه و از اونجایی که اگر سایتی کند لود بشه، اکثر کاربران بعد از ورود، به سرعت، از اون خارج میشن، پس تاثیر بدی هم روی سئو سایت داره.

ریدایرکت در وردپرس چیست؟

ریدایرکت در وردپرس یک راه برای ارسال پیام سریع به مرورگر محسوب میشه و به کاربران این پیغام رو میده که این برگه به‌ جای دیگری انتقال یافته؛ اینطوری مرورگر می‌تونه سریعا کاربران رو به برگه جدید هدایت کنه.

تصویر ریدایرکت در وردپرس

شما از طریق ریدایرکت می‌تونید کاربران رو به آدرس دلخواه خودتون منتقل کنید. همچنین می‌تونید دامنه‌های مد نظر خودتون رو به‌ کمک این قابلیت به یک دامنه انتقال بدید. به این ترتیب موتورهای جستجو کاربر رو به صفحه جدیدی که شما URL اون رو مشخص می‌کنید، منتقل می‌کنه.

انواع مختلفی از ریدایرکت‌ها مثل ریدایرکت 307، 302، 301 و… وجود داره.

ریدایرکت می‌تونه تاثیرات زیادی روی سایت شما بزاره که مهم‌ترین‌شون تاثیر بر سئو سایت هست. شما با استفاده از ریدایرکت می‌تونید سئو سایت خودتون رو بهبود ببخشید که موضوع خیلی مهمی به شمار میاد. 

آموزش ریدایرکت در وردپرس

ریدایرکت در وردپرس با افزونه redirection یک راه آسون برای ریدایرکت هست. شما با کمک این افزونه می‌تونید صفحاتی که دارای خطای 404 هم هستند رو شناسایی کنید. دومین افزونه‌ای که به شما در این زمینه کمک می‌کنه افزونه page links to هست. افزونه simple 301 redirect هم سومین افزونه‌ای هست که برای ریدایرکت مورد استفاده قرار می‌گیره.

ریدایرکت در وردپرس بدون نصب افزونه 

با استفاده از این روش شما می‌تونید با کمک یک قطعه کد، عمل ریدایرکت رو در سایت خودتون به‌ راحتی انجام بدید. اگر شما با کد نویسی آشنا هستید از این روش استفاده کنید؛ چون در غیر این صورت ممکنه باعث ضرر رسیدن به سایت‌تون بشه.

اگر کاربران با استفاده از سرور وب، فایل رو پیکربندی کنن، ریدایرکت اون‌ها با استفاده از این فایل سریع‌تر انجام میشه. در نظر داشته باشد که اگر کوچک‌ترین اشتباهی در کد نویسی داشته باشید، سایت وردپرس شما غیرقابل‌ دسترس میشه و ممکنه شروع به دادن خطای داخلی سرور 500 بکنه؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً قبل از هرگونه تغییری از این فایل بک آپ بگیرید.

برای ویرایش فایل خودتون، باید به‌ وسیله FTP Client به وب‌ سایت متصل بشید. این فایل به‌ عنوان ریشه دایرکتوری شما در سایت وردپرس قرار داده میشه. توجه داشته باشید که اگر فایل خودتون رو نمی‌بینید، مجبور به استفاده FTP Client برای نشان دادن فایل‌های مخفی هستید.

می‌تونید فایل خودتون رو در هر ویرایشگر متنی ساده مثل Notepad ویرایش کنید.

ریدایرکت 410 چیست؟

ریدایرکت 410 به این معناست که دسترسی شما به منبع مجاز نیست و شما برای دسترسی باید اعتبار خودتون رو ثابت کنید. اثبات اعتبار و اجازه دسترسی از طریق شناسه کاربری و رمز عبور معتبر انجام پذیره.

خطای ریدایرکت 128 چیست؟

خطای too many redirect یکی از خطاهای متداول موقع بازدید وب‌ سایت‌ها هست. این خطا معمولا به دلیل تغییراتی در وب‌ سایت وردپرس، اشتباه انجام شدن redirect به URL دیگه‌ای روی سرور یا اشتباه در تنظیمات  خدمات CDN، اتفاق میفته. 

تفاوت بین انواع ریدایرکت‌ها و تگ Canonical

کاربرد اصلی تگ canonical اینه که به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنه تا متوجه شوند از میان چندین صفحه سایت کدوم‌شون صفحه اصلی است و باید در نتایج نشان داده شوند. 

در حقیقت ریدایرکت‌ها و تگ‌های Canonical می‌تونند از تکراری شدن محتویات جلوگیری کنند؛ اما به‌طور کلی هر کدام کار اصلی خود رو انجام می‌دهند و نباید به‌جای یکدیگر استفاده شوند. حال در این قسمت به تفاوت بین انواع ریدایرکت‌ها و تگ Canonical می‌پردازیم:

زمانی از ریدایرکت استفاده می‌کنیم که صفحه مدنظر وجود نداشته باشه یا آدرس آن تغییر کرده باشه؛ اما زمانی‌ که از تگ کنونیکال استفاده می‌کنیم نسخه دیگری از آن صفحه هنوز باقی مانده است. با استفاده از این تگ می‌تونید به موتورهای جست‌وجو بفهمانید که کدام صفحه از سایت، نسخه اصلیه.

در هنگام ادغام URLها و جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری، ریدایرکت کردن نسبت به استفاده از تگ Canonical اولویت داره؛ زیرا گوگل این قابلیت رو داره که نسخه اصلی را تشخیص بده؛ اما در صورت اینکه صفحه بهتری رو شناسایی کند، ممکن است از اونم استفاده کنه؛ ولی به‌طور کلی اگر ریدایرکت به‌صورت درست و بی‌نقص استفاده بشه، URL دیگری به جای آن صفحه انتخاب نخواهد شد.

جمع‌بندی کلی در خصوص ریدایرکت‌ها

در نظر داشته باشید صفحاتی که برای همیشه حذف می‌شوند رو با استفاده از ریدایرکت 302 انتقال ندید؛ چون این کار باعث می‌شه ارزش صفحه‌ای که حذف کردیم به سمت آدرس جدید هدایت نشه و بعد از زمان اندکی از پایگاه داده موتورهای جست‌وجو نیز پاک می‌شه. در چنین مواردی حتما باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید و امتیاز صفحه حذف شده خود رو به آدرس جدید منتقل کنید؛ همچنین ریدایرکت صفحات حذف شده بر روی ایندکس نیز جزو اشتباهات رایجه که بعضی از مدیران سایت‌ها آن را انجام می‌دن؛ چون موتورهای جست‌وجو با الگوریتم های پیچیده نسبت به گذشته بسیار باهوش‌تر شده‌اند و دیگر ارزش و اعتبار صفحات حذف شده را به ایندکس سایت منتقل نخواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *