تاثیر سرعت سایت بر سئو

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر تاثیر سرعت سایت بر سئو
تصویر نوشتاری سرعت سایت

بعد از سال 2010 تاثیر سرعت سایت بر سئو به قدری افزایش یافت که امروزه گوگل از آن به عنوان یک عامل مهم برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها استفاده می‌کند.

اولین پارامتر مهم و تاثیرگذار بر سئو سایت شما، تولید محتوا مفید و کافی است و در جایگاه دوم سرعت سایت و در ادامه بقیه پارامترها قرار می‌گیرند. وبمسترهایی که به سرعت خود اهمیت نمی‌دهند؛ ابتدا کاربران را عاصی کرده و از سایت خارج می‌شوند، دوم سئوی سایت را دچار مشکل کرده و خود را در رنک پایین رتبه بندی قرار می‌دهند و در نتیجه موجب کاهش نمایش صفحه‌ها و درآمد وبسایت خود می‌شوند.

دومین اصل مهم‌ این است که هر مدیر وب‌سایت از اهمیت سرعت سایت در سئو، آگاه باشد و اقدامات لازم را انجام دهد تا بتواند ورودی‌ دریافتی از گوگل را به بیشترین حد ممکن برساند. 

سرعت سایت از مهم‌ترین عوامل در بهبود سئو سایت محسوب می‌شود. وب‌سایت‌هایی که از سرعت کمی برخوردار هستند، علاوه بر تاثیر بدی بر ذهنیت کاربران سایت می‌گذارند، بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (Search Engine Optimization, SEO) یا سئو سایت را نیز دچار مشکل می‌کنند.

هر چقدر سرعت سایت پایین‌تر باشد، وب سایت شما در نتایج پایین‌تری نمایش داده می‌شود و این به معنای کمتر دیده شدن و در نتیجه باعث کاهش درآمد سایت می‌شود.

بررسی تاثیر سرعت سایت بر سئو

تصویر مینیاتوری و مفهومی از سرعت سایت

سرعت سایت در سئو مهم است؛ زیرا تجربه کاربری مهم است. در واقع بهبود تجربه کاربری این روزها به یکی از عناصر تاثیرگذار و کلیدی در ارتقای سئوی سایت تبدیل شده است و سرعت سایت نیز یکی از فاکتورهای مهم در بهبود این عامل تاثیرگذار است.

تصویر مینیاتوری از سرعت سایت

آمارهای موثق مشخص کرده‌اند سرعت مطلوب بارگذاری (loading) برای سایت حدودا 2 الی 3 ثانیه است.

چرا و بر چه اساسی این زمان تعیین شده است؟

تحقیقات انجام شده نشون می‌دهند اغلب کاربران، سایتی را که مدت زمان لود شدن آن بیشتر از 2 الی 3 ثانیه باشد را به سرعت ترک می‌کنند؛ این مسئله ضمن آسیب به تجربه کاربری، نرخ پرش سایت را نیز افزایش می‌دهد و ضربه مهلکی به پیکره سئو سایت خواهد زد؛ بنابراین صفحه‌ای سرعت خوبی دارد و می‌تواند کاربر را راضی نگه دارد که بتواند در بازه زمانی مشخص شده (2 تا 3 ثانیه) کامل لود شود.

اگر بخواهیم بحث تاثیر سرعت سایت در سئو را با بیان یک فرمول کلی جمع کنیم باید بگوییم:

 هر مقدار مدت زمان بارگذاری صفحات کمتر باشد، سایت سرعت بالاتری دارد و بهتر می‌تواند رضایت و توجه کاربران و گوگل را به خودش جلب کند؛ در نتیجه باعث بهبود تجربه کاربری، کاهش نرخ پرش و رشد سئوی وب سایت می‌شود.

تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری در واقع کاربر پسند بودن سایت شما را بیان می‌کند. وقتی کاربری برای اولین بار به سایت شما مراجعه کند، باید انقدر با قالب سایت احساس راحتی کند که برای تایم زیادی در سایت شما آزادانه بچرخد یا اینکه برای چندین بار دیگر به سایت شما مراجعه کند.

بطور کل مرتب بودن قالب سایت، سرعت بارگذاری، تبلیغات آزاردهنده، عضویت اجباری و … تاثیر مستقیمی بر روی تجربه کاربر از سایت شما دارد. سایت‌های برتر براساس UX، سایت‌هایی هستند که سرعت بالاتری دارند؛ چون باعث صرفه جویی در زمان و افزایش میزان بهره‌وری کاربر می‌شوند و در نهایت کاربران زمان بیشتری به سایت شما اختصاص می‌دهند.

مهم نیست که چقدر سایت خود را عالی طراحی کرده باشید؛ اگر سرعت بارگذاری آن پایین باشد کاربران با یک کلیک، سایت شما را ترک خواهند کرد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که 47 درصد کاربران انتظار دارند بارگذاری یک صفحه کمتر از دو ثانیه طول بکشد، بنابراین سرعت بارگذاری سایت از زیبایی آن مهم‌تر است. تلاش کنید سرعت سایت خود را بالا ببرید تا سپس بتوانید طراحی سایت خود را به رخ کاربر بکشید.

اهمیت سرعت در افزایش درآمد

تصویر نوشتاری page speed

بازار رقابت بین فروشگاه‌های آنلاین به قدری داغ است که کاربران باید بررسی و انتخاب کنند بهترین سایت برای خرید و فروش اقلام و کالاهای‌شان کدام است. طراحی سایت بهینه، نیازمند مهارت خاص و تجربه زیاد است. اگر داده‌های سایت شما دیر بارگذاری شود، باعث نارضایتی کاربر و خروج از سایت می‌شود؛ و در نتیجه میزان سئو سایت شما کاهش می‌یابد. آژانس دیجیتال مارکتینگ ما با ارائه طیف متنوعی از خدمات اعم از خدمات طراحی سایت، در کنار شما خواهد بود.

اگر درباره سرعت بارگذاری سایت خود زیاد وسواس به خرج دهید که سرعت آن صدم ثانیه بیشتر از سایت دیگری باشد، تاثیری بر سئو سایت تان ندارد؛ چرا که گوگل این صدم ثانیه‌ها برایش تفاوت چندانی ندارد ولی در مقدار فروش کالاهای سایت شما قطعا تاثیرگذار خواهد بود؛ و در نهایت که باعث بهبود تجربه کاربر از سایت و جلب اعتماد او می‌شود. طبق تحقیقات یکی از وب‌سایت‌های بزرگ فروشگاهی در قبال یک میلی ثانیه سرعت بیشتر، میزان درآمد آن‌ها یک درصد افزایش یافته است. 

این روند باعث بهتر شدن تجربه کاربری و همین طور جلب اعتماد کاربران نسبت به شما می‌شود. حتی اگر هنوز معتقد هستید که سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر سئو و ورودی‌های سایت شما ندارد؛ به‌زودی متوجه خواهید شد که بهبود هر روزه سرعت آن قطعا می‌تواند تاثیر غیرمستقیمی بر بهتر شدن کسب‌وکار شما بگذارد.

شرکت Walmart یکی از سریع‌ترین وبسایت‌ها در مورد خرده فروشی است. این سایت جزو سریع‌ترین‌ سایت‌های موجود بود؛ ولی مسئولان این شرکت تصمیم گرفتند که سرعت سایت را تقویت کنند و در کمال ناباوری به ازای هر صد میلی ثانیه تقریبا یک درصد افزایش درآمد داشتند. این اتفاق ثابت می‌کند که تاثیر سرعت سایت بر سئو چقدر حائز اهمیت است. 

عوامل موثر بر افزایش سرعت سایت

تصویر مینیاتوری از عوامل موثر بر افزایش سرعت سایت

با رعایت برخی نکات توصیه شده توسط متخصصان سئو و کارشناسان طراحی سایت، می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید. به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

خرید هاست مناسب

برای جلوگیری از کاهش رتبه سایت، هاست شما نباید هر چند وقت یکبار عوض شود؛ پس از همان ابتدا هاست مناسبی تهییه کنید. نکته دیگر اینکه هرگز از هاست اشتراکی استفاده نکنید، با اینکه مقرون به صرفه‌تر هستند ولی به علت یک سری مشکلات و استفاده همزمان چندین سایت از یک سرور، Ram و CPU سرعت سایت و بارگذاری فایل‌ها کاهش می‌یابد.

طراحی و کدنویسی سایت

دومین اصل مهم این است که حتما طراحی سایت خود را به افراد متخصص و کارکشته بسپارید. برای ارائه هرگونه خدمات طراحی سایت، می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید. تیم با تجربه ما در تمام مسیر همراه شما خواهند بود.

فشرده‌سازی خروجی سرور

با حذف کامنت‌ها و فاصله‌گذاری‌های زائد در کدهای CSS و JS ، می‌توانید به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. یک افزونه کاربردی در این زمینه Gzip است.

عدم استفاده از تبلیغات در سایت تازه تاسیس

اگر وبسایت شما تازه تاسیس است و بازدیدکننده‌ای ندارید، نباید آگهی تبلیغاتی بگیرید؛ چرا که باعث کاهش تجربه خوب کاربر از سایت شما شود. بنابراین ابتدا توجه خود را معطوف به محتوا مفید و جذب کاربر کنید تا بعد از افزایش میزان بازدیدکنندگان، از آگهی تبلیغاتی استفاده کنید.

کاهش حجم ویدیوها و تصاویر

یکی دیگر از عوامل مهم که حتی منجر به دو برابر شدن سرعت سایت شما می‌شود، بهینه کردن میزان حجم تمام فایل‌ها است. برای کم کردن حجم ویدیوها و تصاویر نیز می‌توانید از ابزارهای رایگان اینترنت استفاده کنید.

قالب سایت

از قالب‌های پیچیده با حجم بالا مانند قالب‌های متحرک یا گرافیکی استفاده نکنید، که باعث کند شدن سرعت سایت شما می‌شوند.

امنیت سایت

توجه به تدابیر امنیتی سایت، به جلوگیری از هک شدن و استفاده بهینه از منابع کمک می‌کند؛ و در نتیجه سرعت وبسایت شما را افزایش می‌دهد. بنابراین از افزونه امنیتی مناسب استفاده کنید. 

سنجش سرعت سایت

تصویر سنجش سرعت سایت

پس از اقدام به تدابیر افزایش سرعت بارگذاری، لازم است که بعد از مدتی سرعت سایت خود را بررسی کنید. ابزارهایی در بستر اینترنت را به شما معرفی می‌کنیم که بصورت رایگان از آن‌ها کمک بگیرید. برخی از این ابزارها عبارتنداز:

Pingdom

  • مفید برای مدیران مبتدی تا حرفه‌ای
  • استفاده بسیار آسان
  • ارائه سرویس رایگان
  • تحلیل آبشاری عملکرد سایت
  • نمایش درجه عملکرد سایت
  • ساختاری شبیه به سایت GTmetrix
  • دارای بخش بینش عملکرد (Pingdom Performance Insights)

 GTmetrix

  • از محبوب‌ترین ابزارهای موجود در‌ زمینه تست سرعت سایت
  • نمایش نتیجه در دو طبقه‌بندی PageSpeed و YSlow
  • سرویس آنالیز رایگان
  • نمایش چگونگی بارگذاری بخش‌های مختلف سایت
  • ارائه پیشنهاد برای بهبود زمان بارگذاری
  • ارائه فایل اصلاح‌شده سایت
  • بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری

YSlow 

  •  پیدا کردن عامل‌های کندی سرعت بر اساس قوانین یاهو (Yahoo)
  • ارائه پیشنهاد برای رفع مشکلات
  • ارائه یک افزونه کروم (Chrome) برای تست سرعت وب‌سایت‌ها
  • ارائه سرویس رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *