sem چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری search engine marketing

اگه شما هم مثل من توی بستر دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید قطعا مثل seo، عبارت sem هم به گوش‌تون خورده. از اون جایی که sem و seo مثل احمد مهرانفر و مهران احمدی در ظاهر تشابه اسمی دارن، متاسفانه تفاوت sem با seo در نظر افراد زیادی مبهمه. حتی گاهی برخی اون‌ها رو با هم یکی میدونن که کاملا تصور غلطیه.

به همین دلیل با توجه به اینکه قبلا مفصل درباره سئو صحبت کردم به نظرم اومد که وقتشه بیام و برای پاسخ به سوال sem چیست و تفاوت sem با seo یک پرونده مجزا باز کنم.

Sem یا بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

اول از همه باید بدونید Sem مخفف چیست؟ Sem مخفف search engine marketing به عنوان زیر مجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ به معنی بازاریابی موتورهای جستجو هست.

به طور کلی به تمام فعالیت‌هایی که در راستای بازاریابی و تبلیغات یک سایت با هدف جذب مشتری و افزایش درآمد در بستر موتورهای جستجو انجام میشه بازاریابی موتورهای جستجو (sem) گفته میشه.

اجزای بازاریابی موتورهای جستجو (sem)

بر خلاف چیزی که رایجه، sem و seo به هیچ وجه روی یک ترازو برای مقایسه قرار نمی‌گیرن. منظورم اینه اینکه بپرسیم تفاوت sem با seo چیه خیلی سوال درستی نیست؛ چون همچنان که sem زیر مجموعه بازاریابی دیجیتاله، seo هم زیر مجموعه sem به شمار میاد. در واقع توی یک تقسیم بندی کلی sem شامل دو بخش بهینه سازی موتورهای جستجو (seo) و تبلیغات کلیکی (ppc) هست که در ادامه هر دو رو به صورت مختصر بهتون معرفی می‌کنم.

تبلیغات کلیکی (ppc)

تصویر تبلیغات کلیکی (ppc)

توی ppc که یکی از انواع تبلیغات آنلاین هم هست، تبلیغ مورد نظر برای یک کلمه کلیدی مشخص نمایش داده میشه و شما در ازای تعداد کلیک‌های صورت گرفته روی تبلیغ، به موتور جستجوی مربوطه پول پرداخت می‌کنید؛ یعنی معیار پرداخت پول صرفا تعداد کلیک‌های صورت گرفته روی لینک مورد نظره و اگه هیچ کلیکی انجام نشه هزینه‌ای هم از حساب شما کسر نمیشه.

در تبلیغات کلیکی باید سر کیسه رو مقداری شل کنید؛ مخصوصا اگه کلمه کلیدی هدف شما، کیورد پر رقابتی باشه.

گوگل ادز که سرویس تبلیغاتی گوگله، شناخته شده‌ترین روش برای تبلیغات کلیکی هست. توی این سرویس، گوگل صفحه مورد نظر شما رو در ازای کلمه کلیدی مشخصی در جایگاه نخست صفحه نتایج نشون میده و به ازای هر کلیکی که روی لینک میشه، مبلغ مشخصی رو از حساب شما در google ads کسر می‌کنه.

از اون جایی که واحد پول پرداختی توی این روش دلاره و نرخ دلار در نوسانه، هزینه ppc هم در طول زمان متغیره. 

بهینه سازی موتورهای جستجو (seo)

تصویر نوشتاری seo

هر چند انتظار دارم بدون گفته من چشم بسته seo رو تعریف کنید؛ اما برای اون دست از کسانی که هنوز تعریف دقیقی از سئو توی ذهن‌شون ندارن باید بگم که سئو علم بهینه سازی موتورهای جستجو هست. توی این روش شما با هدف کسب رتبه‌های برتر در صفحه serp، در ادامه افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر، سایت مورد نظرتون رو از جنبه‌های مختلف (ظاهری، داخلی، فنی و…) بر اساس اصول و معیارهای گوگل بهینه سازی می‌کنید.

همون طور که تا الان متوجه شدید هدف seo و ppc یکسانه: قرارگیری در رنک برتر موتورهای جستجو (گوگل) برای جذب مشتری و هدایت اون به انتهای قیف فروش برای کسب درآمد بیشتر.

به عبارت دیگه مقصد هر دو روش یکیه؛ ولی راه دوتا.

مقایسه ppc و seo در بازاریابی موتورهای جستجو

با اینکه تبلیغات کلیکی و سئو هر دو دنبال یک هدفن؛ اما توی قسمت قبلی هم گفتم که مسیر رسیدن به این هدف در هر کدوم متفاوته.

اگه زمان کافی ندارید و می‌خواید در اسرع وقت ترافیک و فروش سایت‌تون رو افزایش بدید تبلیغات کلیکی گزینه هدف شماست. رسیدن به نتیجه با ppc سریع‌تره.

در حالی که در سئو به زمان بیشتری نیاز دارید. به عبارت دیگه باید صبر کنید تا ز غوره حلوا بسازید و این صبر در حداقل‌ترین حالت ممکن چیزی حدود شش ماه طول می‌کشه؛ با این حال زمانی که با سئو به نتیجه برسید، نتایج کسب شده موندگارتر خواهند بود. (شاید هم ابدی!) البته به شرطی که سئوی سایت رو بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب هم با همون فرمون و همت قبلی ادامه بدید.

نکته جالب و مهمی که نباید از یاد ببرید اینه که سایت شما می‌تونه بدون ppc دووم بیاره؛ اما بدون seo هرگز!

در واقع حتی برای رسیدن به موفقیت در استراتژی بازاریابی موتور جستجو با روش پولی هم در وهله اول باید وب سایت‌تون رو بهینه سازی کنید. چیزی که هست اینه که هیچ گونه استراتژی در ppc بدون seo به جایی نمیرسه؛ اما برعکس این مطلب صدق نمی‌کنه.

اگه در حوزه سئو مطالعه داشته باشید حتما می‌دونید دستورالعمل‌هایی که در سئو سایت اجرا میشه، وب سایت رو برای هر دو گروه مخاطب و موتور جستجو بهینه سازی می‌کنه؛ در نتیجه میشه ادعا کرد که با این روش بدون ppc هم می‌تونید دووم بیارید؛ بنابراین اون دسته از کسب و کارها و سایت‌هایی که نوپا هستن یا بودجه کافی برای تبلیغات کلیکی ندارن، می‌تونن تنها به seo اکتفا کنن و فعلا سراغ ppc نرن.

هر چند تبلیغات کلیکی هم در جایگاه خودش اهمیت داره و نباید بیخیالش بشید. خصوصا اینکه کسب نتیجه مورد نظر در این روش قطعی و سریعه.

چی از این بهتر که در کوتاه‌ترین زمان ممکن فروش محصولات یا خدمات وب سایت‌تون چند برابر افزایش پیدا کنه؟

من حیث المجموع تنها فاکتورهایی که بین این دو بخش از sem تفاوت ایجاد می‌کنن، هزینه و زمان هستن؛ وگرنه در ابتدا هم گفتم که هر دو روش هدف مشترکی دارن و اون چیزی نیست جز افزایش crt سایت که در ادامه جذب مشتری و درآمد بیشتر رو با خودش به همراه داره.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *