9 تکنیک ساده و کاربردی در نوشتن عنوان جذاب

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری و مینیاتوری title

تصور کنید توی یک کتاب فروشی در حال قدم زدن هستید و هیچ زمینه ذهنی برای خرید یک کتاب خاص ندارید. اولین چیزی که توجه شما رو به سمت یکی از کتاب‌ها جلب می‌کنه چیه؟

بله درست جواب دادید، عنوان.

عناوین خیلی بیشتر از اون چیزی که فکرش رو بکنید مهم هستن. این اهمیت به حدیه که گاهی ممکنه تمام زحمات شما در بازاریابی محتوا به دلیل یک عنوان نامناسب و نچسب بر باد بره!

بر خلاف چیزی که اغلب مردم فکر می‌کنن، نوشتن عناوین جذاب اصلا کار پیش پا افتاده‌ای نیست و نیاز به تفکر و خلاقیت و گاهی ساعت‌ها زمان داره؛ با این حال شناخت یک سری تکنیک‌ها بهتون کمک می‌کنه تا با چالش کمتری یک عنوان جذاب بنویسید.

میخواید با اون تکنیک‌ها آشنا بشید؟ این مطلب رو تا انتها دنبال کنید.

حکم مرگ و زندگی در دستان نوشتن عنوان جذاب!

تصویر مینیاتوری از نوشتن

قبل از اینکه بریم سراغ تکنیک‌های نوشتن عنوان جذاب بهتره که با دلایل اهمیت این مسئله آشنا بشید و عمیقا درک کنید که چرا معتقدم حکم مرگ و زندگی محتوا در دستان عنوان نویسی جذاب هست.

تاثیرگذاری روی سئو سایت

موتورهای جستجو من جمله گوگل از روی عنوان صفحات موضوع کلی اون رو درک می‌کنن؛ بنابراین درک تاثیرگذاری عنوان نویسی روی سئو سایت نباید چندان کار سختی باشه. به عبارت دیگه چنانچه شما عنوان خوب و قابل فهمی برای یک صفحه ننویسید، موضوع اصلی صفحه مورد نظر به درستی توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو درک نمیشه؛ در نتیجه به سئوی سایت آسیب وارد میشه و هر چه در این مسیر رشته کرده بودید، پنبه میشه. 

افزایش ctr (نرخ کلیک) و هدایت کاربران

مثالی که اول این مطلب درباره کتاب خریدن زدم رو به یاد دارید؟ گفتم بدون دانش و پس زمینه قبلی، توی کتابفروشی اولین چیزی که توجه ما رو به سمت یک کتاب جلب می‌کنه عنوانش هست. اینجا هم وضعیت مشابه کتاب خریدنه. اولین چیزی که کاربران در صفحه نتایج گوگل از محتوای سایت شما می‌بینن مقاله 1500 کلمه‌ای یا ویدیویی که با بهترین تجهیزات فیلمبرداری ضبطش کردید نیست؛ بلکه اولین چیزی که باهاش روبرو میشن یک عنوان نهایت 12 کلمه‌ای هست که سرنوشت محتوای شما رو تعیین می‌کنه.

بعد از نمایش لینک و عنوان محتوای شما در صفحه نتایج تنها چند ثانیه فرصت دارید تا کاربر رو مجاب کنید روی لینک کلیک کنه یا اینکه شما رو نادیده بگیره و برای همیشه بین اسکرول‌های خودش در صفحه serp دفن‌تون کنه!

بنابراین دلیل بعدی برای ضرورت نوشتن عنوان جذاب بحث افزایش نرخ کلیک هست. با نوشتن یک عنوان جذاب می‌تونید شاهد افزایش چشمگیر ctr سایت باشید. از طرف دیگه اگر هم با سقوط مهلک نرخ کلیک روبرو شدید می‌تونید به این فکر بیفتید که شاید بهتر باشه توی عنوان انتخابی خودتون تجدید نظر کرده و تغییرش بدید.

عنوان جذاب به موازات افزایش نرخ کلیک عامل تعیین کننده این هست که کاربران محتوا یا مقاله شما رو بخونن یا نه. حتی اگر نویسنده محتوای شما داستایوفسکی باشه تا زمانی که عنوان جذابی نداشته باشه، هیچ مخاطبی حتی نگاهش هم نمی‌کنه، چه برسه به اینکه وقتش رو برای خوندنش صرف کنه.

تکنیک‌هایی برای نوشتن عنوان جذاب

خب حالا که ضرورت نوشتن عنوان جذاب رو درک کردید وقتشه که در این راستا تکنیک‌هایی رو بهتون یاد بدم.

بازار آموزش تکنیک همیشه داغه و نکات زیادی هستن که بهتون در نوشتن عنوان جذاب کمک می‌کنن؛ بنابراین من اینجا تعدادی از بهترین تکنیک‌ها رو جمع آوری کردم تا بعد از مطالعه اون‌ها بتونید یک عنوان جذاب برای محتواتون بنویسید.

خاص بنویسید

تصویر نوشتاری خلاق باشید

محرزترین تکنیک در نوشتن عنوان جذاب اینه که باید خاص بنویسید. هیچ کس از کلیشه و تکرار مکررات خوشش نمیاد. البته دچار اشتباه نشید! منظورم این نیست که بازگشتی به ادبیات فارسی باستان داشته باشید و از کلمات سنگین و عجیب غریب استفاده کنید. عجیب و غریب بودن عنوان تا جایی خوبه که مخاطب رو کنجکاو کنه. مرز بین متفاوت بودن و نامفهوم بودن عنوان برای کاربر خیلی باریکه. اولی کاربر رو ترغیب می‌کنه محتوا رو بخونه و دومی اون رو پس میزنه؛ پس کاملا مراقب باشید از چه کلمات و ترکیباتی استفاده می‌کنید. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که احساس مخاطب رو لمس می‌کنه و براش قابل درکه. هر چقدر مخاطب هدف بیشتر با عنوان شما ارتباط برقرار کنه اشتیاقش برای خوندن مقاله‌تون بیشتر شده و عملکرد خوب شما در نوشتن عنوان جذاب اثبات میشه.

کوتاه بنویسید

از قدیم گفتن:

کم گوی و گزیده گوی چون در / تا ز اندک تو عنوان شود گُل!

پس نتیجه می‌گیریم که عنوان باید خلاصه و مفید باشه. عنوان طولانی که دیگه عنوان نیست؛ بلکه خودش یه پا محتواست که نیاز به یک عنوان داره!

عناوین طولانی که بیشتر از حدود 12 کاراکتر هستن در دسته عنوان‌های ضعیف قرار می‌گیرن؛ چون به علت طولانی بودن ممکنه مخاطب اصلا حوصله نکنه اون‌ها رو بخونه. یادتون نره که عنوان در یک لحظه به چشم مخاطب میاد و در یک لحظه میره! پس باید کوتاه و جذاب و با مفهوم بنویسید تا کاربر در همون ثانیه اول چشم تو چشم شدن با عنوان شما یک دل نه صد دل جذب محتواتون بشه و برای خوندنش ترغیب بشه.

از عناوین سوالی استفاده کنید

یکی از راهکارهای نوشتن عنوان جذاب اینه که در ذهن مخاطب کنجکاوی و سوال ایجاد کنید. به طوری که اون قانع بشه برای از بین بردن حس کنجکاویش یا رسیدن به پاسخ سوالی که باهاش روبرو شده باید مقاله و محتوای شما رو بخونه. استفاده از عناوین سوالی از جمله تکنیک‌هایی هست که به این منظور تاثیر گذاره و باعث میشه شاخک‌های حس کنجکاوی کاربر تحریک بشه. البته یک نکته حائز اهمیت اینه که دقت کنید اگر با عنوان خودتون سوالی رو در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنید، بعدش اون رو به امون خدا رها نکنید و حتما در محتوای اصلی پاسخ اون سوال رو بدید. در غیر اینصورت به خاطر عدم تطابق عنوان با محتوای اصلی، کاربر دچار حس بی اعتمادی میشه و فکر می‌کنه سرش کلاه رفته؛ در نتیجه حتی اگر محتوا رو تا انتها خونده باشه و از نظر مدت زمان ماندگاری صفحه چالشی نداشته باشید، باز هم یک مخاطب هدف رو برای همیشه از دست دادید و تصویری نامطلوبی از برند و وب سایت خودتون در ذهن مخاطب ایجاد کردید.

جذاب و خیره کننده بنویسید

اصلا اسم این مقاله هست “تکنیک‌های نوشتن عنوان جذاب”؛ بنابراین اگر روی جذاب بودن عنوان تاکید و تمرکز نکنیم که نمیشه. منظورم از خیره کننده و جذاب بنویسید اینه که عنوان طوری باشه که کاربر برای یک لحظه با خودش بگه: نههه! باورم نمیشه. مگه میشه؟

البته منظورم این نیست که دروغ بنویسید. همه سختی این کار به اینه که همون حقیقتی که در اختیار دارید رو طوری با کلمات بیان کنید که به کاربر شوک وارد کنه و باورش براش سخت باشه؛ سپس این غیرقابل باور بودن عنوان ترغیبش کنه که مقاله شما رو دنبال کنه؛ وگرنه نوشتن عنوان دروغ صرفا برای برانگیخته کردن تعجیب و احساس مخاطب عاقبتی جز اونچه که توی قسمت قبلی گفتم نداره. (بی اعتمادی!)

تصویر نوشتاری مرا بخوانید

از عبارت “بیشتر بدانید” استفاده کنید

ما آدم‌ها اصولا دنبال این هستیم که درباره همه چیز بیشتر بدونیم و اگر امکانش بود که نیست، دوست داشتیم به استاد همه چی دون تبدیل بشیم؛ بنابراین راهکار بعدی برای نوشتن عنوان جذاب اینه که از عباراتی در اون استفاده کنید که مخاطب رو به بیشتر دونستن و افزایش آگاهی نسبت به یک موضوع دعوت می‌کنه؛ به عنوان مثال: درباره محتوا بیشتر بدانید و… عناوینی از این قبیل.

عنوان نویسی با هدف رفع یا جلوگیری از وقوع یک مشکل

ویژگی برخی عناوین جذاب اینه که در بطن خودشون از رفع یا جلوگیری از وقوع یک مشکل حرف می‌زنن. گاهی ممکنه ما اصلا متوجه این نباشیم که با چه مشکلی روبرو هستیم یا از چه مشکلاتی گریزانیم و دوست داریم از وقوع‌شون جلوگیری کنیم؛ اما یک عنوان جذاب می‌تونه این حس رو در ما بیدار کنه، ما رو با مشکلی که تا الان بهش توجهی نمی‌کردیم روبرو کنه یا اینکه راه حلی رو درباره گرهی که مدت‌هاست نتونستیم بازش کنیم به ما ارائه بده؛ مثلا به این عنوان دقت کنید: چیکار کنیم توسط گوگل پنالتی نشیم یا مثلا، چطوری اکانت اینستاگرام خودمون رو از وضعیت بلاک خارج کنیم؟

عناوینی از این دست به سرعت مخاطبین هدف خودش رو جذب می‌کنه و افرادی که تا الان باهاش روبرو شدن و براش راه حلی پیدا نکردن، به دنبال رفع این چالش‌ها هستن یا تمایل دارن راه حلش رو یاد بگیرن با مشاهده این عناوین و نمونه‌های شبیه به این به سرعت تمایل پیدا می‌کنن که ادامه محتوا رو بخونن.

از اعداد استفاده کنید

آمارها نشون میده کاربران با عناوینی که در نوشتن اون‌ها از اعداد استفاده شده تعامل و ارتباط بیشتری برقرار کردن. همچنین مطالعات انجام شده روی مغز انسان هم این گفته رو تایید می‌کنه و میگه مغز ما به اعداد خیلی علاقه داره و ازشون استقبال می‌کنه.

در ادامه همین سفر تحقیقاتی این نکته رو بگم که یک سری مطالعات و تحقیقات دیگه هم ثابت کرده مغز انسان به اعداد فرد بیشتر از اعداد زوج واکنش نشون میده؛ به همین دلیل درک اطلاعاتی که حاوی اعداد فرد هستن برای انسان‌ها راحت‌تر بوده و خیلی آسون‌تر به خاطر سپرده میشن؛ بنابراین استفاده ازشون در عنوان نویسی هم توجه مخاطب رو نسبت به عناوین مشابه با عدد زوج بیشتر جلب می‌کنه؛ مثل عنوان همین مقاله که هست “9 تکنیک برای نوشتن عنوان جذاب”.

از صفات عالی استفاده کنید

احتمالا در ادبیات دوران دبیرستان و راهنمایی با صفات عالی آشنا شدید. صفات عالی مثل بهترین، کامل‌ترین، جدیدترین، پربازدیدترین و… صفاتی هستن که برتری یک موضوع رو نسبت به مجموعه‌ای از موضوعات دیگه بیان می‌کنن. یکی از تکنیک‌های نوشتن عنوان جذاب استفاده از اینگونه صفات در ساختار عنوان هست. به کار بردن صفات عالی در عنوان ضمن افزایش جذابیت و اثرگذاری بر مخاطب این حس رو بهش القا می‌کنن که او الان با بهترین محتوایی که درباره موضوع مد نظرش تولید شده روبرو هست؛ به همین خاطر خیلی بعیده که خوندن مقاله شما رو از دست بده. 

منفی بنویسید!

بله درست خوندید! می‌تونید از کلمات منفی برای برجسته کردن عنوان‌تون استفاده کنید. همیشه که نباید در مسیری که همه حرکت می‌کنن پیش رفت. گاهی اوقات هم اشکالی نداره اگر سرسره رو برعکس برید یا در جهت مخالف یک جاده یک طرفه حرکت کنید!

اگه نسبت به یک موضوع نظری مخالف با باور اکثریت دارید یا تصمیم دارید با یک عقیده مخالفت کنید، نترسید، درباره‌اش محتوا تولید کنید و با اطمینان خاطر توی عنوان‌تون هم درباره‌ش حرف بزنید. مطمئن باشید همین حرکت جسورانه و خلاف جریان اصلی باعث جذب مخاطب میشه. البته این حرکت زمانی جواب میده که واقعی و با استناد بر یک سری دلایل با چیزی مخالفت کنید؛ نه صرفا به خاطر اینکه ساز مخالف بزنید. همچنین چنانچه موضوعی که قراره درباره‌ش تولید محتوا کنید دارای دو بعد مثبت و منفی هست، بعد منفی اون رو در عنوان پررنگ‌تر کنید. یه جورایی باید با کلمات بازی کنید؛ مثلا زمانی که دارید درباره ویژگی‌های مثبت یک موضوع صحبت می‌کنید، سعی کنید ویژگی‌های منفیش رو هم در لابلای متن جا بدید و بیشتر درباره‌ش صحبت کنید تا مخاطب ترغیب بشه محتوای شما رو مطالعه کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *