لینک utm چیست؟ ساخت لینک UTM

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری utm

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module هست و زمانی استفاده میشه که گوگل قصد داره اطلاعات یک لینک خاص رو پیگیری کنه. یکی از مواقعی که لینک utm به افراد کمک می‌کنه، زمانیه که صاحبان سایت میخوان بفهمن کاربران و مشتری‌هاشون از طریق چه تبلیغات، کانال، سایت یا پلتفرمی وارد سایت‌شون شدن.

اهمیت آشنایی با لینک utm در بازاریابی دیجیتال

Utm این امکان رو به شما میده که بتونید به طور کامل لینک مورد نظر خودتون رو با جزئیات دقیق، بررسی و ردیابی کنید. فرض کنید صاحبان سایت در بستر سایت‌های دیگه تبلیغات کرده و کاربران زیادی رو به سایت جذب کردن. در این موقعیت مطمئنا از شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر و وب مستر سایت، انتظار میره که توانایی فهمیدن اینکه که اکثر کاربران از چه پلتفرمی به این سایت مراجعه کردن رو داشته باشید. به این دلیل، کسب اطلاعات در مورد url برای شما یک امر ضروری محسوب میشه.

آیا ساخت لینک utm در سئو سایت تاثیر گذاره؟

خیر. بعد از رسیدن به جواب سوال لینک utm چیست باید متوجه شده باشید که نوع عملکرد و اطلاعاتی که لینک utm در اختیار شما میذاره نمی‌تونه به سئو سایت ربطی داشته باشه؛ بلکه حوزه تاثیرگذاری این لینک بیشتر در بحث تبلیغات آنلاین و آموزش دیجیتال مارکتینگ هست. این مفهوم رو در ادامه این مطلب و ضمن آشنایی با انواع کاربرد utm با گوشت و پوست‌تر حس می‌کنید و بیشتر براتون جا میفته.

چرا ساخت لینک utm مهمه؟

بازاریابان غالبا فراموش می‌کنن که نتایج سایتشون قابل ردگیری هست. اگر شما نتونید بفهمید کدوم لینک و کدوم تبلیغ، بیش‌ترین نرخ کلیک و در نتیجه فروش رو برای شما داشته، پس از چه طریقی می‌خواید بفهمید که بودجه خودتون رو کجا هزینه کنید؟ فرض کنید شما سه تبلیغ متفاوت رو در یک وب سایت قرار دادید و بعد از تجزیه و تحلیل می‌فهمید که کاربران زیادی رو از طریق این تبلیغات دریافت کردید. حالا این سوال پیش میاد که آیا هر سه تبلیغ به یک میزان تعداد کاربر رو جذب کرده یا یک تبلیغ به تنهایی این کار رو انجام داده؟ اگر دو تبلیغ دیگه ضعیف عمل کرده باشن چی؟ شما با بررسی یو تی ام‌های منحصر به فرد در هر تبلیغ، می‌تونید تبلیغی که منجر به جذب کاربر بیشتری شده رو شناسایی و بودجه‌تون رو برای تبلیغ مناسب هزینه کنید. همچنین آماری که گوگل آنالیتیکس با کمک utm به شما میده، بسیار دقیق‌تر از آمارهایی هست که سایت‌های دیگه به عنوان آمار نرخ کلیک به شما ارائه میدن.

کاربردهای ایجاد لینک UTM

با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای ایجاد لینک utm بپردازیم:

شبکه‌های اجتماعی 

یکی از بسترهایی که لینک utm در اون استفاده میشه، شبکه‌های اجتماعی هست. شما می‌تونید هنگام قرار دادن لینک حاوی UTM در پروفایل‌تون و در پست‌های شبکه‌های اجتماعی، از پارامترهای مختلفی استفاده کنید تا از این طریق بفهمید که ورودی‌های سایت‌تون از کجاست و آیا میزان ورودی بیشتر از سمت پست‌ها بوده یا لینک داخل پروفایل؟ همچنین برای شبکه‌های اجتماعی مختلف، می‌تونید از پارامترهای متفاوتی استفاده کنید تا بفهمید کدوم شبکه در میزان کلیک شما تاثیر بیشتری داشته.

ایمیل

در خبرنامه‌ها و یا کمپین‌های ایمیلی، استفاده از utm توصیه میشه؛ چرا که از این طریق می‌فهمید که اصلا کمپین‌های ایمیلی به درد کسب و کار شما می‌خورن یا نه.

بنرها و تبلیغات

کاربرد دیگه لینک‌های UTM استفاده در بنر و تبلیغات هست. این کار نه تنها برای شما میزان نرخ ورودی رو از طریق تبلیغات مشخص می‌کنه؛ بلکه در تعیین استراتژی کسب و کار شما هم تاثیر داره.

پارامترهای ساخت لینک utm چیست؟

تصویر ساخت utm

برای درک بهتر لینک‌های ردیابی utm و نحوه عملکردشون، باید بدونید که هر پارامتر utm به چه معناست:

منبع (source)

این پارامتر نشون میده که ورودی قراره از کجا بیاد. پارامتر منبع در لینک utm به صورت utm-source نمایش داده میشه. وجود پارامتر منبع در utm اجباری هست؛ مثلا فرض کنید شما می‌خواید لینکی داشته باشید که کاربران شبکه اجتماعی تلگرام بتونن برای دستیابی به هدف (goal) مورد نظرشون به راحتی به سایت شما مراجعه کنن؛ به همین دلیل منبع یا source رو telegram قرار میدیم. 

رسانه (Medium)

این لینک مربوط به رسانه‌ها هست. بنر کلیکی (cpc) و ایمیل جزو انواع روش‌های این پارامتر هستن. ذکر این پارامتر هم ضروریه؛ به عنوان مثال utm-medium=banner یعنی نوع تبلیغ شما بنر هست.

کمپین (Campaign)

سومین پارامتر بسیار رایج utm که می‌تونید درلینک‌هاتون ازش استفاده کنید کمپین‌ هست. همانطور که از اسم این پارامتر پیداست، این پارامتر به کمپینی که شما برگزار می‌کنید ربط داره؛ برای مثال فرض کنید شما در فصل زمستان کمپینی با نام فروش زمستانه winter برگزار می‌کنید؛ به این ترتیب با نشانه گذاری لینک‌ها مثل utm-campaign= winter می‌تونید مشخص کنید که کاربران از چه کمپین‌هایی به سایت شما مراجعه کردن.

کلمات کلیدی (utm-term)

این پارامتر به منظور ردیابی اینکه بتونید بفهمید کلمات کلیدی چه تاثیری در افزایش بازدید از سایت شما دارن، مورد استفاده قرار می‌گیره.

برای مثال utm-term=winter-onlinshop می‌تونه به فروش زمستانه آنلاین شاپ شما اشاره داشته باشه.

محتوا (utm-content)

این بخش اختیاریه و تعیین می‌کنه محتوای تبلیغات مورد نظر شما چی بوده. این لینک زمانی به کار میاد که بخوایم بفهمیم کاربر از کجای محتوا ما به سایتمون رسیده و اصلا محتوای ما چی بوده؛ مثلا اگه محتوا راجع به کفش باشه، utm-content=shoes رومی‌تونیم در یو تی ام قرار بدیم.

طریقه ساخت لینک utm

شما می‌تونید کدهای utm رو به صورت دستی وارد کنید و برای این کار فقط کافیه یک ویرایشگر نوشتار باز کنید و کلمات و کدهای مورد نظر رو بهش اضافه کنید؛ اما برای راحتی و کاهش احتمال خطا، می‌تونید از ابزارهایی که گوگل معرفی کرده هم استفاده کنید. اگر تصمیم به وارد کردن اطلاعات به صورت دستی دارید بهتره نکات زیر رو رعایت کنید:

  • بعد از آدرس صفحه مورد نظر باید از علامت سوال به صورت انگلیسی استفاده بشه.
  • بعد استفاده از هر یک از پارامترهای بالا، باید از (=) برای مقدار دهی استفاده کنید. 

 برای جدا کردن هر پارامتر از کاراکتر (&) استفاده کنید.

  • لینک‌های UTM به حروف کوچک و بزرگ حساس هستن؛ از این رو به این مسئله توجه کنید.
  • از فاصله برای جدا کردن کلمات و پارامترها استفاده نکنید و اگر عبارتی دارید که نیاز به جدا کردن داره، از کاراکتر (-) کمک بگیرید.

عکس زیر یک مثل برای همه نکاتی هست که بالا گفتیم:

تصویر url ها در حوزه های مختلف

ابزارهای ساخت لینک utm

از سری ابزارهای ساخت لینک utm میشه به google campaign url builder اشاره کرد. در واقع این ابزار ساخته شده که به تبلیغ کنندگان کمک کنه تا کمپین‌هاشون رو با دقت بیشتری پیگیری کنن. کار با این ابزار بسیار ساده هست و شما می‌تونید تمام پارامترهای مورد نظر رو تو بخش‌های مشخص شده وارد کنید تا این ابزار به طور خودکار لینک مورد نظر شما رو ایجاد و اون رو برای به اشتراک گذاری در اختیار شما بزاره. 

ابزار google analytics url builder که روی مرورگر کروم نصب میشه هم دومین ابزار پرکاربرد برای ساخت لینک utm محسوب میشه. کار با این افزونه بسیار راحته و شما بعد از کلیک روی این افزونه، در باکس‌های مشخص شده مشخصات مورد نظر رو وارد و در نهایت لینک ساخته شده رو کپی می‌کنید. استفاده از ابزارهای زیر هم ممکنه براتون مفید باشه: 

1- می‌تونید برای لینک‌هاتون پروفایل بسازید تا بدون وارد کردن پارامتر‌ها و تنها با یک کلیک، لینک utm شما ساخته بشه.

2- لینک‌های utm می‌تونن url شما رو غیر جذاب نشون بدن؛ به همین دلیل شما باید از سرویس‌های کوتاه کننده لینک استفاده کنید و لینک کوتاه دریافت کنید. سرویس‌هایی نظیر bilty ،rebrand ly ،tiny url ،live chat url که در ایران فیلتر نیستن به شما پیشنهاد میشه. 

utm گوگل

حالا که تمام این مباحث رو توضیح دادیم، باید به شما نحوه ردیابی و بررسی داده‌هاتون رو هم بگیم. داده‌ها رو بعد از نصب گوگل آنالیتیکس یا GA4 می‌تونید در این ابزار مشاهده کنید. در این محل شما لیستی از تمام کمپین‌هایی که دارید رو مشاهده می‌کنید و با کلیک روی هر کمپینی می‌تونید اطلاعات بیشتری راجع به هرکدوم در اختیار داشته باشید. همچنین امکان مشاهده معیارهایی مثل میزان جستجو، تبادلات، تعداد مشاهده صفحات و غیره رو بررسی و تعیین کنید؛ این یعنی اینکه بفهمید چه معیارهایی در کمپین شما تاثیر گذارتر عمل می‌کنه.

1-در قسمت گوشه سمت چپ تصویر، زیر مجموعه گزینه acquisition، گزینه all traffics، تمام پارامترهای utm رو به شما نشون میده.

2-با کلیک روی گزینه acquisition می‌تونید گزینه all campaign رو انتخاب و تمام کمپین‌های تبلیغاتی خودتون رو همراه با پارامترهاشون مشاهده کنید.

نکات آموزش کار با لینک‌های utm 

  • با utm کردن لینک‌های داخلی تنها گزارشات گوگل آنالیتیکس رو دچار اشتباه می‌کنید؛ پس حتما از این کار خودداری کنید.
  • لینک utm روی سئو و رتبه سایت تاثیری نداره و تنها برای بررسی بهتر داده‌های دریافتی از سایت به کارمیاد.
  • بهتره برای لینک‌های utm از کوتاه کننده لینک‌ها استفاده کنید؛ چراکه اگه لینک طولانی باشه، کاربر اعتماد نمی‌کنه و در نتیجه کلیک هم نمی‌کنه و این امر ممکنه موجب کاهش نرخ کلیک بشه. یه نکته دیگه هم اینه که لینک کوتاه زیباتره و بیشتر می‌تونه باعث رضایت کاربر بشه. 
  • لینک‌های UTM محدودیت کاراکتر ندارن؛ اما بهتره که اونا رو کوتاه بسازید و برای این کار می‌تونید از پارامترهای کوتاه‌تری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *