الگوریتم سندباکس

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر سندباکس گوکل

به گفته گوگل هدف و ماموریت این کمپانی از همون ابتدا سازماندهی اطلاعات جهانی و در دسترس قرار دادن این اطلاعات با هدف توسعه خدمات برای بهبود زندگی افراد بوده و از همین جهت هم این موتور جستجو همیشه در تلاش بوده تا بروزترین و مفیدترین نتایج رو به کاربران وب ارائه بده؛ اما چطوری؟

روزانه شمار زیادی دامنه جدید در بستر وب ثبت میشه و موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم‌های گوگل وظیفه دارن تا تمام وب سایت‌های تازه تاسیس رو بررسی کنن و با رتبه‌ای که برای هر کدوم از این وب سایت‌ها در نظر می‌گیرن، اون‌ها رو در لیست نتایج خودشون طبقه بندی کنن. با توجه به تعداد زیادی از وب سایت‌ها که هر روز پا در دنیای وب میذارن، این رویه قطعا کار بسیار دشواری هست؛ چون با توجه به شعار گوگل مبنی بر ارائه بهترین و کاربردی‌ترین نتایج به کاربران، نیازه تا این موتور جستجو در ابتدا به وب سایت‌ها اعتماد کنه و از کارآمد بودن محتوای اون‌ها اطمینان حاصل کنه؛ اما سوال اینه که گوگل به کمک کدوم الگوریتم خودش این تفکیک بندی اولیه رو انجام میده و چه ایده‌ای در پشت این روند قرار داره؟ جعبه شنی گوگل یا Google Sandbox همون فیلتری هست که گوگل برای مورد آزمایش قرار دادن وب سایت‌های نوپا ازش بهره می‌گیره و با کمک اون سعی بر این داره تا بهترین‌ها رو شناسایی کرده و در نتایج خودش طبقه بندی کنه.

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

در زبان انگلیسی Sandbox به جعبه‌هایی گفته میشه که درون اون‌ها از شن پر شده و کودکان در اون به بازی می‌پردازن. در دنیای وب هم معنی این واژه کاملا به کاربرد اصلی جعبه‌های شنی وابسته هست و گوگل وب سایت‌های نوپا رو مثل کودکان در سندباکس قرار میده تا رفتار اون‌ها را مورد سنجش قرار بده. الگوریتم گوگل دنس هم یکی دیگه از الگوریتم‌هایی هست که گوگل با اون آزمایش خطاهاشو انجام میده. به عبارت دیگه سندباکس گوگل یا جعبه شنی گوگل فیلتریه که گوگل بر سر راه وب سایت‌های تازه تاسیس قرار داده تا علاوه بر جلوگیری از رتبه بندی این وب سایت‌ها در لیست نتایج خودش، اون‌ها رو مورد آزمایش قرار بده. تا زمانی که گوگل شما رو از جعبه شنی خودش خارج نکنه، وب سایت شما نمی‌تونه جایگاهی رو در رتبه بندی این موتور جستجو کسب کنه. تازه بعد اینکه شما از این بخش گذشتید فکر نکنید همه چی تموم شد رفت! تو مرحله بعد شما باید با الگوریتم‌های دیگه گوگل مثل الگوریتم مرغ مگس خوار آشنا بشید و به مواردی که برای اون‌ها مهمه توجه کنید؛ برای مثال اگر مدتیه که وب سایت جدیدی رو برای خودتون ایجاد کرده‌اید و اطمینان دارید که همه کارها رو به درستی انجام دادید اما باز هم رتبه‌ای از سوی گوگل کسب نکردید، باید بدونید که گوگل شما رو در سندباکس خودش قرار داده تا عملکردتون رو زیر نظر بگیره و تا زمانی که این آزمون و خطا به پایان نرسه هرچقدر هم که بی نقص عمل کنید، باز هم جایگاهی در صفحه نتایج بدست نخواهید آورد.

جالبه بدونید که با وجود شواهد بسیاری مبنی بر وجود الگوریتم سندباکس در میان سایر الگوریتم‌های گوگل، این موتور جستجو هیچگاه به طور رسمی وجود چنین الگوریتمی رو تایید یا تکذیب نکرده.

تصویر مینیاتوری از الگوریتم سندباکس

روش کار سندباکس گوگل چگونه است؟

در سال 2004 مدیران بعضی وب سایت‌ها و همچنین برخی از متخصصان سئو متوجه شدن که وب سایت‌هایی که تازه راه‌اندازی می‌کنن، با وجود تلاش‌شون برای کسب رتبه و رعایت تمامی موارد حائز اهمیت در زمینه بهینه سازی سایت‌ها، باز هم جایگاهی در رتبه بندی گوگل کسب نمی‌کنن و به مرور زمان و با صحبت‌هایی که گوگل پیرامون این مسئله می‌کرد، این موضوع روشن شد که گوگل فیلتری جدید رو بر سر راه وب سایت‌های تازه تاسیس قرار داده تا با کمک اون بتونن روند ارائه بهترین محتوا برای کاربران رو بهبود ببخشن.

در واقع الگوریتم سندباکس گوگل موجب میشه تا وب سایت‌های جدید که هنوز از محتوای ضعیفی برخوردارن از وب سایت‌هایی با عمر دامنه بیشتر جدا بشن و در جعبه شنی گوگل قرار بگیرن. روش کار هم به این صورته که وب سایت‌های تازه تاسیس برای مدتی توسط این الگوریتم در سندباکس گوگل قرار می‌گیرن تا این موتور جستجو بتونه روند فعالیت اون‌ها رو هرچه بهتر زیر نظر گرفته و از رتبه بندی وب سایت‌هایی که برای کسب جایگاه فورا دست به روش‌های نادرستی همچون ایجاد محتوای اسپم یا لینک سازی غیر طبیعی (سئو کلاه سیاه) می‌زنن جلوگیری کنه.

البته گوگل برای این سری افراد هم مامورانی تحت عنوان الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن در نظر گرفته که به حساب افراد کلاهبردار رسیدگی کنن. 

قرار گرفتن در سندباکس گوگل مفید است یا مضر؟

تصور کنید که وب سایتی جدید رو ایجاد کردید و مدت‌ها هست که در تلاش هستید تا اون رو به بهترین نحو ممکن بهینه کنید؛ اما هرچه تلاش می‌کنید هیچ نتیجه‌ای در بر نداره و در هیچ کدام از صفحات نتایج هیچ اثری از وب سایت خودتون پیدا نمی‌کنید. این مسئله طبیعتا برای افراد زیادی بسیار زجر آور و ناراحت کننده هست؛ اما این موضوع هم مانند بسیاری از مسائل دو جنبه داره و میشه بهش از زوایای مختلفی نگاه کرد. در اینجا جنبه اول یا بد قضیه رو میشه همون عدم نتیجه گیری یا عدم نمایش صفحات در لیست رتبه بندی بدونیم؛ اما جنبه خوب این ماجرا کجاست؟

در واقع مدت زمان حضور در الگوریتم سندباکس گوگل می‌تونه بهترین موقعیت برای چیدن یک استراتژی درست و کاربردی قبل از وارد شدن به یک رقابت بزرگ در دنیای وب باشه. 

با توجه به اینکه الگوریتم eat می‌خواد معتبرترین و باکیفیت‌ترین محتوا رو به مخاطبان ارائه کنه لازم و ضروریه تا برای همسو شدن با این خواسته گوگل کاملا برنامه ریزی شده و آگاهانه عمل کنید؛ پس این فرصت رو غنیمت شمرده و تا زمان خروج از جعبه شنی گوگل بهترین استراتژی ممکن رو برای رشد کسب و کارتون پیاده سازی کنید.

تصویر الگوریتم سندباکس

مدت زمان حضور در سندباکس گوگل چقدر است؟

همونطور که پیش از این گفته شد، گوگل تا به الان وجود یا عدم وجود سندباکس رو تایید و یا تکذیب نکرده؛ از همین رو هیچ گونه اطلاعات رسمی درباره مدت زمان حضور وب سایت‌ها در سند باکس گوگل وجود نداره؛ اما به گفته متخصصین سئو زمان حضور در گوگل سندباکس ممکنه ماه‌ها طول بکشه؛ برای مثال رند فیشکین، موسس وب سایت MOZ معتقد بود که وب سایت اون‌ها با وجود تعداد زیادی بک لینک‌ قوی و کاملا طبیعی، به مدت 9 ماه در گوگل سندباکس قرار داشته؛ پس با توجه به در دسترس نبودن اطلاعات رسمی و همچنین تفاوت در مدت زمان حضور وب سایت‌ها در الگوریتم سندباکس گوگل، بهترین روش برای خروج هرچه سریع‌تر از این جعبه شنی، بهینه سازی وب سایت و تولید مداوم مستمر محتوای مفید و مطابق با استانداردهای گوگل هست.

آیا الگوریتم سندباکس روی همه سایت‌ها اجرا میشه؟

همچنان که تا اینجا بهش اشاره کردیم، الگوریتم سندباکس بین زمین و آسمونه و حتی خود گوگل هم به طور 100 درصد وجود چنین الگوریتمی رو تایید نکرده؛ به خاطر همین نمیشه جواب این سوال رو هم به طور قطع داد. تجربه نشون داده این امکان وجود داره که الگوریتم سندباکس روی برخی وب سایت‌های تازه تاسیس اجرا نشه؛ با این حال الگوی خاصی برای این احتمال وجود نداره و معلوم نیست این الگوریتم بر اساس چه معیاری روی برخی وب سایت‌ها لحاظ میشه و روی برخی، نه.

به همین خاطر به طور کلی 3 حالت عنوان شده که الگوریتم سندباکس در سایت‌های مختلف اتفاق میفته:

  • ممکنه اصلا الگوریتم سندباکس در یک سایت فعال نشه.
  • روند فعال شدن الگوریتم سندباکس روی یک وب سایت کند و آهسته باشه؛ به حدی که وبمستر اصلا متوجه نشه.
  • در حالت وب سایت به طور ناگهانی در سندباکس قرار میگیره و وبمستر هم کاملا متوجه این مسئله میشه.
تصویر نوشتاری سندباکس

چگونه بفهمیم در سندباکس گوگل هستیم؟

برای اطمینان از اینکه سایت شما sandbox شده ، باید از ابزار کنسول جستجوی سایت خود بازدید کرده و ترافیک کلمات کلیدی سایت خود رو بررسی کنید. اگر ورودی سایت شما کلمات کلیدی دیگری غیر از مواردی که به خودتان مربوط است نباشد، این می‌تونه نشون‌دهنده آن باشه که گوگل مکان شما رو در جعبه ایمنی قرار داده.

معمولاً با گذشت زمان، سایت شما راه‌اندازی می‌شود، موقعیت کلمات کلیدی هدف بهبود پیدا می‌کند و روند صعودی خوبی را مشاهده خواهید کرد. پیشبرد صحیح سایت طبق الگوریتم سندباکس را می‌توان با جهش قابل توجه در ترافیک و رتبه سایت در کلمات کلیدی شناسایی کرد.

تصویر سرچ کنسول

چگونه از Google Sandbox خارج شویم؟

اگر سایت شما دارای یک دامنه جدید ثبت شده است، نباید انتظار داشته باشید که به زودی سایت خود رو در صفحه نتایج مشاهده کنید. در بسیاری از موارد، حدود شش ماه طول می‌کشه تا گوگل سایت شما را معتبر تشخیص دهد و شما را از سندباکس آزاد کنه. البته در این مدت شاهد رشد آهسته جایگاه خود نیز خواهید بود.

با این حال، می‌تونید کاری کنید که گوگل شما را سریع‌تر به عنوان یک سایت ارزشمند بشناسد و از اصول الگوریتم Sandbox پیروی کنید. مراحل زیر به گوگل کمک می‌کند تا اعتبار بیشتری به سایت شما بدهد:

  • ابتدا از سایت‌های مرتبط و معتبری مانند آپارات و یوتیوب بک لینک‌های ارزشمند دریافت کنید.
  • محتوای کاربردی، جدید و کاربر‌پسند تولید کنید.
  • از رسانه‌های اجتماعی بازخوردهای مثبت دریافت کنید.
  • لینک‌سازی داخلی سایت خود رو به بهترین نحو انجام دهید.
  • سایت خود را با کلمات کلیدی شلوغ نکنید.
  • به جای تمرکز بر کلمات کلیدی کوتاه از کلمه کلیدی Long Tail استفاده کنید.
  • استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه مانند خرید بک لینک رو فراموش کنید.
  • به طور مداوم مطالب جدید و ارزشمند منتشر کنید.

البته این بهینه‌سازی‌ها لزوماً به این معنا نیست که سایت شما از سندباکس خارج شده است! درعوض، با انجام کارهایی که گوگل اونا رو مثبت می‌دونه، به گوگل کمک می‌کنید تا سایت شما رو بهتر بشناسد تا بتوانید ثابت کنید که ارزش حضور در صفحات نتایج را دارید.

الگوریتم گوگل دنس به بررسی رتبه سایت‌ها می‌پردازد که اگر شما مراحل فوق را کاربرپسند پیش ببرید، در این زمینه هم موفق خواهید شد.

رشد و پیشرفت با الگوریتم Sandbox

الگوریتم سندباکس می‌تونه موانع موجود در مسیر پیشرفت را قبل از حضور در صفحات اصلی به شما نشان دهد و راه‌های یادگیری رفع آن موانع را نیز قبل از گرفتن امتیاز منفی از گوگل یاد بده. همین میدان تمرینی باعث می‌شه تا سایت شما در گوگل و رقابت با رقبا امتیازات منفی دریافت نکنه، چرا که گوگل یک داور سرسخته و اگر سایت شما امتیازی منفی بگیرد دیگر به سختی می‌تونه جایگاهی میان رقبا به دست بیاره. با مشورت گرفتن از متخصصان این حوزه، به سایت خود برای رشد بهتر و سریعتر کمک کرده و از فرصت‌های خود در جهت مثبت استفاده کنید.

چه نوع سایتی به عنوان اسپم شناخته می‌شود؟

معمولا سایت‌هایی که از کلمات کلیدی بدون هیچ قاعده و اساسی استفاده می‌کنند به عنوان صفحات اسپم شناخته می‌شن و توسط الگوریتم‌های گوگل شناسایی و مورد جریمه قرار می‌گیرند. هدف اینگونه سایت‌ها همانند دیگر صفحات قرار گرفتن در رتبه‌های برتره؛ اما گوگل با این روش موافق نیست؛ زیرا معتقد است این گونه سایت‌ها توانایی برآورده کردن نیازهای کاربر رو ندارند.

سایت‌های اسپم مشخصه‌هایی دارند که می‌تونید با دانستن اونا در تشخیص این صفحات سریع‌تر خواهید بود. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

  • این صفحات تنها برای تبلیغ به وجود می‌آیند و هیچ محتوای مفید و کاربردی را ارائه نمی‌دهند.
  • این گروه از سایت‌ها برای حقوق کاربران اهمیتی قائل نیستند و کاملا این حقوق را زیر پا می‌گذارند.
  • کلمات کلیدی در این سایت‌ها بی مورد و نابجا استفاده شده است تا در رتبه‌های برتر قرار بگیرند.

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم به گونه‌ای سئو کلاه سیاه به حساب می‌آید. برای کسب آگاهی بیشتر می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *