سیمیلار وب چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر لوگو سیمیلار وب

بعد از خداحافظی غیر قابل انتظار الکسا چشم همگان به دنبال ابزاری بود که بتونه جایگزین این عنصر پر کاربرد و کهنه کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ بشه.

سرانجام می‌تونیم از similar web به عنوان جانشین برحق الکسا یاد کنیم. similar web به عنوان یکی از انواع ابزار سئو میزان بازدید کنندگان و ترافیک ورودی سایت‌های مختلف من جمله وب سایت‌های رقیب رو به صورت تقریبی تعیین می‌کنه. علاوه بر این به شما امکان مشاهده منابع ترافیک این سایت‌ها رو میده.

در ادامه این مطلب بیشتر درباره ابزار similar web، فضای کلی این ابزار و کاربردش صحبت خواهم کرد.

کاربرد سیمیلار وب چیست؟

درسته که گفتم آمارهای سیمیلار وب به صورت تقریبی هست و دقیق نیست؛ با این حال این مورد چیزی از ارزش‌های سیمیلار وب کم نمی‌کنه و هنوز هم استفاده از ابزار similar web برای هر فردی که در حوزه سئو کار می‌کنه واجب و حیاتیه. دلیلش هم مشخصه:

سیمیلار وب به نه تنها شما رو از آمار کلی ترافیک ورودی سایت‌های رقیب آگاه می‌کنه؛ بلکه بهتون میگه سایت رقیب از چه منابعی این ترافیک‌ها رو دریافت می‌کنه.

به غیر از افرادی که در حال حاضر دارن به عنوان سئوکار فعالیت می‌کنن، سیمیلار وب برای کسب و کارهای تازه کار هم به درد بخوره. کاربردش هم این طوری خواهد بود که به اون‌ها کمک می‌کنه رقبای خودشون رو شناسایی کنن و بفهمن که حجم رقابت در بازار هدفی که قصد دارن بهش وارد بشن در چه حده.

علاوه بر چیزهایی که عنوان کردم، سیمیلار وب اطلاعات دقیق دیگه‌ای رو هم در اختیار شما قرار میده که در ادامه روند معرفی این ابزار شما رو با اون امکانات و کاربردها آشنا می‌کنم؛ مثلا بخش Engagement metrics اطلاعاتی رو درباره میزان نرخ پرش، متوسط مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه و… رو در اختیار شما قرار میده.

خلاصه که سیمیلار وب یک ابزار تحلیلی کاربردی و کار درسته که در نبود الکسا می‌تونه خیلی خوب جاشو پر کنه.

امکانات ابزار similarweb

حالا که به صورت کلی متوجه شدید سیمیلار وب چیست و این ابزار رو شناختید، وقتشه که با امکاناتی که این ابزار در اختیارتون قرار میده آشنا بشید.

Referrals

بخش referrals در ابزار سیمیلار وب فهرستی از سایت‌های برتر ارجاع دهنده به وب سایت مورد نظر شما رو در اختیارتون قرار میده.

با استفاده از این لیست می‌تونید وب سایت‌های معتبری که رقبا از اون‌ها ترافیک دریافت کرده یا رپورتاژ منتشر می‌کنن رو بشناسید و در صورت نیاز از اون‌ها الگو بگیرید.

علاوه بر شناسایی وب سایت‌های ارجاع کننده برتر در این بخش می‌تونید سایت‌های مقصد برتر رو هم مشاهده کنید. وب سایت‌های مقصد در واقع مسیری رو نشون میده که کاربران بعد از خارج شدن از سایت شما طی کردن؛ به عنوان مثال این گزارش بهتون میگه که حدود 5 درصد از مخاطبین شما سایت رو به مقصد وب سایت semrush ترک کردن.

شناخت این سایت‌ها که به عبارتی رقیب سایت مورد بررسی هستن باعث میشه هنگام تدوین استراتژی سئو گوشه چشمی هم به رقیبان‌تون داشته باشید.

 Search

در سربرگ search شما می‌تونید به لیستی از کلمات پر جستجو خودتون یا رقبا دسترسی پیدا کنید. کاربرد کیوردهای پیشنهادی ابزار similar web در مرحله کیورد ریسرچ اولیه سئو مشخص میشه و این کلمات کلیدی کمک فراوانی به فرآیند جستجوی کیورد و در ادامه تدوین استراتژی کلمات کلیدی خواهند کرد؛ به همین خاطر میتونیم از سیمیلار وب به عنوان یکی از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی هم یاد کنیم.

Social

سربرگ social به ترافیک حاصل از شبکه‌های اجتماعی مربوط میشه. به کمک داده‌های این بخش می‌تونید بفهمید که از هر یک از شبکه‌های اجتماعی که برند شما توش فعالیت می‌کنه مثل اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و… به طور متوسط چقدر ترافیک ورودی دریافت کردید.

آگاهی از این اطلاعات باعث میشه متوجه بشید مشتریان و مخاطبین شما توی کدوم یک از شبکه‌های اجتماعی حضور بیشتری دارن تا در ادامه استراتژی سوشال مارکتینگ کسب و کارتون رو در اون جهت تدوین کنید.

Display advertising

این قسمت به ترافیک دریافتی از تبلیغات نمایشی اشاره داره و ناشران برتر تبلیغات پولی و ppc کسب و کار شما رو مشخص کرده و بهتون میگه کدوم یک از تبلیغات شما بیشترین ورودی رو برای وب سایت‌تون به همراه داشته.

Audience interests

اگه از من بپرسید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیمیلار وب چیست؟ من بهتون میگم سربرگ audience interests.

یکی از چالش برانگیزترین قسمت‌هایی که سئوکاران و وبمستران در ابتدای کار باهاش روبرو هستن شناخت دقیق مخاطبین هدف و ساخت یک پرسونای مشتری درست و حسابیه. بخش audience interests با ارائه اطلاعاتی درباره علایق کاربران وب سایت مورد بررسی شما، نقش مهمی رو در فرآیند ساخت پرسونای مشتری که تاثیر مستقیم در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ و سئو داره ایفا می‌کنه. 

Competitors & similar sites

تا زمانی که شناخت خوبی از رقبا به دست نیاوردید از وب سایت‌تون انتظار نداشته باشید که به رتبه‌های برتر گوگل برسه؛ چون قبل از اینکه شما به رنک‌های برتر برسید قطعا سایت‌های دیگه‌ای اون‌ها در تصاحب کردن و شما برای پشت سر گذاشتن این سایت‌ها و کسب که همون رقبای شما هستن و کسب جایگاه برتر باید اول از همه اون‌ سایت‌ها رو بشناسید. سربرگ Competitors & similar sites به همین منظور به وب سایت مورد بررسی شما کمک می‌کنه. به عبارت دیگه به کمک این بخش می‌تونید به لیستی از وب سایت‌های رقیب که موضوع یکسانی با سایت شما دارن دسترسی پیدا کنید.

روش‌های استفاده از سیمیلار وب چیست؟

خب حالا این همه درباره ویژگی‌ها و امکانات ابزار similar web حرف زدیم قطعا براتون سواله که چطوری می‌تونید از این ابزار استفاده کنید؟

استفاده از ابزار similar web دو تا روش داره که شما هر کدوم رو که مایل هستید می‌تونید انتخاب کنید:

روش اول: استفاده از وب سایت

تصویر فضای سیمیلار وب

ساده‌ترین و اولین راه اینه که به صورت مستقیم از سایت similar web استفاده کنید. به این شکل که بعد از ورود به وب سایت سیمیلار وب url مورد نظرتون رو در کادر مربوطه وارد کنید و گزینه search رو بزنید؛ سپس شما وارد صفحه‌ای می‌شید که در کادر سمت چپ اون منو سربرگ‌ها وجود داره.

هر سربرگ اطلاعات به خصوصی رو درباره ترافیک ورودی یا وب سایت‌های رقیب سایت مورد نظر شما در اختیارتون میذاره که در قسمت‌های قبلی درباره‌شون توضیح دادم.

 روش دوم: نصب افزونه ابزار similar web

روش دوم برای استفاده از این ابزار نصب اکستنشن سیمیلار وب هست که برای هر یک از مرورگرهای کروم و فایرفاکس وجود داره و با یک جستجوی ساده می‌تونید به لینک نصب‌شون دسترسی پیدا کرده و روی مرورگر خودتون نصب کنید.

در آخر دو تا نکته مهم رو بگم:

اول: برای استفاده از سیمیلار وب باید از فیلترشکن پرسرعت استفاده کنید. دوم: به سیمیلار وب 100 درصد اعتماد نکنید! منظورم اینه که مثل تمام ابزارهایی که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیره ابزار similar web هم ممکنه گاهی دچار خطا و اشتباه بشه؛ بنابراین هیچ وقت این ریسک رو نکنید و هرگز 100 درصد تصمیم‌های خودتون در تدوین استراتژی‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ بر اساس داده‌های این ابزار اتخاذ نکنید؛ به این منظور بهتره از چند ابزار دیگه مثل گوگل سرچ کنسول که اطلاعاتی مشابه سیمیلار وب بهتون میدن کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *